Zoologia z ekologią zwierząt
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | O.5s.ZOO.SI.OOGAY |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Zoologia z ekologią zwierząt |
Jednostka: | Katedra Ochrony Roślin |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Omówienie roli i znaczenia poszczególnych typów i gromad zwierząt w biocenozach i agrocenozach. Diagnostyka morfologiczna i charakterystyka biologiczna ważniejszych taksonów zwierząt pożytecznych i fitofagicznych. Ochrona gatunkowa zwierząt w Polsce. Omówienie zagadnień dotyczących wpływu czynników abiotycznych (temperatura, wilgotność, światło i inne) i biotycznych na różne grupy zwierząt. Przedstawione zostaną zagadnienia dotyczące populacji zwierząt (cechy populacji, badania parametrów populacji, badania porównawcze) oraz czynniki ograniczające liczebność zwierząt – konkurencja wewnątrz i międzygatunkowa. Nakreślony zostanie wpływ przemian cywilizacyjnych na występowanie zwierząt |
Pełny opis: |
Mikro- i makrofauna glebowa. Chorobotwórcze pierwotniaki. Pokarm nicieni, formy powiązań z owadami (mutualizm), bezpośredni i pośredni wpływ na produkcję roślin uprawnych Drapieżne pajęczaki, przegląd gatunków z Phytoseiidae i ich wykorzystanie. Klasyfikacja ekologiczna i drapieżnictwo pająków Znaczenie owadów w życiu człowieka, w środowisku przyrodniczym i w produkcji ogrodniczej. Przegląd krajowych taksonów owadów drapieżnych. Pasożytnictwo wewnętrzne i zewnętrzne błonkówek, przegląd wybranych gatunków i ich wykorzystanie Ochrona prawna zwierząt, kategorie zagrożenia gatunków wg. Międzynarodowej Unii Zachowania Przyrody (IUCN). Polska Czerwona Księga Zwierząt, ochrona bierna i czynna (kreatywna). Przegląd gatunków owadów objętych ochroną prawną w Polsce Znaczenie herpetofauny w biocenozach, ochrona gatunkowa w Polsce, przyczyny ginięcia płazów i gadów Drapieżnictwo ptaków, rola ptaków owadożernych, przegląd ptaków ustawowo chronionych (50 gatunków z 12 rzędów) Ssaki owadożerne, drapieżne, nietoperze – przegląd gatunków krajowych. Rola i znaczenie w ekosystemach, ochrona gatunków pożytecznych |
Literatura: |
1/ Demel K., 1969. Zwierzę i jego środowisko. PWN Warszawa 2/Hempel-Zawitkowska J., (red.). 2001, 2004. Zoologia dla uczelni rolniczych. PWN 3/Kawecki Z. 1980. Zoologia stosowana. PWN Warszawa 4/ Mackenzie A., Ball., Virdee S. 2005. Ekologia. PWN Warszawa 5/Naumow N.P., 1961. Ekologia zwierząt. PWRiL Warszawa 6/Szarski H., 1990. Historia zwierząt kręgowych. PWN Warszawa 7/ Wiąckowski S., 2008. Ekologia ogólna. Oficyna Wydawnicza Branta 8/Wiech K., 1999; Pożyteczne owady i inne zwierzęta. Medix Plus Poznań 9/Wilson E.O., 1999. Różnorodność życia. PIW |
Efekty uczenia się: |
Symbol Opis efektów kształcenia Wiedza ORzoe_W01 Ma wiedzę z zakresu biologii w części dotyczącej zoologii i ekologii zwierząt. Zna systematykę, morfologię, anatomię i charakterystykę biologiczną ważniejszych taksonów zwierząt mających znaczenie w produkcji ogrodniczej i pełniących funkcje biotyczne w środowisku przyrodniczym ORzoe _W02 Zna saprofagiczną i drapieżną faunę glebową, jako konsumentów drugiego rzędu i destruentów, rozumie ich rolę w obiegu materii i energii w przyrodzie ORzoe _W03 Wymienia taksony i gatunki zwierząt wykorzystywanych w praktyce do walki biologicznej ze szkodliwymi stawonogami ORzoe _W04 Definiuje podstawowe pojęcia z ekologii zwierząt. Przedstawia rozwój zwierząt w ujęciu ewolucyjnym. Opisuje wpływ czynników abiotycznych i biotycznych na rozwój zwierząt. Wylicza cechy populacji. Opisuje czynniki wpływające na liczebność i gęstość populacji. Prezentuje przyczyny śmiertelności zwierząt ORzoe _W05 Ma ogólną wiedzę na temat podstaw ochrony roślin, nazywa ochronę ekologią stosowaną. Rozumie, że podstawy ochrony roślin w części zoologiczno-entomologicznej dotyczą regulowania stosunków populacyjnych we florze i faunie agrocenoz ORzoe _W06 Ma ogólną wiedzę na temat wpływu działalności rolniczej na środowisko naturalne. Rozpoznaje zagrożenia dla różnorodności biologicznej ORzoe _W07 Prezentuje bioróżnorodność świata zwierząt ORzoe _W08 Wymienia gatunki zwierząt wymierających i zagrożonych, zna uwarunkowania prawne ochrony gatunkowej zwierząt w Polsce, rozróżnia ochronę bierną i czynną Umiejętności ORzoe _ U01 Wyjaśnia źródła bioróżnorodności świata zwierząt ORzoe _U02 Oblicza gęstość i liczebność populacji zwierząt. Oblicza rozrodczość, płodność, śmiertelność zwierząt. Wylicza wspólczynniki pojemności środowiska ORzoe _U03 Rozumie złożoność problematyki zoologiczno - ekologicznej i widzi potrzebę zdobywania informacji z różnych źródeł literatury podręcznikowej. Korzysta także z internetowych baz danych i z wyszukiwarek najnowszych publikacji naukowych ORzoe _U04 Umie wykorzystać zdobytą wiedzę teoretyczną w praktyce. Modyfikuje i doskonali dotychczas stosowane metody i techniki w produkcji ogrodniczej. Wspiera metody nowocześniejsze i bardziej bezpieczne w ochronie roślin ORzoe _U05 Potrafi samodzielnie oznaczyć (prezentowane na kursie) okazy bezkręgowców i kręgowców. Umie precyzyjnie opisać symptomy żerowania wybranych gatunków fitofagów – nicieni, roztoczy, ślimaków ORzoe _U06 Posiada umiejętność przygotowania pisemnego sprawozdania (raportu) z zajęć terenowych odbytych w ZOO Kompetencje społeczne ORzoe _ K01 Uświadamia jak ważna jest znajomość zagadnień ekologicznych i bioróżnorodności świata zwierząt oraz ich wykorzystanie. Przekazuje założenia i znaczenie ustawy o ochronie przyrody ORzoe _K02 Przekazuje społeczeństwu wiedzę na temat roli i znaczenia poszczególnych typów i gromad zwierząt w biocenozach i agrocenozach oraz demonstruje wpływ zmian cywilizacyjnych na skład gatunkowy i liczebność zwierząt ORzoe _K03 Tłumaczy, jak ważna jest znajomość biologii i ekologii ważniejszych taksonów zwierząt pożytecznych i fitofagicznych oraz prawidłowa ich identyfikacja ORzoe _K04 Uświadamia producentów żywności o nowym podejściu do ochrony roślin, rozumianej jako „ekologia stosowana”. Wyjaśnia, że polega ona na regulowaniu stosunków populacyjnych we florze i faunie agrocenoz |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę 2 Nie wymienia taksonów zwierząt mających znaczenie w produkcji ogrodniczej i w środowisku przyrodniczym Nie zna metod i wskaźników do pomiaru liczebności populacji i parametrów reprodukcyjnych zwierząt Nie jest świadomy zagrożeń cywilizacyjnych i wpływu działalności rolniczej człowieka na środowisko przyrodnicze i różnorodność gatunkową zwierząt Na ocenę 3 Wymienia taksony zwierząt, ale nie analizuje ich znaczenia w produkcji ogrodniczej i środowisku przyrodniczym Zna niektóre z metod i wskaźników do pomiaru liczebności populacji zwierząt, ale nie posługuje się nimi prawidłowo (oblicza parametry ze znacznymi błędami) Jest świadomy zagrożeń cywilizacyjnych dla środowiska przyrodniczego i różnorodności gatunkowej zwierząt, ale nie łączy ich z działalnością rolniczą człowieka Na ocenę 4 Wymienia taksony zwierząt i analizuje ich znaczenie w produkcji ogrodniczej i środowisku przyrodniczym Zna i stosuje większość metod i wskaźników do pomiaru liczebności populacji zwierząt (oblicza parametry z drobnymi błędami) Jest świadomy zagrożeń cywilizacyjnych dla środowiska przyrodniczego i różnorodności gatunkowej zwierząt oraz łączy je z działalnością rolniczą człowieka Na ocenę 5 Wymienia taksony zwierząt, analizuje ich znaczenie w produkcji ogrodniczej i rolę w środowisku przyrodniczym, opisuje wpływ czynników biotycznych i abiotycznych na parametry rozwojowe zwierząt Zna i stosuje wszystkie poznane metody i wskaźniki pomiaru liczebności populacji zwierząt (oblicza prawidłowo parametry reprodukcyjne, interpretuje i analizuje otrzymane wyniki) Jest świadomy zagrożeń cywilizacyjnych i wpływu działalności rolniczej człowieka na środowisko przyrodnicze i różnorodność gatunkową zwierząt. Przypisuje im znaczącą wagę i uwzględnia w swoich działaniach |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.