Podstawy uprawy roli i żywienia roślin leczniczych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | O.5s.PUR.SI.OOTXY |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy uprawy roli i żywienia roślin leczniczych |
Jednostka: | Katedra Biologii Roślin i Biotechnologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
Gleba jako czynnik środowiska, teoretyczne podstawy uprawy roli, możliwości kształtowania a właściwości fizyczne, chemiczne i biologiczne poprzez zabiegi mechaniczne. Odżywianie roślin składnikami mineralnymi, właściwości gleb związane z żywieniem i nawożeniem, ustalanie potrzeb nawożenia roślin leczniczych. Nawozy organiczne, naturalne i mineralne: skład, właściwości, wpływ ich stosowania na właściwości gleby. Sposób, dawki, termin ich stosowania. Technologia uprawy roślin leczniczych w podłożach |
Pełny opis: |
Przygotowanie stanowiska do uprawy roślin leczniczych. Elementy składowe gleby i ich znaczenie w świetle wymagań roślin względem środowiska. Cele uprawy gleby. Wpływ uprawy gleby na stosunki powietrzno-wodne, właściwości cieplne i pojemność cieplną, zawartość próchnicy, składniki pokarmowe, roślinność konkurencyjną. Struktura gleby. Sprawność roli i kultura gleby. Choroby gleby Technologia uprawy gleby. Rodzaje zabiegów przygotowujących glebę do uprawy roślin leczniczych: odwracające, spulchniające, wyrównujące, ugniatające i pielęgnacyjne. Systemy uprawy gleby: tradycyjny, uproszczony, zminimalizowany, zerowy Środowisko glebowe a mineralne żywienie roślin Gleba jako źródło mineralnych składników pokarmowych dla roślin. Zawartości całkowite i formy przyswajalne składników pokarmowych oraz pierwiastków śladowych, czynniki decydujące o ich przyswajalności, rola składników pokarmowych w żywieniu roślin. Objawy niedoboru składników pokarmowych Potrzeby nawozowe i wymagania pokarmowe roślin leczniczych. Zależności pomiędzy plonem roślin a zawartością składników mineralnymi w glebie, prawa nawozowe. Wymagania pokarmowe i metody ustalania potrzeb nawozowych roślin leczniczych Nawozy organiczne, naturalne i mineralne. Podział i zużycie nawozów. Charakterystyka nawozów, terminy stosowania. Wpływ nawozów na właściwości fizyko-chemiczne gleb. Sposoby stosowania nawozów. Ekologiczne skutki stosowania nawozów Płodozmian. Funkcja płodozmianu, zasady planowania płodozmianu, płodozmian w uprawie roślin leczniczych Nawożenie a jakość plonu. Wpływ nawożenia na jakość i wartość biologiczną roślin. Biofortyfikacja roślin. Uprawa i nawożenie gleby celem uzyskania roślin o wysokiej wartości biologicznej Bezglebowa uprawa roślin leczniczych. Techniki uprawy roślin leczniczych pod osłonami. Systemy żywienia roślin w uprawach bezglebowych. Nawozy stosowane do fertygacji Omówienie zasad bezpieczeństwa pracy w laboratorium chemicznym. Środowisko rozwoju systemu korzeniowego roślin w uprawach ogrodniczych. Podłoża i pożywki hydroponiczne w uprawach ogrodniczych. Technika pobierania próbek gleb w uprawach polowych oraz próbek podłoży i roztworów odżywczych w uprawach pod osłonami Oznaczanie odczynu i kwasowości gleb. Ustalanie potrzeb wapnowania. Wyznaczanie krzywej neutralizacji dla podłoży. Zasady wapnowania. Zakwaszanie gleb i podłoży Metody chemiczne oznaczania potrzeb nawozowych gleb i podłoży. Metoda uniwersalna oznaczania i Rinkisa. Oznaczanie azotu mineralnego metodą destylacyjną Metody oznaczania zawartości składników mineralnych P, K, Ca i Mg w ekstraktach glebowych. Zasady spektrometrii UV-VIS, emisyjnej (ICP–OES) oraz absorpcyjnej (ASA). Oznaczanie fosforu przyswajalnego metodą kolorymetryczną Analiza materiału roślinnego jako wskaźnik stanu odżywienia mineralnego roślin. Pobieranie części wskaźnikowych roślin. Metody ekstrakcji składników pokarmowych oraz metody mineralizacji materiału roślinnego. Przygotowanie materiału roślinnego i oznaczanie suchej masy metodą suszarkową. Analiza materiału roślinnego. Oznaczanie azotu mineralnego (FIA) i białkowego metodą Kjedahla Sumaryczna zawartość soli rozpuszczalnych w glebie i roztworach odżywczych. Pomiar koncentracji soli metodą konduktometryczną Nawozy mineralne – charakterystyka właściwości chemicznych i fizycznych. Rozpoznawanie nawozów mineralnych. Sporządzanie roztworu do pozakorzeniowego dokarmiania roślin Metody określania potrzeb nawozowych gleb oraz liczby graniczne i zasady obowiązujące przy interpretacji wyników analizy chemicznej gleby i części wskaźnikowych roślin. Kalkulacja potrzeb nawożenia azotem metodą bilansową. Określanie dawek nawozów metodą niedosytu Ustalanie potrzeb nawozowych dla roślin leczniczych. Rozwiązywanie zadań |
Literatura: |
Uprawa roli i nawożenie roślin ogrodniczych - Starck J.R. PWRiL Warszawa 1997 Chemia rolna - Gorlach E., Mazur T. PWN Warszawa 2001 Nawożenie roślin uprawnych- Grzebisz W. PWRiL Poznań 2008 Żywienie roślin ogrodniczych - Komosa A. PWRiL Poznań 2012 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Posiada podstawową wiedzę z zakresu podstaw uprawy roli. Opisuje wpływ uprawy roli na właściwości fizykochemiczne i biologiczne gleby Rozpoznaje i opisuje rodzaje stosowanych uprawek Ma wiedzę z zakresu żywienia roślin. Rozumie znaczenie roli składników pokarmowych w żywieniu roślin Definiuje i interpretuje wymagania pokarmowe roślin i ich potrzeby nawozowe. Zna podstawowe nawozy mineralne, naturalne i organiczne. Opisuje techniki stosowania nawozów Zna zasady planowania płodozmianu. Wyjaśnia funkcje płodozmianu Wykazuje znajomość nowoczesnych technologii uprawy roślin pod osłonami Umiejętnosci Potrafi pobierać próbki gleb i podłoży. Oblicza dawki nawozów wapniowych i odnosi się do zasad ich stosowania Posiada umiejętność przygotowania próbek glebowych do analizy i oznaczania w nich zawartości składników mineralnych Pobiera i przygotowuje próbki materiału roślinnego, analizuje zawartość azotu białkowego Dokonuje identyfikacji podłoży ogrodniczych i nawozów mineralnych. Dokonuje wyboru tych materiałów do metod uprawy Interpretuje wyniki analiz chemicznych gleby, materiału roślinnego i wody. Formuje wnioski dotyczące potrzeb nawożenia i terminów stosowania nawozów Kompetencje społeczne Potrafi pracować w grupie i kierować małym zespołem. Posiada odpowiedzialność za wspólnie realizowane zadanie Posiada świadomość zagrożeń działalności rolniczej oraz odpowiedzialności za stan środowiska naturalnego i jakości produkowanej żywności |
Metody i kryteria oceniania: |
701 egzamin pisemny ograniczony czasowo 203 zaliczenie raportu/sprawozdania z prac laboratoryjnych/ćwiczeń praktycznych (indywidualne, grupowe) 201 sprawdzian umiejętności: wykonania zadania obliczeniowego, analitycznego, czynności, wypracowania decyzji |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-24 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Iwona Kowalska | |
Prowadzący grup: | Iwona Domagała-Świątkiewicz, Marlena Grzanka, Iwona Kowalska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.