Praktikum z wykorzystania roślin leczniczych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | O.1s.PRL.SM.OOGLY |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Praktikum z wykorzystania roślin leczniczych |
Jednostka: | Katedra Roślin Warzywnych i Zielarskich |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Przedmiot ma na celu zaznajomienie studentów z praktyką ogrodniczą, ze szczególnym uwzględnieniem roślin leczniczych. Zaplanowane są wizyty w gospodarstwach produkcyjnych o profilu zielarskim, warzywniczym, sadowniczym oraz ogrodach historycznych i współczesnych mających kwatery zielarskie. Student poznaje w praktyce aktualny stan upraw szklarniowych i polowych, nowe odmiany i kierunki hodowli, technologie uprawy roślin zielarskich, warzywniczych, sadowniczych, pozyskiwanie surowców oraz sposoby postępowania z nimi po zbiorze. Student poznaje także styl i układ oraz dobór roślin zielarskich w historycznych i współczesnych założeniach ogrodowych z kwaterami zielarskimi. |
Pełny opis: |
reści kształcenia Zwiedzanie produkcyjnych gospodarstw zajmujących się uprawą ziół i warzyw (zapoznanie się z zapleczem technicznym i organizacją pracy) Zwiedzanie zakładu hodowli i nasiennictwa ogrodniczego Zapoznanie się z organizacją wzorcowego zakładu zielarskiego, aktualną ofertą handlową, problemami utrzymania wysokiej jakości produktu (postępowanie posprzętne, magazynowanie, kontrola jakości, sortowanie, pakowanie oraz sprzedaż) Wizyta w wielkoareałowym gospodarstwie uprawy roślin leczniczych, zapoznanie się ze specjalistycznymi maszynami i urządzeniami do produkcji surowców zielarskich Zapoznanie studentów z historycznymi ogrodami zielarskimi oraz innymi wykorzystującymi zioła. Przygotowanie sprawozdania z wyjazdu Zwiedzanie plantacji gatunków sadowniczych o znaczeniu leczniczym (Sadowniczy Zakład Doświadczalny) Przygotowanie raportu dotyczącego aktualnych kierunków rozwoju gospodarstw o różnym nachyleniu produkcji. Prezentacja ustna i obrona. |
Literatura: |
Ze względu na specyfikę przedmiotu obowiązuje literatura z szeroko pojętego ogrodnictwa, zielarstwa. |
Efekty uczenia się: |
Opis efektów kształcenia Wiedza Wylicza techniki, metody, urządzenia, materiały stosowane w gospodarstwach ogrodniczych. Opisuje najważniejsze technologie produkcji zielarskiej, warzywniczej, sadowniczej oraz produkty. Definiuje wymagania w zakresie standardów i norm obowiązujących w gospodarstwach i zakładach produkcji ogrodniczej. Ma wiedzę niezbędną do zrozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych uwarunkowań działalności gospodarczej. Rozróżnia układ kompozycyjny i dobór roślin w kwaterach zielarskich ogrodów historycznych i współczesnych. Umiejętności Potrafi wykorzystywać wiedzę z zakresu wielu dziedzin i dyscyplin naukowych oraz dokonać wyboru właściwych technologii w celu rozwiązania zaistniałych problemów. Potrafi dokonać analizy sposobu funkcjonowania i ocenić istniejące w zakładzie/gospodarstwie rozwiązania techniczne. Podsumowuje układ kompozycyjny i dobór roślin w kwaterach zielarskich ogrodów historycznych i współczesnych Kompetencje społeczne Ma świadomość ważności i rozumie wpływ prowadzenia zakładów i gospodarstw ogrodniczych na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje. Ma świadomość ważności i rozumie wpływ prowadzenia zakładów i gospodarstw ogrodniczych na jakość żywności i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje. Potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy. |
Metody i kryteria oceniania: |
Przygotowanie raportu dotyczącego aktualnych kierunków rozwoju gospodarstw o różnym nachyleniu produkcji. Prezentacja ustna i obrona. Wiedza Ocena 2: Nie wymienia technologii produktów, materiałów stosowanych w gospodarstwach ogrodniczych. Nie zna norm i standardów. Nie wymienia gatunków roślin wykorzystywanych w historycznych i współczesnych ogrodach zielarskich. Ocena 3: Wymienia niektóre technologie produktów, materiały stosowane w gospodarstwach ogrodniczych. Zna częściowo normy i standardy. Wymienia niektóre gatunki roślin wykorzystywanych w historycznych i współczesnych ogrodach zielarskich. Ocena 4: Wymienia i analizuje wpływ technologii na jakość produktów. Zna normy i standardy i docenia ich znaczenie. Wymienia większość gatunków roślin wykorzystywanych w historycznych i współczesnych ogrodach zielarskich.Ocena 5: Interpretuje jakość produktów w zależności od zastosowanej technologii. Uzasadnia stosowanie norm i standardów i docenia ich znaczenie. Wymienia gatunki roślin wykorzystywanych w historycznych i współczesnych ogrodach zielarskich nazywa układy kompozycyjne. Umiejętności Ocena 2: Nie umie wykorzystać wiedzy zdobytej na zajęciach w celu wyboru właściwych technologii, nie formułuje raportu z zajęć. Ocena 3: Wykorzystuje częściowo wiedzę zdobytą na zajęciach w celu wyboru właściwych technologii, formułuje raportu z zajęć na poziomie podstawowym. Ocena 4: Wykorzystuje częściowo wiedzę zdobytą na zajęciach w celu wyboru właściwych technologii, formułuje raportu z zajęć na poziomie dobrym. Dyskutuje, formułuje konkretne zapytania w trakcie zajęć terenowych. Ocena 5: Wykorzystuje wiedzę zdobytą na zajęciach w celu wyboru właściwych technologii, formułuje satysfakcjonujący raport z zajęć. Dyskutuje, formułuje konkretne zapytania w trakcie zajęć terenowych. Kompetencje społeczne Ocena 2: Nie rozumie wpływu prowadzenia działalności ogrodniczej na środowisko i jakość żywności. Ocena 3: Częściowo rozumie wpływ prowadzenia działalności ogrodniczej na środowisko i jakość żywności. Ocena 4: Właściwie rozumie wpływ prowadzenia działalności ogrodniczej na środowisko i jakość żywności. Ocena 5: Właściwie rozumie wpływ prowadzenia działalności ogrodniczej na środowisko i jakość żywności. Potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.