Ogrody terapeutyczne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | O.1s.OTE.NM.OOSXZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Ogrody terapeutyczne |
Jednostka: | Katedra Roślin Ozdobnych i Sztuki Ogrodowej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00 (zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
Ogrody terapeutyczne kierunkowy - obowiązkowy |
Pełny opis: |
W. Teorie psychologii środowiskowej oraz psychologii architektury na zdrowie i życie człowieka. Wytyczne projektowe dla ogrodów zdrowia według Ulricha: „Theory of Supportive Garden”i Cooper Marcus: „Healing Garden”. Ogrody przyszpitalne i terapeutyczne: znaczenie, założenia projektowe, wnętrza ogrodowe, oznaczenia, wytyczne techniczne, komunikacja, mała architektura. Ogrody dla osób niedowidzących: znaczenie, założenia projektowe, wnętrza ogrodowe, oznaczenia, wytyczne techniczne, komunikacja, mała architektura Ogrody dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich: znaczenie, założenia projektowe, wnętrza ogrodowe, oznaczenia, wytyczne techniczne, komunikacja, mała architektura Rośliny w budynkach opieki medycznej: dobór gatunków, rozwiązania architektoniczne. CW. Projekt ogrodu zdrowia: wybór miejsca, pomiar terenu, dokumentacja zdjęciowa, rozmowa z inwestorem, kompletowanie map. Projekt ogrodu zdrowia: zasób i wytyczne projektowe, planowanie infrastruktury, komunikacji i małej architektury, dobór gatunków roślin. Prezentacja koncepcji projektów ogrodu zdrowia przez studentów. Korekta projektów: ocena zalet i wad, dyskusja nad modyfikacjami, naniesienie poprawek. |
Literatura: |
Podstawowa Cooper Marcus C., Barnes M. 1999. Healing garden: Therapeutic benefits and design recommendations. John Willey and Sons; 610 ss. Kowalski K. 2009. Projektowanie bez barier – wytyczne: 66 ss. Trojanowska M. 2017.Parki I ogrody terapeutyczne. PWN Warszawa: 230 ss Uzupełniająca Winterbottom D., Wagenfeld A.. 2015.Therapeutic gardens. Design for Healing Spaces. Timber Press Portland London: 315 ss.. Cooper Marcus C., Sachs N. 2014. Therapeutic Landscapes. John Willey and Sons; 326 ss. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza - zna i rozumie: Teorie psychologii środowiskowej i psychologii architektury Główne zasady projektowania ogrodów zdrowia, terapeutycznych i terenów zieleni towarzyszących obiektom służby zdrowia według teorii „Supportive Graden” Rogera Ulricha, oraz dostępnej literatury Cechy i rozwiązania techniczne oraz stosowane materiały i elementy małej architektury w ogrodach terapeutycznych, przyszpitalnych, ogrodach dostosowanych dla osób niepełnosprawnych i niedowidzących Znaczenie i sposób prezentacji odpowiednich gatunków roślin w budynkach opieki medycznej Gatunki roślin odpowiednie dla ogrodów terapeutycznych ze szczególnych uwzględnieniem ich cech sensorycznych Umiejętności - potrafi Analizować cechy terenu objętego projektem pod kątem możliwości realizacji ogrodu zdrowia Dobrać sposoby optymalnego zagospodarowania ogrodu z uwzględnieniem zasobów terenu i wytycznych projektowych Zaprojektować adekwatne rozwiązania komunikacyjne i architektoniczne oraz dobór gatunków roślin w ogrodzie zdrowia dla potrzeb terapii ogrodniczej z uwzględnieniem wymogów stawianych ogrodom terapeutycznym Używać danych literaturowych oraz internetowych baz danych do przygotowania projektu ogrodu terapeutycznego Kompetencje społeczne - jest gotów do: Samodzielnego poszerzania wiedzy i umiejętności w zakresie rozwoju osobistego Aktywnej pracy w zespole, przygotowując projekt ogrodu terapeutycznego wspólnie z innymi uczestnikami grupy Akceptacji etycznej strony zawodu architekta krajobrazu, rozumiejąc potrzeby wszystkich użytkowników terenów zieleni publicznej i ogrodów terapeutycznych |
Metody i kryteria oceniania: |
Demonstracja praktycznych umiejętności (50% udziału w ocenie końcowej) Zaliczenie projektu (50%) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-25 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia projektowe, 1 godzin
Ćwiczenia terenowe, 8 godzin
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Cioć, Bożena Szewczyk-Taranek | |
Prowadzący grup: | Monika Cioć, Bożena Szewczyk-Taranek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 8 godzin
Ćwiczenia projektowe, 1 godzin
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bożena Szewczyk-Taranek | |
Prowadzący grup: | Monika Cioć, Bożena Szewczyk-Taranek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 8 godzin
Ćwiczenia projektowe, 1 godzin
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bożena Szewczyk-Taranek | |
Prowadzący grup: | Monika Cioć, Bożena Szewczyk-Taranek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.