Ogrody edukacyjne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | O.3s.OGE.SM.OOSXZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Ogrody edukacyjne |
Jednostka: | Katedra Roślin Ozdobnych i Sztuki Ogrodowej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
kierunkowy - obowiązkowy |
Pełny opis: |
W. Ogrody botaniczne i arboreta w Polsce. Zadania i regulacje prawne funkcjonowania. Najważniejsze kolekcje. Sposób ekspozycji zasobu. Inne ogrody kolekcyjne (palmiarnie, roślin leczniczych, roślin tatrzańskich itp.) Ogrody zoologiczne – problemy projektowe Ogród przedszkolny i teren zabaw w świetle potrzeb rozwojowych i poznawczych dziecka. Bezpieczeństwo w ogrodzie dziecięcym. Ogród szkolny jako przestrzeń edukacyjna. Uwarunkowania prawne. Ogrody edukacyjne tematyczne (zagroda pszczelarska, ogród wiejski, ogród poety, ogrody w skansenach itp.) - formułowanie założeń programowych i kompozycyjnych Ścieżki dydaktyczne jako forma edukacji masowej Ćw. Analiza realizacji funkcji edukacyjnych w wybranych placówkach (place zabaw, szkoły, ogrody kolekcyjne) – zajęcia terenowe. Opracowanie programu naprawczego. Analiza bezpieczeństwa na publicznych placach zabaw – zajęcia terenowe. Sporządzenie analitycznej dokumentacji fotograficznej. |
Literatura: |
Podstawowa Frazik-Adamczyk M. 2012. Krakowskie ogrody szkolne jako przestrzeń edukacyjna – między teorią a praktyką. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Rolniczego im. Hugona Kołłątaja w Krakowie. Wydawnictwo UR w Krakowie Yearley D., Berliński D. 2008. Bezpieczny plac zabaw – poradnik dla administratorów i właścicieli. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Warszawa. Łukasiewicz A., Szumarski W., Puchalski J., Gawryś W. 2002. Ogrody botaniczne w Polsce. ARW Arkadiusz Grzegorczyk Uzupełniająca Komorowska A. 2017. Ścieżka bosych stóp. Trzy drogi do naturalnych placów zabaw. Pracownia k., Kraków. |
Efekty uczenia się: |
WIedza - zna i rozumie: Zna społeczne i pozatechniczne uwarunkowania w projektowaniu ogrodów o określonych funkcjach Zna materiały inżynierskie oraz świadomie kształtuje dobory roślin pod względem funkcjonalnym wykorzystywane w projektowaniu ogrodów edukacyjnych Zna przepisy prawne regulujące projektowanie i funkcjonowanie ogrodów edukacyjnych umiejętności- potrafi: Posiada umiejętność rozumienia, analizy i wykorzystania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł w celu przedstawienia założeń funkcjonalnych ogrodu edukacyjnego Potrafi przedstawić założenia kompozycyjne ogrodu edukacyjnego i ocenić skutki decyzji projektowych na poziomie wykonawstwa Znajduje mocne i słabe strony przyjętych rozwiązań materiałowych, inżynierskich i projektowych kompetencje społeczne - jest gotów do: Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga ewentualne następstwa podejmowanych decyzji w środowisku przyrodniczym Posiada świadomość odpowiedzialności oraz ryzyka, skutków ekonomicznych i społecznych kształtowania środowiska naturalnego. Zachowuje się w sposób profesjonalny. Ma świadomość potrzeby podnoszenia kompetencji zawodowych Umie kierować zespołami i pracować w zespole |
Metody i kryteria oceniania: |
Rozwiązanie zadania problemowego- analiza przypadku, zaliczenie raportu z ćwiczeń terenowych, ocena zaangażowania w dyskusji (50%) Rozwiązanie zadania problemowego - analiza przypadku (50% udziału w ocenie końcowej) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-25 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Czaja | |
Prowadzący grup: | Monika Czaja | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-28 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ CWL
CWL
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Czaja | |
Prowadzący grup: | Monika Czaja | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ CWL
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Czaja | |
Prowadzący grup: | Monika Czaja, Małgorzata Maślanka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT CWL
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Czaja | |
Prowadzący grup: | Monika Czaja | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.