Mikrobiologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | O.1s.MIK.SI.OOTXY |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Mikrobiologia |
Jednostka: | Zakład Biochemii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
Zajęcia z mikrobiologii mają za zadanie zapoznać studentów z drobnoustrojami, ich zróżnicowaniem, występowaniem i rolą w środowisku. Na wykładach zostaną przedstawione zarówno elementy mikrobiologii ogólnej, jak i bardziej szczegółowo udział mikroorganizmów w przemianach biogenów zachodzących w różnych środowiskach, a także oddziaływania pomiędzy drobnoustrojami a organizmami wyższymi. Omówione zostaną skutki oddziaływania człowieka na środowisko, metody mikrobiologiczne stosowane w ochronie środowiska oraz drobnoustroje chorobotwórcze. Na ćwiczeniach studenci zapoznają się z przedstawicielami najważniejszych grup drobnoustrojów oraz podstawowymi technikami i metodami mikrobiologicznymi umożliwiającymi ocenę stanu mikrobioty różnych środowisk. |
Pełny opis: |
Historia mikrobiologii (Leeuwenhoek, Pasteur, Koch, Yersin, Shiga). Miejsce drobnoustrojów w środowisku przyrodniczym. Podstawy klasyfikacji, systematyki, ewolucji i genetyki drobnoustrojów Elementy mikrobiologii ogólnej: morfologia drobnoustrojów - budowa komórki prokariotycznej i eukariotycznej; odżywianie się i rozmnażanie drobnoustrojów; warunki środowiska a wzrost drobnoustrojów - organizmy termofilne, psychrofilne, mezofilne, halofilne, aerobowe, anaerobowe; wytwarzanie cyst i przetrwalników w odpowiedzi na stresy środowiskowe Występowanie drobnoustrojów w różnych środowiskach: woda, gleba (geograficzne zróżnicowanie mikrobioty glebowej), powietrze, rośliny, zwierzęta, człowiek (skóra i przewód pokarmowy) Podstawy ekologii drobnoustrojów: oddziaływania pomiędzy mikroorganizmami a organizmami wyższymi: symbioza, mikoryza, pasożytnictwo, antagonizm. Drobnoustroje chorobotwórcze roślin i człowieka. Antybiotyki Wykorzystanie mikroorganizmów w biotechnologia środowiska (bioremediacja, oczyszczalnie ścieków, biokompostowanie) i rolnictwie (preparaty mikrobiologiczne, środki ochrony roślin, enzymy pochodzenia mikrobiologicznego). Perspektywy rozwoju i zastosowania mikrobiologii w ogrodnictwie Bezpieczeństwo i higiena pracy w laboratorium mikrobiologicznym. Wyposażenie pracowni mikrobiologicznej. Metody sterylizacji, pasteryzacji i dezynfekcji (narzędzi, podłoży mikrobiologicznych, stanowiska pracy). Podłoża mikrobiologiczne. Metody i warunki hodowli drobnoustrojów Morfologia bakterii i drożdży. Podział na bakterie gram-ujemne i gram-dodatnie. Podstawy technik mikroskopowych (budowa i rodzaje mikroskopów. Obserwacje mikroskopowe morfologii i układu komórek bakteryjnych. Sporządzanie preparatów mikrobiologicznych - preparaty przyżyciowe i utrwalone. Techniki barwienia preparatów mikrobiologicznych - barwienie proste i złożone, negatywowe, barwienie przetrwalników, próba na żywotność drożdży. Ocena makroskopowa i mikroskopowa hodowli Izolacja drobnoustrojów metodą odciskową oraz sedymentacyjną. Techniki sporządzania czystych kultur mikrobiologicznych i przechowywania drobnoustrojów Analiza mikrobiologiczna gleby (przygotowanie i odczyt analizy), metoda wyznaczania liczebności drobnoustrojów w glebie Analiza mikrobiologiczna wody (przygotowanie i odczyt analizy), metoda wyznaczania liczebności drobnoustrojów w wodzie i oceny stanu wody Podstawy mykologii - systematyka i morfologia grzybów. Podstawy diagnostyki grzybów. Mykotoksyny i choroby grzybicze roślin |
Literatura: |
Mikrobiologia ogólna - Schlegel H.G., PWN Warszawa 2000 Bakterie w biologii, biotechnologii i medycynie - Singleton P. PWN Warszawa 2000 Życie bakterii - Kunicki-Goldfinger W., PWN Warszawa 2004 Mikrobiologia środowiskowa - Błaszczyk M.K. PWN Warszawa 2010 Biotechnologia w ochronie środowiska - Klimiuk E., Łebkowska M., PWN Warszawa 2003 Wstęp do ekologii gleby - Richard B.N., PWN Warszawa 2003 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Tłumaczy istotę i rolę interakcji zachodzących pomiędzy drobnoustrojami glebowymi a roślinami Wymienia i opisuje drobnoustroje chorobotwórcze dla roślin i człowieka Tłumaczy mechanizm działania antybiotyków i odporności roślin na choroby pochodzenia mikrobiologicznego Opisuje możliwości wykorzystania mikroorganizmów w produkcji ogrodniczej Wymienia mikrobiologiczne metody wykorzystywane w ochronie środowiska Umiejętności Posługuje się poprawną nomenklaturą mikrobiologiczną Rozróżnia drobnoustroje na podstawie preparatów mikroskopowych Stosuje odpowiednie metody badawcze do hodowli i barwienia preparatów Ocenia interakcje występujące pomiędzy drobnoustrojami na podłożach Pobiera i przygotowuje próbki różnego rodzaju do analiz mikrobiologicznych Interpretuje otrzymane wyniki i wyciąga wnioski z samodzielnie wykonanych analiz gleby i czystych szczepów Kompetencje społeczne Rozwija umiejętność pracy indywidualnej i w zespole Wykazuje aktywność podczas wykonywania doświadczeń oraz planuje przebieg swojej pracy Wykorzystuje w praktyce zdobytą wiedzę i umiejętności Przewiduje skutki wykonywanej w środowisku działalności związanej z technologią roślin leczniczych |
Metody i kryteria oceniania: |
101 sprawdzian wiedzy 203 zaliczenie raportu/sprawozdania z prac laboratoryjnych 707 test jednokrotnego wyboru Na ocenę 3 Wymienia, ale nie analizuje różnic pomiędzy podstawowymi grupami drobnoustrojów: bakterie, drożdże, promieniowce, grzyby Wymienia i uzasadnia w ograniczonym stopniu znaczenie drobnoustrojów w środowisku Czynnie uczestniczy w pracach doświadczalnych, poznaje podstawy wprowadzanych technik laboratoryjnych, dokonuje interpretacji i prezentacji analiz Pracuje w grupie, realizując określone zadania pod bezpośrednią opieką prowadzącego Na ocenę 4 Definiuje i analizuje podstawowe grupy drobnoustrojów: bakterie, drożdże, promieniowce, grzyby Definiuje i uzasadnia znaczenie drobnoustrojów w środowisku Posiada wiedzę praktyczną dotyczącą laboratoryjnych metod i technik badawczych stosowanych na ćwiczeniach; krytycznie interpretuje i opracowuje przeprowadzone analizy, rozumie zastosowanie aplikacyjne przeprowadzonych analiz Pracuje w grupie, wykazuje inicjatywę w kierunku realizacji określonych zadań; rozumie potrzebę wykorzystania badań naukowych w praktyce, przewiduje skutki działalności człowieka w środowisku Na ocenę 5 Wyczerpująco definiuje i porównuje podstawowe grupy drobnoustrojów: bakterie, promieniowce, grzyby Wyczerpująco definiuje i uzasadnia znaczenie drobnoustrojów w środowisku Samodzielnie wybiera i stosuje laboratoryjne techniki i metody badawcze wprowadzone na ćwiczeniach, potrafi dokonać syntezy wiedzy teoretycznej, samodzielnie interpretuje, opracowuje oraz krytycznie ocenia wyniki przeprowadzonych analiz, przedstawia możliwości aplikacyjnego zastosowania przeprowadzonych analiz Pracuje w grupie, wykazuje inicjatywę oraz przejmuje różne role; docenia korzyści płynące z wykorzystania najnowszych osiągnięć badań naukowych w produkcji ogrodniczej, przewiduje i proponuje rozwiązania zmniejszające negatywne skutki działalności człowieka w środowisku |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.