Produkty ogrodnicze w profilaktyce chorób dietozależnych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | O.2s.PCD.SM.OOGLY |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Produkty ogrodnicze w profilaktyce chorób dietozależnych |
Jednostka: | Katedra Roślin Warzywnych i Zielarskich |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
Przedmiot ma na celu omówienie roli produktów ogrodniczych w profilaktyce chorób cywilizacyjnych. Student poznaje żywieniowe uwarunkowania rozwoju chorób dietozależnych oraz uczy się tak zestawiać produkty, aby im przeciwdziałać. Uwzględniona zostanie także ocena sposobu żywienia człowieka chorego. |
Pełny opis: |
Treści kształcenia Wprowadzenie do roli żywienia w profilaktyce i leczeniu chorób. Choroby pierwotne na tle niedoborów żywieniowych. Żywieniowe uwarunkowania rozwoju chorób dietozależnych. Rola produktów ogrodniczych w żywieniu w wybranych chorobach cywilizacyjnych (hiperlipidemii, otyłości, chorobach serca i naczyń, nadciśnieniu tętniczym, cukrzycy, chorobach przewodu pokarmowego, osteoporozie i in.). Produkty ogrodnicze w żywieniu w chorobach wieku dziecięcego. Praktyczne wskazówki do żywienia człowieka chorego. Opracowywanie zaleceń dietetycznych, przy szczególnym udziale produktów ogrodniczych, w żywieniu w poszczególnych chorobach cywilizacyjnych. |
Literatura: |
Gawęcki J., Hryniewiecki L. 2003. Żywienie człowieka. Podstawy nauki o żywieniu. PWN, Warszawa. Hasik J., Gawęcki J. 2003. Żywienie człowieka zdrowego i chorego. PWN, Warszawa. Gertig H., Przysławski J. 2006. Bromatologia. Zarys nauki o żywności i żywieniu. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszaw. Kunachowicz H., Nadolna I., Iwanow K., Przygoda B. 2008, Wartość odżywcza wybranych produktów spożywczych i typowych potraw. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa. Ziemlański Ś. 2001. Normy żywienia człowieka. Wydawnictwo Lekarskie PZWL,Warszawa. Roszkowski W. 2000. Podstawy nauki o żywieniu człowieka - przewodnik do ćwiczeń. SGGW, Warszawa |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Wylicza uwarunkowania rozwoju chorób dietozależnych. Ocenia sposób żywienia zbiorowego, w szpitalach, uzdrowiskach. Wylicza zasady prawidłowego żywienia człowieka chorego. Kwalifikuje wykorzystanie produktów ogrodniczych w poszczególnych jednostkach chorobowych. Umiejętności Analizuje zawartość składników odżywczych w poszczególnych produktach spożywczych. Potrafi zaplanować żywienie dla różnych jednostek chorobowych. Tłumaczy zagrożenia płynące ze źle zbilansowanej diety dziennej. Znajduje i zestawia produkty ogrodnicze pozwalające na uniknięcie błędów żywieniowych. Kompetencje społeczne Potrafi pracować w grupie. Rozumie potrzebę ciągłego poszerzania wiedzy dotyczącej produktów ogrodniczych i ich wpływu na zdrowie człowieka chorego. |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę 2 Nie klasyfikuje produktów spożywczych, nie posiada wiedzy na temat ich zawartości oraz działania, nie analizuje przyczyn chorób dietozależnych. Niw analizuje zawartość większości składników odżywczych w poszczególnych produktach spożywczych. Nie potrafi zaplanować żywienia dla różnych jednostek chorobowych. Nie znajduje i nie umie zestawić produktów ogrodniczych pozwalających na uniknięcie błędów żywieniowych. Nie potrafi pracować w grupie i nie przygotowuje raportów. Słabo rozumie potrzebę ciągłego poszerzania wiedzy dotyczącej produktów ogrodniczych i ich wpływu na zdrowie człowieka chorego, nie potrafi prawidłowo uwzględnić ich w planowaniu jadłospisów dla różnych jednostek chorobowych. Na ocenę 3 Klasyfikuje produkty spożywcze, posiada niepełną wiedzę na temat ich zawartości oraz działania, nie analizuje przyczyn chorób dietozależnych. Analizuje zawartość większości składników odżywczych w poszczególnych produktach spożywczych. Nie potrafi zaplanować żywienia dla większości jednostek chorobowych. Znajduje i częściowo zestawia produkty ogrodnicze pozwalające na uniknięcie błędów żywieniowych. Potrafi pracować w grupie lecz przygotowuje słabe raporty. Rozumie potrzebę ciągłego poszerzania wiedzy dotyczącej produktów ogrodniczych i ich wpływu na zdrowie człowieka chorego lecz nie potrafi prawidłowo uwzględnić ich w planowaniu jadłospisów dla różnych jednostek chorobowych. Na ocenę 4 Klasyfikuje produkty spożywcze, posiada niepełną wiedzę na temat ich zawartości oraz działania, analizuje niektóre przyczyny chorób dietozależnych. Analizuje zawartość większości składników odżywczych w poszczególnych produktach spożywczych. Potrafi zaplanować żywienie dla większości jednostek chorobowych. Znajduje i częściowo zestawia produkty ogrodnicze pozwalające na uniknięcie błędów żywieniowych. Potrafi pracować w grupie i przygotowywać raporty. Rozumie potrzebę ciągłego poszerzania wiedzy dotyczącej produktów ogrodniczych i ich wpływu na zdrowie człowieka chorego lecz nie zawsze potrafi prawidłowo uwzględnić je w planowaniu jadłospisów dla różnych jednostek chorobowych. Na ocenę 5 Klasyfikuje produkty spożywcze, posiada wiedzę na temat ich zawartości oraz działania, analizuje przyczyny chorób dietozależnych. Analizuje zawartość składników odżywczych w poszczególnych produktach spożywczych. Potrafi zaplanować żywienie dla różnych jednostek chorobowych. Znajduje i zestawia produkty ogrodnicze pozwalające na uniknięcie błędów żywieniowych. Potrafi pracować w grupie i przygotowywać raporty. Rozumie potrzebę ciągłego poszerzania wiedzy dotyczącej produktów ogrodniczych i ich wpływu na zdrowie człowieka chorego. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.