Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Ochrona różnorodności roślin ex situ

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: O.3s.OES.SM.OOSXZ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Ochrona różnorodności roślin ex situ
Jednostka: Katedra Roślin Ozdobnych i Sztuki Ogrodowej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Skrócony opis:

Ochrona różnorodności roślin ex-situ

kierunkowy - obowiązkowy

Pełny opis:

Wykłady

Konserwatorska rola ogrodów botanicznych w ochronie różnorodności biologicznej flory i kierunki działań

Rozwój i utrzymanie plazmy zarodkowej z wykorzystaniem kolekcji polowych i banków nasion

Kultury in vitro w ochronie różnorodności biologicznej roślin

Przechowywanie plazmy zarodkowej w warunkach spowolnionego wzrostu

Krioprezerwacja materiału roślinnego najnowszym sposobem konserwacji, kriobanki genów w Polsce i na świecie

Zastosowanie metod in vitro do ochrony ex situ paproci i storczyków

Prowadzenie kultur in vitro o spowolnionym wzroście dla roślin cebulowych i drzewiastych Ćwiczenia

Długoterminowe przechowywanie materiału roślinnego w ultraniskiej temperaturze ciekłego azotu: witryfikacja, kapsułkowanie, dehydratacja

Polowe banki genów, banki nasion, banki kultur tkankowych i krioprezerwacja - zajęcia warsztatowe w Ogrodzie Botanicznym (CZBR PAN Powsin lub Ogród Botaniczny UJ)

Literatura:

Podstawowa

Lersch G. 2008. Florales handwerk, Floral craftmanship. Floral Design Edition. Munster, Germany

Lersch G. 1999. Principles of Floral Design. Floral Design Edition. Munster, Germany

Assman P. 1989. Contemporary Floristry, Feredal Association of German Florist

Uzupełniająca

Takagi Y. 2011. Yuko Takagi Contemporary Floral Art. Stichting Kunstboek

Van Moerbeke K. 2012. International Floral Art 2012-2013. Stichting Kunstboek

Efekty uczenia się:

Widza - zna i rozumie

konserwatorską rolę ogrodów botanicznych w ochronie flory i główne kierunki działań zmierzające do zabezpieczenia biologicznej różnorodności roślin, a także rozwój i utrzymanie plazmy zarodkowej z wykorzystaniem kolekcji polowych i banków nasion, w tym banków kriogenicznych

znaczenie kultur in vitro w ochronie różnorodności biologicznej roślin, oraz warunki przechowywania materiału roślinnego w warunkach in vitro, a także w warunkach spowolnionego wzrostu; systemy prowadzenia kultur roślin ozdobnych w aspekcie ich wykorzystania w ochronie biologicznej różnorodności ex situ, warunki regeneracji, ukorzeniania i aklimatyzacji

znaczenie krioprezerwacji w ochronie różnorodności roślin, metody zabezpieczania materiału roślinnego w ciekłym azocie, rodzaje materiału do przechowywania, sposoby regeneracji

Umiejętności - potrafi

analizować na podstawie doświadczeń wpływ czynników zewnętrznych na przechowywanie paproci i storczyków w kulturze in vitro oraz w roślin drzewiastych i cebulowych w warunkach spowolnionego wzrostu, wyjaśnić metody rozmnażania roślin w warunkach in vitro

przygotować materiał roślinny do długoterminowego przechowywania w ultraniskiej temperaturze ciekłego azotu różnymi metodami: witryfikacja, kapsułkowanie, dehydratacja, kropla. Przeprowadzić rozmrażanie i regenerację roślin In vitro.

porównać możliwości prowadzenia banku genów w formie kolekcji polowych, kolekcji nasion, kolekcji in vitro oraz przechowywania w warunkach zwolnionego wzrostu, a także w ciekłym azocie.

Metody i kryteria oceniania:

test jednokrotnego/wielokrotnego wyboru (70%)

sprawdzian umiejętności (30%)

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-27 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia audytoryjne, 11 godzin więcej informacji
Ćwiczenia terenowe, 4 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Malik, Bożena Pawłowska
Prowadzący grup: Małgorzata Malik, Bożena Pawłowska, Barbara Prokopiuk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-26 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia audytoryjne, 11 godzin więcej informacji
Ćwiczenia terenowe, 4 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Malik, Bożena Pawłowska
Prowadzący grup: Małgorzata Maślanka, Barbara Prokopiuk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)