Botanika
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | O.BFR.BOTA2.NI.OOGXY |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Botanika |
Jednostka: | Zakład Botaniki i Fizjologii Roślin |
Grupy: |
Ogrodnictwo 2 sem. niestacjon. inż. obowiazkowe |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z budową i funkcją komórek i tkanek roślinnych, strukturą morfologiczną i anatomiczną organów wegetatywnych i generatywnych oraz rozmnażaniem roślin. Zapoznanie studentów z podstawami klasyfikacji świata roślinnego i zasadami kwalifikacji taksonów. Student powinien posiąść umiejętność postrzegania rośliny jako złożonego morfologiczno-funkcjonalnego układu: komórka – tkanka – organ. Nauczy się wyróżniać grupy roślin na podstawie ich cech budowy i korzystając z przewodników oznaczać rośliny, czyli poprawnie je nazwać i umiejscowić w systemie, pozna podstawy florystyki, fitosocjologii i ekologii umożliwiające dalsze kształcenie na przedmiotach kierunkowych. |
Pełny opis: |
Rys historyczny rozwoju nauk biologicznych. Zarys morfogenezy roślin wyższych. Organografia: pęd, liść, kwiat, kwiatostan, owoc, owocostan. Cytologia – poziomy organizacji morfologicznej komórek, klasyfikacja składników komórki roślinnej, protoplazma, błony plazmatyczne. Charakterystyka organelli komórkowych, budowa ściany komórkowej i jej modyfikacje. Cykl komórkowy. Histogeneza. Klasyfikacja, terminologia i budowa tkanek Układy tkankowe: morfologiczno-porównawcze oraz funkcjonalne. Anatomiczne podstawy zrzucania organów, apoptoza, starzenie się roślin. Podstawy systematyki roślin, zasady klasyfikacji, systemy – rys historyczny. Podział systematyczny świata roślin i tendencje rozwojowe roślin niższych. Ewolucja i przemiana pokoleń: mszaków i paprotników Rośliny nagozalążkowe - rozmnażanie, przegląd podgromad i klas Okrytozalążkowe – formy wzrostu, rozmnażanie generatywne i wegetatywne, biologia rozsiewania nasion i owoców Grupy ekologiczne roślin; charakterystyka rodzin botanicznych ważnych z ogrodniczego punktu widzenia, ze szczególnym uwzględnieniem roślin chronionych Zasady korzystania z kluczy, oznaczanie roślin i charakterystyka rodzin botanicznych flory jesiennej Mikroskopowe obserwacje cytologiczne: kształty komórek roślinnych, ruch cytoplazmy, plastydy, materiały zapasowe, reakcje barwne na ich wykrywanie, skład wakuoli, ściana komórkowa – wykrywanie składników ściany Budowa anatomiczna organów roślinnych : korzeń, łodyga roślin jedno- i dwuliściennych, pni Liść: skórka i jej wytwory, anatomia liści dwuliściennych, jednoliściennych, kseromorficznych, anatomia słupka i pręcika Budowa i klasyfikacja owoców i nasion. Kiełkowanie nasion Metageneza i budowa pokoleń mszaków, widłakowych, skrzypowych i paproci Rozmnażanie roślin nagozalążkowych, przegląd głównych przedstawicieli gromad i klas Oznaczanie i charakterystyka przedstawicieli rodzin botanicznych flory wiosennej Zróżnicowanie flory w zależności od warunków siedliskowych-poznawanie roślin w środowisku naturalnym |
Literatura: |
SZWEYKOWSKA A., SZWEYKOWSKI J.,2003 (i wznowienia). Botanika t. I. Morfologia oraz t. II. Systematyka. PWN Warszawa PAŁCZYŃSKI A., PODBIELKOWSKI Z., POLAKOWSKI B.,1995 (i wznowienia). Botanika. PWN Warszawa HEJNOWICZ Z.,2002. Anatomia i histogeneza roślin naczyniowych. PWN Warszawa Praca zbiorowa pod red. POJNARA E., 1980-1999. Skrypt Botanika teoria i ćwiczenia cz. I i II, Wydawnictwo AR Kraków SZAFER W., KULCZYŃSKI S., PAWŁOWSKI B. 1986 (i wznowienia). Rośliny polskie – klucz do oznaczania roślin. PWN Warszawa |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Opisuje budowę organów wegetatywnych i generatywnych roślin Rozpoznaje organizację komórkową żywych organizmów na poziomie submikroskopowym Wyjaśnia odmienną budowę anatomiczną organów charakterystycznych dla różnych taksonów roślinnych Opisuje przebieg procesu rozmnażania generatywnego oraz wegetatywnego roślin Definiuje pojęcia dotyczące systemu świata roślin zarówno w ujęciu historycznym jak i obecnym Kwalifikuje rośliny do taksonów wyższych rang Charakteryzuje taksony niższych rang, zwłaszcza obejmujących gatunki gospodarczo ważne i użytkowane ogrodniczo Znajduje zastosowanie i pokazuje rolę roślin w krajobrazie przyrodniczym, gospodarce żywieniowej i w świecie ożywionym w ogóle Odnosi posiadaną wiedzę do zdobywania dokładniejszych wiadomości ukierunkowanych na grupy użytkowe roślin ogrodniczych – zgodnie z kierunkiem studiów Umiejętności Posługuje się poprawną nomenklaturą botaniczną Identyfikuje najważniejsze, z punktu widzenia studiowanego kierunku, gatunki roślin Korzysta z kluczy i przewodników do oznaczania roślin Rozpoznaje materiał roślinny na podstawie preparatów anatomicznych Porównuje poziom organizacji komórkowo-tkankowej roślin różnych taksonów Rozróżnia sposoby propagacji roślin i ocenia ich możliwości zastosowań praktycznych Kompetencje społeczne Docenia rolę roślin w szeroko pojętym środowisku przyrodniczym Przewiduje stan zagrożenia naturalnego środowiska przyrodniczego |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę 2 Nie wymienia nazw roślin, ani ich organów, czy tkanek Nie zna narzędzi do opisania językiem botanicznym roślin, ich organów, tkanek i komórek Nie jest świadomy zagrożeń dla środowiska roślinnego ze strony działalności człowieka Na ocenę 3 Rozpoznaje podstawowe gatunki flory polskiej, bardzo ogólnie zna ich budowę nie analizując dokładniej struktury wewnętrznej Zna kilka podstawowych narzędzi opisujących poszczególne szczeble organizacji roślin, ale nie potrafi umiejscowić ich w systemie roślin Zna zagrożenia środowiskowe, ale nie uwzględnia ich w praktycznym działaniu Na ocenę 4 Rozpoznaje i wymienia poprawnie nazwy gatunków roślin, analizuje ich budowę morfologiczno-anatomiczną nie wgłębiając się w niższe poziomy organizacji Stosuje narzędzia do nazywania gatunków, opisu organów, tkanek i komórek roślinnych, porównuje je na poszczególnych poziomach rozwoju rośliny Jest świadomy zagrożeń środowiskowych ale tylko częściowo zdaje sobie sprawę z antropopresyjnego wpływu i własnej roli w tym problemie Na ocenę 5 Rozpoznaje i poprawnie nazywa, stosując również obowiązującą nomenklaturę łacińską, wszystkie poznane gatunki roślin, analizuje ich budowę na wszystkich szczeblach organizacji Stosuje narzędzia do opisu i porównania w ujęciu ewolucyjnym roślin oraz dobiera je do konkretnego poziomu, mając świadomość modyfikującego wpływu środowiska Jest świadomy zagrożeń środowiskowych, przypisuje im znaczącą wagę i uwzględnia w swoich działaniach |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.