Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Ogrody edukacyjne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: O.3s.OGE.SM.OOSXZ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Ogrody edukacyjne
Jednostka: Katedra Roślin Ozdobnych i Sztuki Ogrodowej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Skrócony opis:

kierunkowy - obowiązkowy

Pełny opis:

W.

Ogrody botaniczne i arboreta w Polsce. Zadania i regulacje prawne funkcjonowania. Najważniejsze kolekcje. Sposób ekspozycji zasobu.

Inne ogrody kolekcyjne (palmiarnie, roślin leczniczych, roślin tatrzańskich itp.)

Ogrody zoologiczne – problemy projektowe

Ogród przedszkolny i teren zabaw w świetle potrzeb rozwojowych i poznawczych dziecka.

Bezpieczeństwo w ogrodzie dziecięcym.

Ogród szkolny jako przestrzeń edukacyjna. Uwarunkowania prawne.

Ogrody edukacyjne tematyczne (zagroda pszczelarska, ogród wiejski, ogród poety, ogrody w skansenach itp.) - formułowanie założeń programowych i kompozycyjnych

Ścieżki dydaktyczne jako forma edukacji masowej

Ćw.

Analiza realizacji funkcji edukacyjnych w wybranych placówkach (place zabaw, szkoły, ogrody kolekcyjne) – zajęcia terenowe. Opracowanie programu naprawczego.

Analiza bezpieczeństwa na publicznych placach zabaw – zajęcia terenowe. Sporządzenie analitycznej dokumentacji fotograficznej.

Literatura:

Podstawowa

Frazik-Adamczyk M. 2012. Krakowskie ogrody szkolne jako przestrzeń edukacyjna – między teorią a praktyką. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Rolniczego im. Hugona Kołłątaja w Krakowie. Wydawnictwo UR w Krakowie

Yearley D., Berliński D. 2008. Bezpieczny plac zabaw – poradnik dla administratorów i właścicieli. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Warszawa.

Łukasiewicz A., Szumarski W., Puchalski J., Gawryś W. 2002. Ogrody botaniczne w Polsce. ARW Arkadiusz Grzegorczyk

Uzupełniająca

Komorowska A. 2017. Ścieżka bosych stóp. Trzy drogi do naturalnych placów zabaw. Pracownia k., Kraków.

Efekty uczenia się:

WIedza - zna i rozumie:

Zna społeczne i pozatechniczne uwarunkowania w projektowaniu ogrodów o określonych funkcjach

Zna materiały inżynierskie oraz świadomie kształtuje dobory roślin pod względem funkcjonalnym wykorzystywane w projektowaniu ogrodów edukacyjnych

Zna przepisy prawne regulujące projektowanie i funkcjonowanie ogrodów edukacyjnych

umiejętności- potrafi:

Posiada umiejętność rozumienia, analizy i wykorzystania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł w celu przedstawienia założeń funkcjonalnych ogrodu edukacyjnego

Potrafi przedstawić założenia kompozycyjne ogrodu edukacyjnego i ocenić skutki decyzji projektowych na poziomie wykonawstwa

Znajduje mocne i słabe strony przyjętych rozwiązań materiałowych, inżynierskich i projektowych

kompetencje społeczne - jest gotów do:

Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga ewentualne następstwa podejmowanych decyzji w środowisku przyrodniczym

Posiada świadomość odpowiedzialności oraz ryzyka, skutków ekonomicznych i społecznych kształtowania środowiska naturalnego. Zachowuje się w sposób profesjonalny.

Ma świadomość potrzeby podnoszenia kompetencji zawodowych

Umie kierować zespołami i pracować w zespole

Metody i kryteria oceniania:

Rozwiązanie zadania problemowego- analiza przypadku, zaliczenie raportu z ćwiczeń terenowych, ocena zaangażowania w dyskusji (50%)

Rozwiązanie zadania problemowego - analiza przypadku (50% udziału w ocenie końcowej)

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-25 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia laboratoryjne, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Czaja
Prowadzący grup: Monika Czaja
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-28 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia laboratoryjne, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Czaja
Prowadzący grup: Monika Czaja
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-27 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia laboratoryjne, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Czaja
Prowadzący grup: Monika Czaja, Małgorzata Maślanka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-26 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia laboratoryjne, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Czaja
Prowadzący grup: Monika Czaja
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)