Podstawy uprawy i żywienia roślin
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | O.2s.UZR.SI.OOSXZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy uprawy i żywienia roślin |
Jednostka: | Katedra Biologii Roślin i Biotechnologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00 (zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
- |
Pełny opis: |
Przygotowanie stanowiska glebowego do uprawy roślin: Wpływ uprawy na właściwości fizyczne, chemiczne i biologiczne gleby. Żyzność i kultura gleby. Środowisko glebowe a mineralne żywienie roślin Zawartości całkowite i formy przyswajalne makro- i mikroskładników, czynniki decydujące o rozpuszczalności tych składników, zależności pomiędzy plonem roślin a składnikami mineralnymi w glebie, prawa nawozowe, płodozmian, wymagania pokarmowe roślin i potrzeby nawozowe roślin. Wpływ nawożenia na jakość roślin Omówienie zasad bezpieczeństwa pracy w laboratorium chemicznym. Technika pobierania próbek gleb w uprawach polowych oraz próbek podłoży i roztworów odżywczych w uprawach pod osłonami. Oznaczanie odczynu i kwasowości gleb. Ustalanie potrzeb wapnowania. Wyznaczanie krzywej neutralizacji dla podłoży. Zasady wapnowania. Zakwaszanie gleb i podłoży Metody oznaczania zawartości składników mineralnych w glebach i podłożach oraz roślinach. Zasady pobierania prób materiału roślinnego do analiz Nawozy mineralne – charakterystyka właściwości chemicznych i fizycznych. Sumaryczna zawartość soli rozpuszczalnych w glebie i roztworach odżywczych i pomiar koncentracji soli Podłoża na bazie torfów w uprawie roślin. Przygotowanie substratu torfowego do uprawy Metody określania potrzeb nawozowych gleb oraz liczby graniczne i zasady obowiązujące przy interpretacji wyników analizy chemicznej gleby i części wskaźnikowych roślin. Rozwiązywanie zadań Podstawy żywienia mineralnego roślin: skład mineralny roślin i rola składników pokarmowych w żywieniu roślin, pobieranie składników pokarmowych przez rośliny, żywienie i plonowanie roślin. Nawozy: podział nawozów organicznych i naturalnych (nawozy zielone, słoma, sztuczny obornik, komposty, torf, węgiel brunatny, niekonwencjonalne nawozy organiczne odpady, ścieki itp.) oraz mineralnych. Sposoby stosowania nawozów (w formie stałej i płynnej, fertygacja, dokarmianie dolistne). Wpływ nawozów na właściwości gleb. Ekologiczne skutki nawożenia. Nowoczesne technologie uprawy roślin pod osłonami: Przegląd technik |
Literatura: |
Komosa A. 2012. Żywienie roślin ogrodniczych. Podstawy i perspektywy. PWRiL W-wa. Chmiel H. 2002 . Uprawa roślin ozdobnych. PWRiL W-wa. Grzebisz W. 2008. Nawożenie roślin uprawnych. PWRiL, Poznań. Gorlach E., Mazur T. 2002. Chemia rolna PWN W-wa. Starck J.R. 1997. Uprawa roli i nawożenie roślin ogrodniczych. PWRiL W-wa. |
Efekty uczenia się: |
wiedza - zna i rozumie podstawową wiedzę z zakresu przygotowania stanowiska do uprawy roślin. Opisuje wpływ zabiegów mechanicznych na właściwości fizykochemiczne i biologiczne gleby. podstawową wiedzę z zakresu żywienia roślin. Rozumie znaczenie roli składników pokarmowych w żywieniu roślin. definicje i interpretuje wymagania pokarmowe roślin i ich potrzeby nawozowe. Zna podstawowe nawozy mineralne, naturalne i organiczne. Opisuje sposoby stosowania nawozów. wpływ uprawy roślin na środowisko naturalne. Zna zależności pomiędzy organizmami żywymi i przyrodą nieożywioną. Wyjaśnia funkcje płodozmianu. nowoczesne technologie uprawy roślin pod osłonami. Umiejętności - potrafi pobierać próbki gleb i podłoży. Pobiera i przygotowuje próbki materiału roślinnego. przygotować próbki glebowe do analizy i podstaw oznaczania w nich zawartości składników mineralnych. grupować nawozy mineralne. Oblicza dawki nawozów wapniowych i odnosi się do zasad ich stosowania. scharakteryzować torfy i przygotować substrat torfowy. sformułować wnioski dotyczące potrzeb nawożenia i terminów stosowania nawozów. kompetencje społeczne - jest gotów do pracy w grupie i kierowania małym zespołem. Ponosi odpowiedzialność za wspólnie realizowane zadanie. ponoszenia odpowiedzialności za stan środowiska naturalnego i jakości produkowanej żywności oraz ma świadomość zagrożeń działalności rolniczej |
Metody i kryteria oceniania: |
egzamin pisemny ograniczony czasowo (70% udziału w ocenie końcowej) sprawdzian wiedzy, wykonanie zadania obliczeniowego, analitycznego, zaliczenie raportu/sprawozdania z prac laboratoryjnych/ćwiczeń praktycznych, zaliczenie/ocena prezentacji (30%) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-25 - 2021-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Iwona Kowalska, Agnieszka Lis-Krzyścin | |
Prowadzący grup: | Iwona Kowalska, Dominika Kwinta, Agnieszka Lis-Krzyścin | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-28 - 2022-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Iwona Kowalska, Agnieszka Lis-Krzyścin | |
Prowadzący grup: | Iwona Kowalska, Agnieszka Lis-Krzyścin | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (w trakcie)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Iwona Kowalska, Agnieszka Lis-Krzyścin | |
Prowadzący grup: | Iwona Kowalska, Agnieszka Lis-Krzyścin | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Iwona Kowalska, Agnieszka Lis-Krzyścin | |
Prowadzący grup: | Iwona Kowalska, Agnieszka Lis-Krzyścin | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.