Fizjologia roślin
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | O.3s.FIZ.SI.OOGXZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Fizjologia roślin |
Jednostka: | Katedra Botaniki, Fizjologii i Ochrony Roślin |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
LUB
5.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
Zapoznanie studentów z przebiegiem oraz możliwościami regulacji najważniejszych procesów fizjologicznych w roślinach, takich jak: gospodarka wodna i mineralna roślin, fotosynteza, fotorespiracja, oddychanie, wzrost roślin ze szczególnym uwzględnieniem roli poszczególnych fitohormonów, rozwój roślin, mechanizmy foto- i termoindukcji kwitnienia, wpływ czynników stresowych na rośliny. Efektem kształcenia jest rozumienie procesów fizjologicznych przebiegających w roślinach, wzajemnych powiązań tych procesów ze sobą oraz modyfikacji w zmieniających się warunkach środowiska, a także rozumienie procesów fizjologicznych pod kątem możliwości optymalizacji wzrostu i rozwoju roślin ogrodniczych. |
Pełny opis: |
Gospodarka wodna roślin: bierne i czynne pobieranie wody. Fotosynteza: faza świetlna i węglowa, czynniki, możliwości regulacji. Fotooddychanie i oddychanie. Powiązania przemian oddechowych z metabolizmem podstawowych związków organicznych ważnych z punktu widzenia roślin ogrodniczych. Fizjologia mineralnego żywienia: mechanizmy pobierania składników mineralnych, asymilacja azotu i siarki w roślinach. Wzrost roślin: zewnętrzne i wewnętrzne czynniki wzrostu i możliwości praktycznej regulacji. Syntetyczne regulatory wzrostu roślin stosowane w produkcji roślin ogrodniczych. Rozwój roślin: okres wegetatywny i generatywny. Zjawiska korelacyjne w rozwoju roślin. Starzenie się roślin: objawy, mechanizm, możliwości sterowania. Reakcje roślin na czynniki stresowe, cechy charakterystyczne roślin odpornych na niedobór wody, niską temperaturę, zasolenie. Wpływ czynników stresowych na syntezę związków wtórnych. Wykazanie zjawisk pęcznienia, dyfuzji, osmozy. Pomiar intensywności transpiracji, wykazanie czynnego mechanizmu pobierania wody. Ekstrakcja i właściwości fizyko-chemiczne barwników asymilacyjnych, oznaczanie intensywności fotosyntezy wybranych gatunków roślin z wykorzystaniem analizatora CO2. Badanie czynników modyfikujących oddychanie kiełkujących nasion. Wykazanie stresu zasolenia, niedoboru składników mineralnych. Zmiana pH pożywki przez korzenie roślin. Metody pomiaru intensywności wzrostu roślin, wpływ czynników środowiskowych na wzrost.Wpływ regulatorów wzrostu na modyfikowanie wzrostu i rozwoju roślin (auksyn, giberelin, etylenu). Spoczynek pąków i nasion: wykazanie przyczyn i możliwości przerywania. Wykazanie allelopatii: wpływ olejków eterycznych na kiełkowanie nasion. Wpływ temperatury na przepuszczalność błon cytoplazmatycznych (metoda spektrofotometryczna). Obserwacje ruchów roślin, ich podział i mechanizm. Podsumowanie zajęć. |
Literatura: |
Szmidt-Jaworska A., Kopcewicz J. 2021. Fizjologia roślin, Wyd. 4-te, PWN Warszawa Kopcewicz J., Lewak S. 2012. Fizjologia roślin, Wyd. 3-cie, PWN, Warszawa Kozłowska M. 2007. Fizjologia roślin. Od teorii do nauk stosowanych. Wyd. PWRiL, Poznań. Lewak S., Kopcewicz J. 2019. Fizjologia roślin - Wprowadzenie, Wyd. PWN Warszawa. |
Efekty uczenia się: |
wiedza - zna i rozumie podstawowe procesy fizjologiczne przebiegające w komórkach roślinnych mechanizmy regulacji procesów wrostu i rozwoju decydujące o jakości roślin ogrodniczych zależności między działalnością rolniczą a środowiskiem naturalnym umiejętnościc- potrafi wykonać proste eksperymenty badawcze z wykorzystaniem m.in. mikroskopu, spektrofotometru, analizatora wymiany gazowej itp. oraz interpretować wyniki eksperymentów wyszukiwać informacje związane z teoretycznymi i praktycznymi zagadnieniami w produkcji ogrodniczej (np. optymalizacja fotosyntezy, zastosowanie regulatorów wzrostu) kompetencje społeczne - jest gotów do odpowiedzialnej współpracy w obrębie małego zespołu podejmowania właściwych decyzji w zakresie optymalizacji procesów fizjologicznych w produkcji roślin ogrodniczych |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny z pytaniami otwartymi. Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną liczoną z oceny uzyskanej z ćwiczeń i egzaminu (50% udziału w ocenie końcowej). Cykliczne sprawdziany wiedzy, zaangażowanie w dyskusji zdefiniowanego problemu. Studenci uzyskują średnią arytmetyczną ze sprawdzianów cząstkowych (50% udziału w ocenie końcowej). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-24 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT CWL
CWL
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 45 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Renata Wojciechowska | |
Prowadzący grup: | Iwona Kamińska, Anna Kołton, Renata Wojciechowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-27 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT CWL
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 45 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Renata Wojciechowska | |
Prowadzący grup: | Anna Kołton, Krzysztof Tokarz, Renata Wojciechowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
CWL
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 45 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Renata Wojciechowska | |
Prowadzący grup: | Anna Kołton, Krzysztof Tokarz, Renata Wojciechowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 45 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Kołton, Krzysztof Tokarz | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Tokarz, Renata Wojciechowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.