Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Projektowanie zintegrowane

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: O.2s.PZI.SM.OOSXY
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Projektowanie zintegrowane
Jednostka: Katedra Roślin Ozdobnych i Sztuki Ogrodowej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Skrócony opis:

Projektowanie ogrodów wraz z obiektami architektonicznymi przy wykorzystaniu tworzywa stosowanego w sztuce ogrodowej

i architekturze krajobrazu. Techniki prezentacji projektu. Opracowywanie dokumentacji projektowej – opis projektu, rysunki (plany, widoki, przekroje) i schematy projektowe. Nabycie umiejętności kompletowania materiałów wyjściowych i korzystania z obowiązujących aktów prawnych. Student osiąga sprawność w sporządzaniu dokumentacji krajobrazu, samodzielnej analizy kompozycyjnej i oceny krajobrazu oraz formułowania wytycznych. W toku projektowania student uczy się korzystania z wyników studium oraz przeprowadzania konsultacji społecznych.

Pełny opis:

Wprowadzenie, omówienie literatury przedmiotu.

Omówienie zagadnień związanych z etapem przedprojektowym: analizy stanu istniejącego, waloryzacja przestrzeni oraz zieleni istniejącej, określenie słabych i mocnych stron obszaru opracowania oraz sformułowanie wytycznych projektowych.

Przedstawienie przykładów rozwiązań opracowywanych na etapie przedprojektowym w formie graficznej.

Omówienie zawartości projektu wykonawczego - część opisowa i graficzna.

Interdyscyplinarność w projektowaniu terenów zieleni - współpraca z branżystami.

Przykłady opracowań graficznych projektów terenów zieleni.

Specyfika projektów konkursowych.

Przykłady zagospodarowania terenów zieleni w mieście: stan przed inwestycją, główne założenia projektowe, projekt, realizacja ze szczególnym uwzględnieniem kwestii problematycznych na różnych etapach opracowania projektu i realizacji inwestycji.

Przykłady detalu architektonicznego i urbanistycznego.

Wprowadzenie do ćwiczeń. Omówienie wytycznych projektowych. Layout plansz

Wizja w terenie i rejestracja stanu istniejącego - kompletowanie materiałów wyjściowych, pozyskanie i analiza materiałów geodezyjnych.

Dokumentacja terenowa – analiza funkcjonalna zabudowy i analiza widokowa

Dokumentacja terenowa - analiza funkcjonalna i program kształtowania systemu komunikacyjnego.

Dokumentacja terenowa - analiza funkcjonalna i program kształtowania układu roślin.

Rozpoznanie obowiązujących dokumentów prawa miejscowego. Motywy i inspiracje oraz propozycje projektowe do kształtowania terenu opracowania i układu roślin.

Koncepcja projektowa ogrodu w obrębie wielofunkcyjnej strefy - program użytkowy, propozycje kompozycji i podział funkcjonalny przestrzeni, układ komunikacyjny.

Koncepcja projektowa ogrodu w obrębie wielofunkcyjnej strefy - szkice perspektywiczne, pomysł aranżacyjny.

Graficzne opracowanie pracy projektowej.

Prezentacja i obrony prac projektowych.

Literatura:

Podstawowa

1. Bogdanowski J., Style, kompozycja i rewaloryzacji w polskiej sztuce ogrodowej. Wybrane problemy, Politechnika Krakowska, Kraków 1999.

2. Bogdanowski J., Metoda jednostek i wnętrz architektoniczno-krajobrazowych (JARK-WAK) w studiach i projektowaniu, Politechnika Krakowska,

Kraków 1999.

3. Brookes J., Wielka księga ogrodów, „Wiedza i Życie”, Warszawa 1992.

4. Neufert E., 1995, Podręcznik projektowania architektoniczno-budowlanego, Arkady, Warszawa.

Uzupełniająca

5. Cieślak I. (red.), Współczesna waloryzacja przestrzeni zurbanizowanej, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn 2012

6. Majdecki L., Historia ogrodów, t. 2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009.

7. Wejchert K., Elementy kompozycji urbanistycznej, Arkady, Warszawa 1984

8. Zuziak Z. K., O tożsamości urbanistyki, Politechnika Krakowska im. Tadeusza Kościuszki, Kraków 2008

Efekty uczenia się:

Wiedza

Ma świadomość złożoności zagadnień dotyczących wpływu działalności człowieka na środowisko naturalne oraz znaczenia dobrych praktyk w kształtowaniu krajobrazu i środowiska życia człowieka

Ma świadomość interdyscyplinarności procesu projektowania terenów zieleni.

Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu historii kształtowania ogrodów, dziedzictwa kulturowego.

Umiejętności

Rozumie potrzebę prowadzenia badań i analiz na etapie przedprojektowym.

Posiada umiejętność opracowania dokumentacji projektowej składającej się z części opisowej i graficznej.

Potrafi samodzielnie podejmować decyzje w zakresie projektowania i oceniać skutki decyzji na poziomie wykonawstwa.

Potrafi rozwiązać szczegółowe zagadnienia związane z działaniami w zakresie sztuki ogrodowej dokonując wyboru właściwych technik, technologii, narzędzi i materiałów.

Kompetencje społeczne

Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się.

Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za stan środowiska naturalnego.

Myśli i działa w sposób przedsiębiorczy, analizuje ryzyko i przewiduje skutki wykonywanej działalności w środowisku.

Krytycznie ocenia prace projektowe kolegów i poddaje się takiej ocenie.

Metody i kryteria oceniania:

701 egzamin pisemny ograniczony czasowo

711 rozwiązanie zadania problemowego, analiza przypadku

201 sprawdzian umiejętności: wykonania zadania obliczeniowego, analitycznego, czynności, wypracowania decyzji

301 ocena prezentacji ustnej, umiejętności wypowiedzi ustnej, udzielania instruktażu

302 ocena zaangażowania w dyskusji, umiejętności podsumowania, wartościowania

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)