Genetyka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | O.1s.GEN.SI.OOIXZ.R |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Genetyka |
Jednostka: | Katedra Fizjologii, Hodowli Roślin i Nasiennictwa |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
kierunkowy - obowiązkowy |
Pełny opis: |
W. Rola informacji genetycznej w rozwoju i funkcjonowaniu organizmów. Wczesne poglądy nadziedziczność. Odkrycia Grzegorza Mendla i ich znaczenie. Definicja podstawowych pojęć (gen, allel,genotyp, fenotyp itp.).Lokalizacja genów w komórce prokariotycznej i eukariotycznej. Informacja jądrowa i cytoplazmatyczna.DNA budulcem genów. Kod genetyczny i jego podstawowe cechy. Realizacja informacji zawartej wgenach. Informacja genetyczna podczas podziałów komórkowych i rozmnażania. Pionowy i poziomytransfer genów - mechanizmy i konsekwencje.Chromosomy jako struktury wewnątrzkomórkowe i jako grupy sprzężeń. Zjawisko crossing-over i jegoznaczenie dla poznania ułożenia genów w chromosomie. Mapy fizyczne chromosomów. Zespołychromosomów: pojęcie genomu i kariotypu. Struktura kariotypu, podobieństwa i różnice pomiędzychromosomami. Chromosomowa determinacja płci, cechy sprzężone z płcią. Definicja podstawowychpojęć (autosomy, allosomy, monosomia, disomia, aneuploidalność, poliploidalność itd.).Pula genowa populacji (gatunku). Polimorfizm genów (alleli). Frekwencja alleli w populacji. Dobórnaturalny i dryf genetyczny jako podstawowe czynniki kształtujące frekwencję genów w populacji.Relacje pomiędzy genami w obrębie genomu jądrowego. Oddziaływania alleliczne i niealleliczne.Genotyp a fenotyp. Plejotropia genów i wielogenowe warunkowanie cech. Cechy jakościowe i ilościowe.Podstawowe źródła zmienności puli genowej populacji (gatunku). Zmienność rekombinacyjna orazmutacyjna i ich rola w ewolucji. Podstawowe typy mutacji i ich przyczyny. Mutacje somatyczne imutacje w linii generatywnej.Rola systemu rozmnażania i systemu kojarzenia w zmienności puli genowej. Problem udziału homozygoti heterozygot w populacji. Zjawisko depresji wsobnej i naddominacji. Problem alleli letalnych i ichakumulacji/eliminacji. Mechanizmy ilościowego wzrostu DNA oraz informacji genetycznej. Kodujący iniekodujący DNA. Zagadnienie powstawania nowych genów.Znaczenie genetyki w hodowli zwierząt i roślin. Czyste linie, chów wsobny i heterozja. Problemuzyskiwania czystych linii. Haploidy i podwojone haploidy u roślin. Wykorzystanie metodeksperymentalnych dla uzyskania odziedziczalnych zmian materiału genetycznego: indukowanie mutacji,otrzymywanie mieszańców oddalonych, wykorzystywanie zjawiska introgresji i zmiennościsomaklonalnej. Najbardziej zaawansowane metody: fuzje komórek somatycznych i transformacje.Znaczenie genetyki w medycynie. Omówienie problemu odziedziczalności chorób na wybranychprzykładach. Choroby genetyczne warunkowane jednogenowo i wielogenowo. Kariotyp prawidłowyczłowieka, najczęściej występujące aberracje chromosomowe i wywoływane przez nie choroby. Problemgromadzenia się szkodliwych mutacji w puli genowej człowieka. Metody zapobiegania i leczenia:badania genetyczne, diagnostyka prenatalna, terapia genowa. CW. Podstawowe pojęcia genetyczne. Podziały jądra komórkowego. Segregacja chromosomów rodzicielskichdo gamet. Rozwiązywanie zadań.I prawo Mendla. Rozszczepienie genotypowe i fenotypowe w drugim pokoleniu mieszańców i pokrzyżowaniu testowym w przypadku dziedziczenia monogenicznego. Współdziałania genówallelicznych.II prawo Mendla. Niezależne dziedziczenie dwóch cech warunkowanych monogenicznie. Genotypy ifenotypy w wyniku krzyżowania testowego podwójnej heterozygoty. Rozwiązywanie zadań.Typy i proporcje gamet, częstotliwości genotypów i fenotypów przy niezależnej segregacji wielu cech.Zastosowanie ścieżek prawdopodobieństwa i trójkąta Pascala do określenia rozszczepień fenotypowych.Zastosowanie rachunku prawdopodobieństwa do przewidywania częstości występowania różnychgenotypów i fenotypów w potomstwie określonych rodziców. Zastosowanie wzoru z silnią. Obliczenieprawdopodobieństwa występowania cech dominujących i recesywnych na podstawie rodowodów.Cechy złożone. Współdziałania genów niealleliczych: współdziałanie kompromisowe, geny komplementarne, epistaza genów recesywnych, epistaza genów dominujących, geny zduplikowane, kompensacja genów. Geny kumulatywne i cechy ilościowe. Zmienność genetyczna i środowiskowa. Pojęcie odziedziczalności i sposoby jej szacowania. Szacowanie odziedziczalności w populacjach roślin. Determinacja płci u różnych organizmów. Cechy sprzężone z płcią. Cechy związane i ograniczone płcią. Dziedziczenie holandryczne i cytoplazmatyczne. Rozwiązywanie zadań. Chromosomowa teoria dziedziczności Morgana. Crossing-over i cechy sprzężone. Analiza sprzężeń w oparciu o potomstwo F2 i krzyżówki testowej dwupunktowej. Analiza sprzężeń w oparciu o potomstwo krzyżówki testowej z uwzględnieniem 3 cech. Dziedziczenie holandryczne i cytoplazmatyczne. Test χ2 Pearsona. Mutacje genowe: allele wielokrotne, samoniezgodność, geny letalne, plejotropia. Aberracje chromosomowe. Mutacje genomowe: aneuploidy, euploidy. Dziedziczenie cech u autopoliploidów. Allopoliploidy. Frekwencja alleli i genotypów w populacjach. Kojarzenie losowe i krewniacze. Choroby genetyczne. Analiza rodowodów. |
Literatura: |
Podstawowa H.L. Fletcher, G.I. Hickey, P.C. Winter. Genetyka. Krótkie wykłady (wydanie III). PWN, Warszawa, 2017 P. Węgleński. Genetyka molekularna. PWN, Warszawa 2012 Genetyka dla rolników (praca zbiorowa). Fundacja Rozwój SGGW, Warszawa, 2000 Uzupełniająca Eberhard Passarge. Genetyka. Ilustrowany przewodnik. PZWL, 2004 Terry A. Brown. Genomy. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2009 Andrzej Joachimiak. Genetyka. Małopolska Oficyna Wydawnicza „Korona”, Kraków, 1998 Piotr Węgleński Genetyka molekularna, Wydanie 6, PWN Warszawa 2022 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza - zna i rozumie ogólne zagadnienia z zakresu źródeł genetycznej zmienności (rekombinacje, mutacje), chromosomowej teorii dziedziczenia oraz sposobu dziedziczenia cech prostych, złożonych, jakościowych i ilościowych mechanizmy ilościowego wzrostu DNA oraz informacji genetycznej zdobycze genetyki w hodowli roślin i zwierząt choroby człowieka: warunkowane autosomalnie, sprzężone z chromosomami płci oraz mitochondrialne umiejętności - potrafi rozwiązać zadania z zakresu dziedziczenia cech monogenicznych i poligenicznych obliczyć prawdopodobieństwo występowania poszczególnych genotypów i fenotypów w potomstwie rodziców różniących się jedną i kilkoma cechami monogenicznymi określić model dziedziczenia cechy na podstawie frekwencji fenotypów w potomstwie analizować sprzężenie genów w oparciu o F2 i potomstwo z krzyżowania testowego dla 2 i 3 cech analizować sposób dziedziczenia cech u poliploidów KOMPETENCJE SPOŁECZNE - jest gotów do: refleksji na temat znaczenia genetyki jako nauki podstawowej dla hodowli roślin i zwierząt oraz biotechnologii |
Metody i kryteria oceniania: |
test jednokrotnego wyboru, rozwiązanie zadań problemowych i obliczeniowych (50 %udziału w ocenie końcowej) test jednokrotnego wyboru oraz pytania otwarte -zagadnienia problemowe, wyjaśnieniepodstawowych definicji (50% udziału w ocenie końcowej) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT CWA
WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Warzecha | |
Prowadzący grup: | Tomasz Warzecha | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT CWA
WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Warzecha | |
Prowadzący grup: | Tomasz Warzecha | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.