Historia sztuki ogrodowej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | O.1s.HSO.SM.OOSXY |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Historia sztuki ogrodowej |
Jednostka: | Katedra Dendrologii i Architektury Krajobrazu |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Zapoznanie studentów z historią ogrodów od Starożytności do XX wieku . Plany, rysunki, kompozycje kolorystyczne kwietników, parterów ogrodowych, fontann, kaskad. Parki i ogrody polskie |
Pełny opis: |
Wykłady : Symbolika ogrodu rajskiego. Ogrody Starożytności – Egipt, Mezopotamia , Grecja , Rzym- charakterystyczne elementy, najważniejsze przykłady na podstawie przekazów źródłowych. Ogrody Średniowiecza – układ przestrzenny, charakterystyka na podstawie przekazów źródłowych oraz zachowanych przykładów . Symbolika roślin w ogrodach przyklasztornych. Włoskie ogrody Renesansu –układ przestrzenny, charakterystyczne elementy, zachowane przykłady ogrodów. Wzory kwietników ogrodowych. Ogrody francuskie– układ przestrzenny, charakterystyczne elementy kompozycji barokowych, najważniejsze przykłady , wybitni twórcy . Przykładowe aranżacje parterów ogrodowych. Ogrody chińskie i japońskie – charakterystyka przestrzeni, kompozycja , symbolika, roślinność, najważniejsze przykłady . Angielskie ogrody krajobrazowe – inspiracje, układ przestrzenny, charakterystyczne elementy oraz wybitni twórcy. Analiza najważniejszych przykładów ogrodów krajobrazowych. Ogrody modernistyczne - założenia przestrzenne, mała architektura, analiza najwybitniejszych przykładów. Parki miejskie- główne tendencje, analiza najciekawszych parków Europy i Ameryki. Najważniejsze ogrody i parki w Polsce – funkcja, analiza układów przestrzennych, wybitni twórcy. Ćwiczenia : Wizualizacja wiszących ogrodów Babilonu. Ogród przyklasztorny – wirydarz , sporządzenie odręcznego projektu przykładowego ogrodu w kolorach Renesansowy włoski parter ogrodowy- projekt koncepcyjny , kolorystyczny oraz szkic przykładowego planu ogrodu renesansowego ( do wyboru ) Barokowe partery haftowe– kompozycje rysunkowe i kolorystyczne Szkic dowolnego planu ogrodu Baroku ( do wyboru) Ogrody japońskie– projekt koncepcyjny ogródka w stylu japońskim Ogród krajobrazowy – projekt koncepcyjny Ogród modernistyczny – projekt koncepcyjny |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1.Bogdanowski J. „Polskie ogrody ozdobne” Wydawnictwo Arkady Warszawa 2000 2. Majdecki L.„ Historia ogrodów ‘’ PWN Warszawa 2013 3.. Hobhouse P. „ Historia ogrodów ” Arkady, Warszawa 2005 Literatura uzupełniająca: 1. Bielski W. „Wzorniki kwietników ogrodowych ” Wydawnictwo Grafika, Warszawa 2011 3. Ciołek G. „ Ogrody polskie.”Budownictwo i Architektura Warszawa 1954 4. Ciołek G.„ Zarys historii kompozycji ogrodowej w Polsce. Materiały do projektowania” PWN Warszawa 1955 5. Szafrańska M. „ Ogród renesansowy”, Zamek Królewski Warszawa 1998 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza : opisuje symbolikę ogrodu rajskiego, charakteryzuje ogrody Starożytności, opisuje ogrody Średniowiecza, Renesansu, Manieryzmu, ogrody barokowe, chińskie i japońskie. Potrafi scharakteryzować ogrody krajobrazowe, modernistyczne. Opisuje wybrane parki, charakteryzuje ważniejsze ogrody w Polsce. Umiejętności: wizualizuje ogrody w technice ołówka analizuje plan ogrodu przyklasztornego oraz sporządza jego rysunek, analizuje wzory renesansowych kwietników ogrodowych i projektuje ich kolorystykę, planuje i wizualizuje partery haftowe. Potrafi zakomponować plan ogrodu w stylu japońskim, opracowuje plan i widok ogrodu krajobrazowego analizuje ogrody XIX- to wieczne i ogrody secesyjne opracowuje koncepcję ogrodu modernistycznego , analizuje ogrody w Polsce Kompetencje społeczne :zdeterminowany do regularnej pracy zdolny do analizy wybranych zagadnień sztuki ogrodowej, kreatywny w tworzeniu planów i wizualizacji, dbały o szczegół w realizacji projektów, dokładny w wykonywaniu powierzonych zadań, kreatywny w projektowaniu. |
Metody i kryteria oceniania: |
egzamin ustny- analiza przypadku, demonstracja praktycznych umiejętności |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.