Podstawy botaniki roślin leczniczych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | O.2s.PBR.SI.OOTXY | Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy botaniki roślin leczniczych | ||
Jednostka: | Zakład Botaniki i Fizjologii Roślin | ||
Grupy: | |||
Punkty ECTS i inne: |
3.00 ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Skrócony opis: |
Przedmiot obejmuje wybrane działy botaniki ogólnej i systematycznej, dotyczące roślin użytkowanych w lecznictwie i zdrowym odżywianiu. Celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy o tej grupie roślin od poziomu organellowego, poprzez histologiczny, do organowego, ze szczególnym naciskiem na układ sekrecyjny (egzo- i endo-). Student pozna pojęcie surowca roślinnego oraz podstawy systemu botanicznego i zasady nomenklatury botanicznej. Przegląd taksonomiczny obejmie główne taksony roślin leczniczych od Schizophyta (Cyanophyceae) do Magnoliophytinae, występujące we florze polskiej (na naturalnych stanowiskach) z uwzględnieniem roślin rzadkich i zagrożonych wyginięciem – objętych prawną ochroną. Student nauczy się rozpoznawać powyższe taksony na podstawie morfologicznych cech diagnostycznych (korzystając z kluczy do oznaczania roślin) – na ćwiczeniach terenowych, oraz na podstawie cech anatomicznych – na ćwiczeniach laboratoryjnych. |
||
Pełny opis: |
Krótki rys historyczny rozwoju badań botaniczno-farmaceutycznych. Podstawy identyfikacji materiału roślinnego Organografia: pęd, korzeń, trwałość roślin, formy wzrostu Histogeneza, budowa tkanek, struktury tkankowe o znaczeniu diagnostycznym Struktury komórkowe o znaczeniu diagnostycznym Roślinne substancje chemiczne – miejsca ich występowania w organach, tkankach i organellach komórkowych Podstawy taksonomii roślin, współczesne metody badań taksonomicznych ze szczególnym uwzględnieniem chemotaksonomii Ogólne tendencje ewolucyjne w rozwoju wegetatywnym i generatywnym roślin, rozmnażanie roślin lądowych. Biologia rozsiewania nasion i owoców Modyfikujące warunki środowiska, grupy ekologiczne roślin Przegląd taksonów roślin ze szczególnym zwróceniem uwagi na gatunki rzadkie i zagrożone. Zasady korzystania z kluczy, oznaczanie roślin i przyporządkowywanie ich do taksonów flory jesiennej – charakterystyka rodzin botanicznych obejmujących rośliny lecznicze Obserwacje mikroskopowe na poziomie organellowo – komórkowym, identyfikacja struktur o znaczeniu diagnostycznym, Obserwacje mikroskopowe preparatów anatomicznych różnych, typowych organów roślinnych – identyfikacja tkanek o znaczeniu diagnostycznym Układ sekrecyjny Budowa i klasyfikacja owoców i nasion Przegląd głównych przedstawicieli taksonów roślin od Schizophyta po Magnoliophytinae Oznaczanie i charakterystyka przedstawicieli rodzin botanicznych flory wiosennej Zajęcia terenowe – poznawanie roślin w środowisku naturalnym ze szczególnym zwróceniem uwagi na rośliny chronione, rzadkie i zagrożone. |
||
Literatura: |
Botanika t. I. Morfologia - Szweykowska A., Szweykowski J. - PWN Warszawa 2003 Botanika t. II. Anatomia - Szweykowska A., Szweykowski J., - PWN Warszawa 2003 Botanika - Pałczyński A., Podbielkowski Z., Polakowski B. - PWN Warszawa 1995 Anatomia i histogeneza roślin naczyniowych - hejnowicz Z., PWN Warszawa 2002 Botanika teoria i ćwiczenia cz. I i II, skrypt - Pojnar E. (red.) - Wydawnictwo UR w Krakowie, Kraków 1999 Rośliny polskie – klucz do oznaczania roślin - Szafer W., Kulczyński S., Pawłowski B.- PWN Warszawa 1986 |
||
Efekty uczenia się: |
Wiedza Wyjaśnia różnorodność anatomiczną i morfologiczną w obrębie różnych taksonów roślinnych Opisuje ogólne zasady i metody rozmnażania roślin Opisuje przebieg procesu rozmnażania generatywnego oraz wegetatywnego roślin Kwalifikuje rośliny lecznicze do podstawowych taksonów Charakteryzuje cechy budowy komórek i tkanek o znaczeniu diagnostycznym Docenia rolę roślin, w tym leczniczych, w środowisku naturalnym i antropogenicznym Odnosi posiadaną wiedzę do zdobywania dokładniejszych wiadomości – zgodnie z kierunkiem studiów Umiejętności Posługuje się poprawną nomenklaturą botaniczno-zielarską Identyfikuje, na podstawie budowy morfologicznej i anatomicznej, najważniejsze, z punktu widzenia studiowanego kierunku, grupy roślin Potrafi ocenić możliwość wykorzystania praktycznego materiału roślinnego z naturalnych zasobów środowiskowych, a także zna różne sposoby ich rozmnażania Korzysta z kluczy i przewodników do oznaczania roślin Rozróżnia sposoby propagacji roślin i ocenia ich możliwości zastosowań praktycznych Kompetencje spoleczne Docenia rolę roślin leczniczych w środowisku przyrodniczym naturalnym i antropogenicznym Przewiduje konsekwencje pozyskiwania materiału roślinnego ze stanowisk naturalnych dla środowiska przyrodniczego |
||
Metody i kryteria oceniania: |
701 egzamin pisemny ograniczony czasowo 721 demonstracja praktycznych umiejętności 101 sprawdzian wiedzy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2018-02-26 - 2018-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 15 godzin ![]() Ćwiczenia terenowe, 15 godzin ![]() Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Ewa Hanus-Fajerska | |
Prowadzący grup: | Ewa Hanus-Fajerska, Dawid Kocot, Wojciech Makowski, Barbara Nowak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2019-02-25 - 2019-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 15 godzin ![]() Ćwiczenia terenowe, 15 godzin ![]() Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Ewa Hanus-Fajerska | |
Prowadzący grup: | Ewa Hanus-Fajerska, Katarzyna Kępka, Barbara Tokarz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.