Analiza źródeł etnobotanicznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | O.1s.AZE.SM.OOTXZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Analiza źródeł etnobotanicznych |
Jednostka: | Katedra Ogrodnictwa |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00 (zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
Analiza źródeł etnobotanicznych kierunkowy obowiązkowy katedra Ogrodnictwa |
Pełny opis: |
Wykłady: Klasyfikacja i omówienie źródeł etnobotanicznych, w tym materialnych (piśmienniczych, archeologicznych, dzieł sztuki itp.) i niematerialnych (obyczaje, legendy) Ziołolecznictwo w cywilizacjach starożytnych w aspekcie następstwa i przenikania się kultur oraz wzbogacania zasobów gatunkowych roślin użytkowych Szczegółowa charakterystyka najważniejszych pisanych źródeł etnobotanicznych od starożytności do początku XX wieku na tle społecznych i gospodarczych uwarunkowań epoki historycznej Ćwiczenia: Etnobotanika regionalna, etnobotanika miejska – współczesna rola roślin leczniczych w różnych sferach życia społeczności różnych regionów świata Analiza monografii wybranych gatunków leczniczych z pisanych źródeł etnobotanicznych od starożytności do początku XX wieku, jako świadectwa stanu wiedzy z epoki, uzupełniona o współczesne wykorzystanie fitoterapeutyczne Analiza obecnego stanu wiedzy z zakresu etnobotaniki oraz stosowania jej przez różne grupy społeczne Analiza znaczeń symboliki roślinnej w literaturze, sztuce i tradycjach obrzędowych |
Literatura: |
Podstawowa Oryginalne artykuły naukowe z tematu Panacea-Leki ziołowe. Kwartalnik Centrum Fitoterapii w Gdańsku, wybrane artykuły Źródła etnobotaniczne dostępne w zasobach Internetu Uzupełniająca: Topolski J. 1968. Metodologia historii, PWN, Warszawa. Kawałko M.J. 1986. Historie ziołowe, KAW, Lublin. |
Efekty uczenia się: |
wiedza - zna i rozumie najważniejsze źródła informacji etnobotanicznych w poszczególnych epokach historycznych autorów i historię powstania oraz znaczenie najważniejszych pisanych źródeł etnobotanicznych od starożytności do początków XX wieku umiejętności - potrafi analizować związek ludzi i roślin na tle ewolucji życia społecznego, przyrodniczego i kulturowego analizować krytycznie źródłową wiedzę o roślinach leczniczych na tle uwarunkowań epoki i w świetle osiągnięć współczesnej nauki komptetencje społeczne - jest gotów do popularyzacji roli etnobotaniki w różnych aspektach życia współczesnego społeczeństwa |
Metody i kryteria oceniania: |
Sprawdzian pisemny z pytaniami otwartymi i testowymi. Ocena końcowa jest srednią arymetryczną liczoną z oceny uzyskanej z ćwiczeń i wykładów. Studenci przygotowują prezentacje ustną związaną z tematyką ćwiczeń, ocenie podlega prezentacja, umiejętność wypowiedzi, dyskusji, podsumowania. Ocena końcowa jest średnią arymetryczną liczoną z oceny uzyskanej z ćwiczeń i wykładów. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-25 - 2021-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Seminarium, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Sękara | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Sękara, Piotr Siwek, Piotr Zięba | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (w trakcie)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Sękara | |
Prowadzący grup: | Krystian Marzec, Agnieszka Sękara | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.