Podstawy uprawy roli i żywienia roślin leczniczych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | O.5s.PUR.SI.OOTXZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy uprawy roli i żywienia roślin leczniczych |
Jednostka: | Katedra Biologii Roślin i Biotechnologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Podstawy uprawy roli i żywienia roślin leczniczych kierunkowy - obowiązkowy wymagania wstępne: Podstawy botaniki roślin leczniczych, Chemia organiczna z biochemią, Gleboznawstwo Katedra Biologii Roślin i Biotechnologii |
Pełny opis: |
Wykłady: Przygotowanie stanowiska do uprawy roślin leczniczych. Elementy składowe gleby i ich znaczenie w świetle wymagań roślin względem środowiska. Cele uprawy gleby. Wpływ uprawy gleby na stosunki powietrzno-wodne, właściwości cieplne i pojemność cieplną, zawartość próchnicy, składniki pokarmowe, roślinność konkurencyjną. Struktura gleby. Sprawność roli i kultura gleby. Choroby gleby Technologia uprawy gleby. Rodzaje zabiegów przygotowujących glebę do uprawy roślin leczniczych: odwracające, spulchniające, wyrównujące, ugniatające i pielęgnacyjne. Systemy uprawy gleby: tradycyjny, uproszczony, zminimalizowany, zerowy Środowisko glebowe a mineralne żywienie roślin Gleba jako źródło mineralnych składników pokarmowych dla roślin. Zawartości całkowite i formy przyswajalne składników pokarmowych oraz pierwiastków śladowych, czynniki decydujące o ich przyswajalności, rola składników pokarmowych w żywieniu roślin. Objawy niedoboru składników pokarmowych Potrzeby nawozowe i wymagania pokarmowe roślin leczniczych. Zależności pomiędzy plonem roślin a zawartością składników mineralnymi w glebie, prawa nawozowe. Wymagania pokarmowe i metody ustalania potrzeb nawozowych roślin leczniczych Nawozy organiczne, naturalne i mineralne. Podział i zużycie nawozów. Charakterystyka nawozów, terminy stosowania. Wpływ nawozów na właściwości fizyko-chemiczne gleb. Sposoby stosowania nawozów. Ekologiczne skutki stosowania nawozów Płodozmian. Funkcja płodozmianu Nawożenie a jakość plonu. Wpływ nawożenia na jakość i wartość biologiczną roślin. Biofortyfikacja roślin. Uprawa i nawożenie gleby celem uzyskania roślin o wysokiej wartości biologicznej Bezglebowa uprawa roślin leczniczych. Techniki uprawy roślin leczniczych pod osłonami. Systemy żywienia roślin w uprawach bezglebowych. Nawozy stosowane do fertygacji Ćwiczenia: Omówienie zasad bezpieczeństwa pracy w laboratorium chemicznym. Środowisko rozwoju systemu korzeniowego roślin w uprawach ogrodniczych. Podłoża i pożywki hydroponiczne w uprawach ogrodniczych. Technika pobierania próbek gleb w uprawach polowych oraz próbek podłoży i roztworów odżywczych w uprawach pod osłonami Oznaczanie odczynu i kwasowości gleb. Ustalanie potrzeb wapnowania. Wyznaczanie krzywej neutralizacji dla podłoży. Zasady wapnowania. Zakwaszanie gleb i podłoży Metody chemiczne oznaczania potrzeb nawozowych gleb i podłoży. Metoda uniwersalna oznaczania i Rinkisa. Oznaczanie azotu mineralnego metodą destylacyjną Metody oznaczania zawartości składników mineralnych P, K, Ca i Mg w ekstraktach glebowych. Zasady spektrometrii UV-VIS, emisyjnej (ICP–OES) oraz absorpcyjnej (ASA). Oznaczanie fosforu przyswajalnego metodą kolorymetryczną Analiza materiału roślinnego jako wskaźnik stanu odżywienia mineralnego roślin. Pobieranie części wskaźnikowych roślin. Metody ekstrakcji składników pokarmowych oraz metody mineralizacji materiału roślinnego. Przygotowanie materiału roślinnego i oznaczanie suchej masy metodą suszarkową. Analiza materiału roślinnego. Oznaczanie azotu mineralnego (FIA) i białkowego metodą Kjedahla Sumaryczna zawartość soli rozpuszczalnych w glebie i roztworach odżywczych. Pomiar koncentracji soli metodą konduktometryczną Ustalanie potrzeb nawozowych dla roślin leczniczych. Rozwiązywanie zadań Nawozy mineralne – charakterystyka właściwości chemicznych i fizycznych. Rozpoznawanie nawozów mineralnych. Sporządzanie roztworu do pozakorzeniowego dokarmiania roślin Metody określania potrzeb nawozowych gleb oraz liczby graniczne i zasady obowiązujące przy interpretacji wyników analizy chemicznej gleby i części wskaźnikowych roślin. Kalkulacja potrzeb nawożenia azotem metodą bilansową. Określanie dawek nawozów metodą niedosytu |
Literatura: |
Podstawowa: Komosa A. 2012. Żywienie roślin ogrodniczych, PWRiL, Poznań. Starck J.R. 1997. Uprawa roli i nawożenie roślin ogrodniczych, PWRiL, Warszawa. Osińska E., Rosłon W. 2016. Zioła - uprawa i zastosowanie. Rumińska A. 1981. Rośliny lecznicze: podstawy biologii i agrotechniki. Uzupełniająca: Starck Z. 2003. Trasport i dystrybucja substancji pokarmowych w roślinach.Wyd. SGGW. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza - zna i rozumie: podstawową wiedzę z zakresu podstaw uprawy roli. Opisuje wpływ uprawy roli na właściwości fizykochemiczne i biologiczne gleby oraz opisuje rodzaje stosowanych uprawek wiedzę z zakresu żywienia roślin. Rozumie znaczenie roli składników pokarmowych w żywieniu roślin oraz definiuje i interpretuje wymagania pokarmowe roślin i ich potrzeby nawozowe. Zna podstawowe nawozy mineralne, naturalne i organiczne. Opisuje techniki stosowania nawozów zasady planowania płodozmianu. Wyjaśnia funkcje płodozmianu nowoczesne technologie uprawy roślin pod osłonami Umiejętności - potrafi: pobierać próbki gleb i podłoży. Oblicza dawki nawozów wapniowych i odnosi się do zasad ich stosowania przygotować próbki glebowe do analizy i oznaczania w nich zawartości składników mineralnych Pobierać i przygotowywać próbki materiału roślinnego, analizuje zawartość azotu białkowego zidentyfikowaćpodłoża ogrodnicze i nawozy mineralne. Dokonuje wyboru tych materiałów do metod uprawy Interpretować wyniki analiz chemicznych gleby, materiału roślinnego i wody. Formuje wnioski dotyczące potrzeb nawożenia i terminów stosowania nawozów Kompetencje społeczne - jest gotów do: pracy w grupie i kierowania małym zespołem. Posiada odpowiedzialność za wspólnie realizowane zadanie ponoszenia odpowiedzialności za stan środowiska naturalnego i jakości produkowanej żywności gdyż ma świadomość zagrożeń działalności rolniczej |
Metody i kryteria oceniania: |
egzamin pisemny ograniczony czasowo zaliczenie sprawozdania z ćwiczen laboratoryjnego, sprawdziany wiedzy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-27 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Iwona Kowalska | |
Prowadzący grup: | Iwona Domagała-Świątkiewicz, Iwona Kowalska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Iwona Kowalska | |
Prowadzący grup: | Iwona Domagała-Świątkiewicz, Iwona Kowalska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.