Ochrona zasobów przyrodniczych i krajobrazowych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | O.1s.OZP.SM.OOGXZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Ochrona zasobów przyrodniczych i krajobrazowych |
Jednostka: | Katedra Botaniki, Fizjologii i Ochrony Roślin |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
kierunkowy obowiązkowy |
Pełny opis: |
W. Cechy systemów przyrodniczych i krajobrazowych. Zależności człowieka od naturalnych systemów i korzyści oferowane człowiekowi przez środowisko przyrodnicze. Etapy i stopnie antropogenicznego przekształcenia krajobrazu. Zmiany w strukturze środowiska i krajobrazu. Płaty krajobrazowe, wyspy środowiskowe, korytarze i bariery ekologiczne (sieć EKONET). Ekotony w krajobrazie i środowisku. Strefa podmiejska jako ekoton. "Wpływ działalności rolniczej na zasoby przyrodnicze i krajobrazowe. Możliwości prowadzenia działań służących poprawie jakości środowiska i warunków życia (żyzność gleby, zapylanie, zwalczanie szkodników, regulacja klimatu, zalesianie, zmiany struktury drzewostanów itp.)." Miasto jako układ ekologiczny. Bioróżnorodność aglomeracji miejskich. Wpływ działalności ogrodniczej na ekosystemy miejskie. Doskonalenie ekosystemów miast. Gospodarka odpadowa w środowisku przyrodniczym i miejskim. Renaturyzacja a inne formy regeneracji obszarów. Nowe trendy w racjonalnym gospodarowaniu środowiskiem. Świadczenia ekosystemowe. Świadczenia ekosystemowe jako narzędzie w procesie planowania i zarządzania jednostkami administracyjnym. Rola Zielonego Ładu i znaczenie projektu dla ochrony środowiska. Racjonalna gospodarka jako źródło estetycznych i kulturowych korzyści dla człowieka. CW. Zmiany w środowisku i krajobrazie w zależności od stopnia ich przekształcenia. Tereny pozamiejskie jako obszary cenne krajobrazowo (kulturowy krajobraz rolniczy - układy pól, zadrzewienia śródpolne) i ekologicznie (wyspy środowiskowe, korytarze ekologiczne). Pozytywne i negatywne skutki działalności człowieka w terenach zurbanizowanych i pozamiejskich. Możliwości i formy regeneracji terenów przekształconych antropogenicznie. |
Literatura: |
Podstawowa CHMIELEWSKI T.J. 2012. Systemy krajobrazowe. Struktura-Funkcjonowanie-Planowanie. PWN Warszawa. ZIMNY H. 2005. Ekologia miasta. Agencja Reklamowo-Wydawnicza. A. Grzegorczyk. Warszawa ZBIOROWA 2017. Świadczenia ekosystemowe w krajobrazie młodoglacjalnym. Ocena potencjału i wykorzystania. Wyd. Akademickie SEDNO Spółka z o.o. Warszawa. Uzupełniająca LOREK A. 2019. Usługi ekosystemów w rozwoju zrównoważonym gmin regionu wysoko zurbanizowanego (eBook). Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach. Katowice. RATYŃSKA H., KACZMAREK S., CIERZNIAK T., BEHNKE M. 2002. Ekologia, ochrona i kształtowanie krajobrazu. Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej. Bydgoszcz. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza - zna i rozumie złożoność systemów przyrodniczych i krajobrazowych zależności i powiązania między poszczególnymi komponentami środowiska kompleksowy wpływ działalności człowieka na zmiany w środowisku przyrodniczym i krajobrazowym wpływ działalności rolniczej i ogrodniczej na zasoby przyrodnicze oraz krajobrazowe oddziaływania pomiędzy obszarami rolniczymi, miejskimi i przemysłowymi różne sposoby działań służące poprawie jakości środowiska i warunków życia formy regeneracji terenów zdegradowanych oraz związane z nimi problemy aktualne kierunki służące racjonalnemu gospodarowaniu środowiskiem Umiejętności - potrafi przewidzieć konsekwencje dla środowiska wynikające z prowadzenia nieprawidłowych działań rozpoznać zagrożenia dla środowiska wynikające z działalności człowieka dostosowywać swoje działania pod kątem zrównoważonego rozwoju Kompetencje społeczne - jest gotów do: przewidywania konsekwencji swoich działań oraz odpowiedzialności za podjęte decyzje wspierania działań mających na celu zachowanie równowagi pomiędzy poszczególnymi komponentami środowiska naturalnego podjęcia działań mających ograniczyć negatywne skutki oddziaływania na środowisko |
Metody i kryteria oceniania: |
sprawdzian wiedzy ograniczony czasowo (50% udziału w ocenie końcowej) sprawdzian wiedzy ograniczony czasowo (50% udziału w ocenie końcowej) " |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
CWT
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia terenowe, 15 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Zbigniew Gajewski | |
Prowadzący grup: | Zbigniew Gajewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.