Gleboznawstwo
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | O.4s.GLE.SI.OOTXZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Gleboznawstwo |
Jednostka: | Katedra Biologii Roślin i Biotechnologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
Gleboznawstwo podstawowy - obowiązkowy wymagania wstępne: brak Katedra Biologii Roślin i Biotechnologii |
Pełny opis: |
Wykłady: Gleba jako element środowiska przyrodniczego. Czynniki glebotwórcze. Występowanie i charakterystyka najważniejszych skał glebotwórczych (magmowych, metamorficznych i osadowych). Procesy glebotwórcze Wietrzenie skał i minerałów – uziarnienie, skład mineralny i chemiczny produktów wietrzenia i akumulacji. Struktura gleby. Główne cechy morfologiczne gleb. Główne poziomy genetyczne o poziomy diagnostyczne gleb Trójfazowy układ gleby – wpływ na kształtowanie właściwości fizycznych, chemicznych i biologicznych gleby Substancja organiczna gleby. Organizmy glebowe. Przemiany związków organicznych w glebie, rola próchnicy glebowej. Odczyn i rodzaje kwasowości gleby Właściwości sorpcyjne gleby. Budowa i skład kompleksu sorpcyjnego gleby, rodzaje sorpcji glebowej. Buforowość gleby Waloryzacja rolniczej przestrzeni produkcyjnej i funkcje poza produkcyjne gleby Ćwiczenia: Agronomiczne kategorie gleb. Oznaczanie składu mechanicznego gleby metodą Casagrande w modyfikacji Prószyńskiego Fizyczne właściwości gleb i podłoży. Oznaczanie gęstości objętościowej, porowatości i pojemności powietrznej gleb mineralnych metodą cylinderka Kopeckiego. Oznaczanie gęstości podłoży organicznych metodą Bagg-Olsena. Woda w glebie – oznaczanie pojemności wodnych i przepuszczalności gleb Glebowa substancja organiczna. Oznaczanie zawartości próchnicy metoda Tiurina. Metoda wyżarzania. Oznaczanie wskaźnika wodoodporności agregatów glebowych metodą przesiewania na mokro wg Kullemana Właściwości sorpcyjne gleb. Oznaczanie pojemności sorpcyjnej gleb metodą Kappena. Kwasowość hydrolityczna. Oznaczanie kwasowości metodą Daikuhary Profile glebowe – systematyka i charakterystyka gleb Ćwiczenia terenowe – wykonanie odkrywki glebowej |
Literatura: |
Podstawowa Mocek A. 2015. Gleboznawstwo, PWN, Warszawa Dobrzański B., Zawadzki S. 1997. Gleboznawstwo, PWRiL, Warszawa. Uggla H. 1981. Gleboznawstwo rolnicze, PWN, Warszawa Uzupełniająca Kowalik S. 2007. Zagadnienia z gleboznawstwa. Skrypt AGH. Bednarek R., Dziadowiec H., Pokojska U., Prusikiewicz Z. . 2004. Badania ekologiczno-gleboznawcze, PWN, Warszawa. Starck J. 1997. Uprawa roli i nawożenie roślin ogrodniczych, PWRiL, Warszawa. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza - zna i rozumie: czynniki glebotwórcze. Charakteryzuje ważniejsze skały glebotwórcze oraz procesy glebotwórcze oraz rozpoznaje i opisuje główne cechy morfologiczne gleb, poziomy genetyczne i poziomy diagnostyczne gleb wiedzę z zakresu kształtowania właściwości fizycznych, chemicznych i biologicznych gleby. Definiuje odczyn i rodzaje kwasowości gleby podstawową wiedzę z zakresu glebowej materii organicznej, funkcjonowania organizmów glebowych, przemian związków organicznych w glebie oraz roli próchnicy glebowej pojęcie sorpcji glebowej, zna budowę kompleksu sorpcyjnego gleby, rozróżnia rodzaje sorpcji glebowej systematykę gleb Polski, bonitację gleb, kompleksy przydatności rolniczej gleb. Zna funkcje poza produkcyjne gleby. Umiejętności - potrafi: oznaczyć skład mechaniczny gleby metodą Casagrande w modyfikacji Prószyńskiego oznaczać gęstość objętościową, porowatość i pojemność powietrzną gleb mineralnych metodą cylinderka Kopeckiego oraz podłoży organicznych met. Bagg-Olsena. Potrafi oznaczyć pojemność wodną i przepuszczalność gleb Wymienić metody oznaczania zawartości próchnicy w glebie. Potrafi oznaczyć zawartość próchnicy metodą Tiurina. Posiada umiejętność oznaczenia wskaźnika wodoodporności agregatów glebowych metodą przesiewania na mokro wg Kullemana Oznaczać pojemność sorpcyjną gleb metodą Kappena, kwasowość hydrolityczną i wymienną metodą Daikuhary rozpoznać układ poziomów genetycznych w profilu glebowym. Zna systematykę i charakterystykę gleb kompetencje społeczne - jest gotów do: Potrafi pracować w grupie i kierować małym zespołem. Posiada odpowiedzialność za wspólnie realizowane zadanie Posiada świadomość zagrożeń działalności rolniczej oraz odpowiedzialności za stan środowiska naturalnego |
Metody i kryteria oceniania: |
egzamin pisemny ograniczony czasowo sprawdziany wiedz, rozwiązanie zadania problemowego, zaliczenie sprawozdania z prac laboratoryjnych |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-25 - 2021-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 15 godzin
Ćwiczenia terenowe, 5 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Iwona Kowalska, Agnieszka Lis-Krzyścin | |
Prowadzący grup: | Iwona Domagała-Świątkiewicz, Marlena Grzanka, Iwona Kowalska, Dominika Kwinta, Agnieszka Lis-Krzyścin | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-28 - 2022-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 15 godzin
Ćwiczenia terenowe, 5 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Iwona Kowalska, Agnieszka Lis-Krzyścin | |
Prowadzący grup: | Iwona Domagała-Świątkiewicz, Iwona Kowalska, Agnieszka Lis-Krzyścin | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (w trakcie)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 15 godzin
Ćwiczenia terenowe, 5 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Iwona Kowalska, Agnieszka Lis-Krzyścin | |
Prowadzący grup: | Iwona Domagała-Świątkiewicz, Iwona Kowalska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.