Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Botaniczne podstawy sztuki ogrodowej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: O.2s.BOT.NI.OOSXZ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Botaniczne podstawy sztuki ogrodowej
Jednostka: Katedra Botaniki, Fizjologii i Ochrony Roślin
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 4.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Pełny opis:

Wprowadzenie: tryb realizowanych zajęć i zaliczenia przedmiotu, tematyka wykładów, zalecana literatura

Udział roślin lądowych w kształtowaniu środowiska naturalnego i antropogenicznego. Rośliny jako tworzywo

Kształty i podstawy budowy komórki roślinnej. Klasyfikacja i charakterystyka tkanek. Układy tkankowe roślin

Zarys morfogenezy roślin wyższych. Organografia, trwałość roślin, formy wzrostu, Pęd − definicja, typy rozgałęzień, wpływ jego budowy na pokrój rośliny, Budowa, rodzaje pąków, ich układ na pędzie, pąki śpiące, systemy korzeniowe. Organy zmodyfikowane

Liście młodociane, właściwe oraz liście przykwiatowe. Zjawisko heterofilii. Budowa kwiatu okrytozalążkowych. Rośliny jedno- i dwupienne. Przystosowanie kwiatów do wiatropylności, owadopylności i innych grup organizmów zapylających. Podział i charakterystyka kwiatostanów

Powstawanie, budowa oraz biologia rozsiewania owoców i nasion. Kiełkowanie i powstawanie młodocianego stadium potomnego sporofitu

Zasady klasyfikacji roślin i jednostki taksonomiczne. Podział świata ożywionego. Organizmy symbiotyczne. Porosty

Podstawy systematyki i ewolucjonizmu roślin lądowych. Ogólne tendencje w rozmnażaniu roślin − metageneza

Rośliny telomowe, pojęcie telomu. Charakterystyka mszaków. Przemiana pokoleń. Ewolucja i przemiana pokoleń widłakowych, skrzypowych i paprociowych. Znaczenie przyrodnicze i walory estetyczne roślin zarodnikowych

Pochodzenie, drogi ewolucji i przemiana pokoleń roślin nagozalążkowych. Biologia rozmnażania na wybranych przykładach. Tworzenie osnówek i szyszkojagód. Krótki przegląd systematyczny form wymarłych i żyjących obecnie. Adaptacje siedliskowe i znaczenie przyrodnicze roślin nagozalążkowych. Formy ochrony nagozalążkowych

Zdobycze ewolucyjne roślin okrytozalążkowych. Ogólne tendencje ewolucyjne i charakterystyka cyklu przemiany pokoleń. Rośliny mono- i polikarpiczne. Podstawy rozmnażania wegetatywnego i generatywnego sporofitu okrytozalążkowych

Różnice w pochodzeniu, budowie morfologicznej i anatomicznej roślin jedno- i dwuliściennych

Charakterystyka wybranych rodzin botanicznych obejmujących rodzime taksony. Rośliny chronione

Podsumowanie wykładów oraz sprecyzowanie wymagań odnośnie szczegółowego przygotowania do egzaminu Różnorodność budowy morfologicznej organów roślin jedno- i dwuliściennych. Systemy korzeniowe. Korzenie przybyszowe. Typy i różne modyfikacje pędów. Kolce i ciernie. Budowa morfologiczna liści. Liście pojedyncze i złożone. Sposoby ulistnienia pędów. Możliwości przedstawiania budowy kwiatów

Zasady korzystania z przewodników do oznaczania gatunków roślin. Oznaczanie gatunków kwitnących w okresie jesieni

Kształty i budowa komórek roślinnych. Podstawowe obserwacje w mikroskopie świetlnym: jądro, plastydy, wakuola, ściana komórkowa. Aktywność życiowa komórki: obserwacja ruchu cytoplazmy

Budowa anatomiczna organów roślinnych. Porównanie planu budowy anatomicznej roślin dwuliściennych i jednoliściennych. Łodygi zielne i zdrewniałe. Charakterystyka porównawcza liści typowych i zmodyfikowanych

Przegląd systematyczny roślin zarodnikowych. Morfologia porównawcza organów i tkanek zgodnie z rozwojem ewolucyjnym roślin oraz ogólna charakterystyka ich wymagań siedliskowych

Zdobycze ewolucyjne nagozalążkowych: przegląd głównych przedstawicieli gromad i klas. Porównanie strobili. Charakterystyka cyklu życiowego na przykładzie przemiany pokoleń Pinus sylvestris

Zarys systematyki roślin okrytozalążkowych. Budowa i klasyfikacja owoców i nasion. Przykłady owoców złożonych i owocostanów. Etapy kiełkowania epigeicznego oraz hypogeicznego na przykładzie wybranych gatunków

Oznaczanie roślin i charakterystyka rodzin botanicznych obejmujących typowych przedstawicieli flory wiosennej

Zajęcia terenowe − poznawanie roślin w środowisku naturalnym. Zbiorowiska roślinne. Podmiejskie tereny ruderalne i synantropijne oraz tereny leśne i łąkowe. Charakterystyka ważniejszych gatunków i ich przynależność systematyczna. Ważniejsze cechy rodzin botanicznych, do których są z

Literatura:

Szwejkowska A., Szwejkowski J. 2003 (i wznowienia). Botanika t. 1. Morfologia oraz t. 2. Systematyka. PWN, Warszawa.

Jasnowska J., Jasnowski M., Radomski J., Friedrich S., Kowalski W. 2008. Botanika. Wyd. Brasika, Szczecin.

Bird Ch. 2015. The fundamentals of Horticulture. Cambridge University Press, United Kingdom.

Efekty uczenia się:

wiedza - zna i rozumie

Problematykę badawczą oraz techniki stosowane w botanice

Zasadę opisu gatunków, budowy roślin ich ewolucji i metagenezy przy zastosowaniu poprawnej nomenklatury i terminologii

Pojęcia stosowane w taksonomii roślin i zasadę kwalifikacji do taksonów poszczególnych rang

Opisuje ogólne zasady i metody rozmnażania roślin

Charakteryzuje charakterystyczne cechy budowy roślin występujących w różnych strefach klimatycznych Ziemi Umiejętności - potrafi

Identyfikować najważniejsze, z punktu widzenia studiowanego kierunku, grupy roślin

Korzystać z kluczy i przewodników do oznaczania gatunków. Rozpoznawać gatunki rodzimej flory.

Analizować organizację morfologiczno-anatomiczną osobników pochodzących z różnych siedlisk.

Oceniać możliwość zastosowania praktycznego różnych sposobów rozmnażania roślin oraz ich możliwość wykorzystania w określonej przestrzeni Kompetencje społeczne - jest gotów

Podnoszenia swych kompetencji i poznawanie możliwości jakie niesie współpraca w ramach niewielkiego zespołu

Doceniania pozytywnej roli roślin i organizmów z nimi związanych w środowisku przyrodniczym

oraz dostrzegania przyczyn zagrożenia dla stabilności populacji gatunków rzadkich i zagrożonych wyginięciem.

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin pisemny ograniczony czasowo (50% udziału w ocenie końcowej)

Sprawdziany wiedzy i umiejętności (50%)

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-25 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia laboratoryjne, 9 godzin więcej informacji
Ćwiczenia terenowe, 9 godzin więcej informacji
Wykład, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Hanus-Fajerska, Ewa Sitek
Prowadzący grup: Ewa Hanus-Fajerska, Ewa Sitek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-28 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia laboratoryjne, 9 godzin więcej informacji
Ćwiczenia terenowe, 9 godzin więcej informacji
Wykład, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Hanus-Fajerska, Ewa Sitek
Prowadzący grup: Ewa Sitek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-27 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia laboratoryjne, 9 godzin więcej informacji
Ćwiczenia terenowe, 9 godzin więcej informacji
Wykład, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Sitek
Prowadzący grup: Ewa Sitek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-26 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia laboratoryjne, 9 godzin więcej informacji
Ćwiczenia terenowe, 9 godzin więcej informacji
Wykład, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Sitek
Prowadzący grup: Aleksandra Koźmińska, Ewa Sitek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)