Botaniczne podstawy sztuki ogrodowej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | O.2s.BOT.NI.OOSXZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Botaniczne podstawy sztuki ogrodowej |
Jednostka: | Katedra Botaniki, Fizjologii i Ochrony Roślin |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00 (zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Pełny opis: |
Wprowadzenie: tryb realizowanych zajęć i zaliczenia przedmiotu, tematyka wykładów, zalecana literatura Udział roślin lądowych w kształtowaniu środowiska naturalnego i antropogenicznego. Rośliny jako tworzywo Kształty i podstawy budowy komórki roślinnej. Klasyfikacja i charakterystyka tkanek. Układy tkankowe roślin Zarys morfogenezy roślin wyższych. Organografia, trwałość roślin, formy wzrostu, Pęd − definicja, typy rozgałęzień, wpływ jego budowy na pokrój rośliny, Budowa, rodzaje pąków, ich układ na pędzie, pąki śpiące, systemy korzeniowe. Organy zmodyfikowane Liście młodociane, właściwe oraz liście przykwiatowe. Zjawisko heterofilii. Budowa kwiatu okrytozalążkowych. Rośliny jedno- i dwupienne. Przystosowanie kwiatów do wiatropylności, owadopylności i innych grup organizmów zapylających. Podział i charakterystyka kwiatostanów Powstawanie, budowa oraz biologia rozsiewania owoców i nasion. Kiełkowanie i powstawanie młodocianego stadium potomnego sporofitu Zasady klasyfikacji roślin i jednostki taksonomiczne. Podział świata ożywionego. Organizmy symbiotyczne. Porosty Podstawy systematyki i ewolucjonizmu roślin lądowych. Ogólne tendencje w rozmnażaniu roślin − metageneza Rośliny telomowe, pojęcie telomu. Charakterystyka mszaków. Przemiana pokoleń. Ewolucja i przemiana pokoleń widłakowych, skrzypowych i paprociowych. Znaczenie przyrodnicze i walory estetyczne roślin zarodnikowych Pochodzenie, drogi ewolucji i przemiana pokoleń roślin nagozalążkowych. Biologia rozmnażania na wybranych przykładach. Tworzenie osnówek i szyszkojagód. Krótki przegląd systematyczny form wymarłych i żyjących obecnie. Adaptacje siedliskowe i znaczenie przyrodnicze roślin nagozalążkowych. Formy ochrony nagozalążkowych Zdobycze ewolucyjne roślin okrytozalążkowych. Ogólne tendencje ewolucyjne i charakterystyka cyklu przemiany pokoleń. Rośliny mono- i polikarpiczne. Podstawy rozmnażania wegetatywnego i generatywnego sporofitu okrytozalążkowych Różnice w pochodzeniu, budowie morfologicznej i anatomicznej roślin jedno- i dwuliściennych Charakterystyka wybranych rodzin botanicznych obejmujących rodzime taksony. Rośliny chronione Podsumowanie wykładów oraz sprecyzowanie wymagań odnośnie szczegółowego przygotowania do egzaminu Różnorodność budowy morfologicznej organów roślin jedno- i dwuliściennych. Systemy korzeniowe. Korzenie przybyszowe. Typy i różne modyfikacje pędów. Kolce i ciernie. Budowa morfologiczna liści. Liście pojedyncze i złożone. Sposoby ulistnienia pędów. Możliwości przedstawiania budowy kwiatów Zasady korzystania z przewodników do oznaczania gatunków roślin. Oznaczanie gatunków kwitnących w okresie jesieni Kształty i budowa komórek roślinnych. Podstawowe obserwacje w mikroskopie świetlnym: jądro, plastydy, wakuola, ściana komórkowa. Aktywność życiowa komórki: obserwacja ruchu cytoplazmy Budowa anatomiczna organów roślinnych. Porównanie planu budowy anatomicznej roślin dwuliściennych i jednoliściennych. Łodygi zielne i zdrewniałe. Charakterystyka porównawcza liści typowych i zmodyfikowanych Przegląd systematyczny roślin zarodnikowych. Morfologia porównawcza organów i tkanek zgodnie z rozwojem ewolucyjnym roślin oraz ogólna charakterystyka ich wymagań siedliskowych Zdobycze ewolucyjne nagozalążkowych: przegląd głównych przedstawicieli gromad i klas. Porównanie strobili. Charakterystyka cyklu życiowego na przykładzie przemiany pokoleń Pinus sylvestris Zarys systematyki roślin okrytozalążkowych. Budowa i klasyfikacja owoców i nasion. Przykłady owoców złożonych i owocostanów. Etapy kiełkowania epigeicznego oraz hypogeicznego na przykładzie wybranych gatunków Oznaczanie roślin i charakterystyka rodzin botanicznych obejmujących typowych przedstawicieli flory wiosennej Zajęcia terenowe − poznawanie roślin w środowisku naturalnym. Zbiorowiska roślinne. Podmiejskie tereny ruderalne i synantropijne oraz tereny leśne i łąkowe. Charakterystyka ważniejszych gatunków i ich przynależność systematyczna. Ważniejsze cechy rodzin botanicznych, do których są z |
Literatura: |
Szwejkowska A., Szwejkowski J. 2003 (i wznowienia). Botanika t. 1. Morfologia oraz t. 2. Systematyka. PWN, Warszawa. Jasnowska J., Jasnowski M., Radomski J., Friedrich S., Kowalski W. 2008. Botanika. Wyd. Brasika, Szczecin. Bird Ch. 2015. The fundamentals of Horticulture. Cambridge University Press, United Kingdom. |
Efekty uczenia się: |
wiedza - zna i rozumie Problematykę badawczą oraz techniki stosowane w botanice Zasadę opisu gatunków, budowy roślin ich ewolucji i metagenezy przy zastosowaniu poprawnej nomenklatury i terminologii Pojęcia stosowane w taksonomii roślin i zasadę kwalifikacji do taksonów poszczególnych rang Opisuje ogólne zasady i metody rozmnażania roślin Charakteryzuje charakterystyczne cechy budowy roślin występujących w różnych strefach klimatycznych Ziemi Umiejętności - potrafi Identyfikować najważniejsze, z punktu widzenia studiowanego kierunku, grupy roślin Korzystać z kluczy i przewodników do oznaczania gatunków. Rozpoznawać gatunki rodzimej flory. Analizować organizację morfologiczno-anatomiczną osobników pochodzących z różnych siedlisk. Oceniać możliwość zastosowania praktycznego różnych sposobów rozmnażania roślin oraz ich możliwość wykorzystania w określonej przestrzeni Kompetencje społeczne - jest gotów Podnoszenia swych kompetencji i poznawanie możliwości jakie niesie współpraca w ramach niewielkiego zespołu Doceniania pozytywnej roli roślin i organizmów z nimi związanych w środowisku przyrodniczym oraz dostrzegania przyczyn zagrożenia dla stabilności populacji gatunków rzadkich i zagrożonych wyginięciem. |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny ograniczony czasowo (50% udziału w ocenie końcowej) Sprawdziany wiedzy i umiejętności (50%) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-25 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 9 godzin
Ćwiczenia terenowe, 9 godzin
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Hanus-Fajerska, Ewa Sitek | |
Prowadzący grup: | Ewa Hanus-Fajerska, Ewa Sitek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-28 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 9 godzin
Ćwiczenia terenowe, 9 godzin
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Hanus-Fajerska, Ewa Sitek | |
Prowadzący grup: | Ewa Sitek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 9 godzin
Ćwiczenia terenowe, 9 godzin
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Sitek | |
Prowadzący grup: | Ewa Sitek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 9 godzin
Ćwiczenia terenowe, 9 godzin
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Sitek | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Koźmińska, Ewa Sitek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.