Embriologia roślin
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | O.2s.EMR.SI.OBTSZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Embriologia roślin |
Jednostka: | Katedra Biologii Roślin i Biotechnologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z różnymi systemami rozmnażania, ze szczególnym uwzględnieniem rozmnażania amfimiktycznego u roślin okrytonasiennych. Wykłady obejmują budowę i funkcję organów generatywnych, procesy mikro- i megasporogenezy, powstawanie gametofitów męskich i żeńskich, przebieg fazy progamicznej oraz podwójnego zapłodnienia, rozwój zarodka i bielma. Przedstawione zostaną różne typy apomiksji, a także wykorzystanie procesów embriologicznych w biotechnologii i praktyce hodowlanej (androgeneza, gynogeneza, samoniezgodność, męska sterylność, zapłodnienie in vitro). |
Pełny opis: |
Tematyka wykładów: Charakterystyka różnych systemów rozmnażania (amiksja, amfimiksja, apomiksja). Cykl życiowy roślin okrytonasiennych. Przemiana pokoleń, faza diploidalna i haploidalna. Powstawanie, budowa i funkcja organów generatywnych roślin okrytonasiennych. Genetyczna regulacja morfogenezy kwiatu. Powstawanie i budowa gametofitów: męskiego i żeńskiego. Zapylenie i zapłodnienie. Charakterystyka fazy progamicznej. Podwójne zapłodnienie. Izolacja gamet. Zapłodnienie in vitro. Prezygotyczne bariery krzyżowalności. Samoniezgodność sporofitowa i gametofitowa. Genetyczne podłoże samoniezgodności. Rozwój zarodka i bielma. Typy embriogenezy. Zaburzenia w rozwoju bielma i zarodka-niezgodność postzygotyczna. Apomiksja i jej znaczenie. Klasyfikacja zjawisk apomiktycznych Embriologia eksperymentalna. Przykłady wykorzystania struktur i procesów embriologicznych w biotechnologii Tematyka ćwiczeń: Budowa organów generatywnych na przykładzie wybranych gatunków roślin uprawnych. Wykonanie preparatów mikroskopowych obrazujących podział mejotyczny. Rozwój gametofitu męskiego. Przebieg mikrosporogenezy i mikrogametogenezy. Budowa pyłku na przykładzie wybranych gatunków roślin. Ocena żywotności pyłku: metoda acetokarminowa, metoda Aleksandra, kiełkowanie pyłku na pożywce sacharozowo-agarowej Przebieg megasporgenezy z wykorzystaniem preparatów trwałych. Rozwój woreczków zalążkowych: monosporowych, bisporowych, tetrasporowych Techniki zapylania. Obserwacje fazy progamicznej i podwójnego zapłodnienia. Typy embriogenezy u roślin. Preparowanie zarodków i określanie ich stadiów rozwojowych. Budowa dojrzałych zarodków roślin jedno- i dwuliściennych. |
Literatura: |
Podstawowa: Glover B., 2014. Understanding flowers and flowering. Oxford University Press Raghavan V., 2006. Double fertilization. Springer Lersten N.R., 2004. Flowering plant embriology. Blackwell Publishing Uzupełniająca: Rodkiewicz B. i in., 1996. Embriologia Angiospermae rozwojowa i eksperymentalna. WUMC-S, Lublin Ainsworth C., 2006. Flowering and its manipulation. Blackwell Publishing Eng-Chong P, Davey M.R., 2010. Plant developmental biology – Biotechnological perspectives, vol 1. Springer |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA - absolwent zna i rozumie: różne systemy rozmnażania roślin powstawanie i budowę organów generatywnych, przebieg procesów embriologicznych (sporogenezy, gametogenezy i embriogenezy) cele embriologii eksperymentalnej oraz praktyczne wykorzystanie procesów embriologicznych w hodowli roślin UMIEJĘTNOŚCI - absolwent potrafi: analizować i identyfikować procesy powstawania spor, gametofitów i zarodków roślin okrytonasiennych wykorzystując narzędzia optyczne stosować różnorodne techniki mikroskopowe do oceny płodności roślin stosować różne techniki zapylania roślin KOMPETENCJE SPOŁECZNE - absolwent jest gotów do: formułowania obiektywnych ocen w zakresie płodności roślin w kontekście doskonalenia roślin uprawnych |
Metody i kryteria oceniania: |
wykłady - test jednokrotnego/wielokrotnego wyboru (50%) ćwiczenia - test jednokrotnego/wielokrotnego wyboru, rozwiązanie zadania problemowego (50%) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-25 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CWL
CWL
CWL
CWL
CWL
ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Grzebelus | |
Prowadzący grup: | Ewa Grzebelus, Dariusz Kadłuczka, Agnieszka Kiełkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-28 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CWL
CWL
CWL
CWL
ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Grzebelus | |
Prowadzący grup: | Ewa Grzebelus, Katarzyna Stelmach-Wityk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CWL
CWL
CWL
CWL
ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Grzebelus | |
Prowadzący grup: | Ewa Grzebelus, Katarzyna Stelmach-Wityk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.