Analiza źródeł etnobotanicznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | O.1s.AZE.SM.OOTXY |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Analiza źródeł etnobotanicznych |
Jednostka: | Katedra Roślin Warzywnych i Zielarskich |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów ze źródłami etnobotanicznymi, które dokumentują rozwój wiedzy o roli roślin leczniczych w historyczno-obyczajowej perspektywie. Studenci będą analizować źródła historyczne w kontekście warunków społeczno-ekonomicznych kolejnych epok oraz rozwoju nauk botanicznych i medycznych. |
Pełny opis: |
Klasyfikacja i omówienie źródeł etnobotanicznych, w tym materialnych (piśmienniczych, archeologicznych, dzieł sztuki itp.) i niematerialnych (obyczaje, legendy) Ziołolecznictwo w cywilizacjach starożytnych w aspekcie następstwa i przenikania się kultur oraz wzbogacania zasobów gatunkowych roślin użytkowych Szczegółowa charakterystyka najważniejszych pisanych źródeł etnobotanicznych od starożytności do początku XX wieku na tle społecznych i gospodarczych uwarunkowań epoki historycznej Analiza monografii wybranych gatunków leczniczych z pisanych źródeł etnobotanicznych od starożytności do początku XX wieku, jako świadectwa stanu wiedzy z epoki, uzupełniona o współczesne wykorzystanie fitoterapeutyczne Analiza obecnego stanu wiedzy z zakresu etnobotaniki oraz stosowania jej przez różne grupy społeczne Analiza znaczeń symboliki roślinnej w literaturze, sztuce i tradycjach obrzędowych |
Literatura: |
Metodologia historii - Topolski J. PWN Warszawa 1968 Historie ziołowe - Kawałko M.J. KAW Lublin 1986 Panacea-Leki ziołowe. Kwartalnik Centrum Fitoterapii w Gdańsku, wybrane artykuły Starodruki dostępne w zasobach Internetu |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Identyfikuje najważniejsze źródła informacji etnobotanicznych w poszczególnych epokach historycznych Zna autorów i historię powstania oraz znaczenie najważniejszych pisanych źródeł etnobotanicznych od starożytności do początków XX wieku Umiejętności Analizuje związek ludzi i roślin na tle ewolucji życia społecznego, przyrodniczego i kulturowego Analizuje krytycznie źródłową wiedzę o roślinach leczniczych na tle uwarunkowań epoki i w świetle osiągnięć współczesnej nauki Kompetencje społeczne Rozumie rolę etnobotaniki w różnych aspektach życia współczesnego społeczeństwa |
Metody i kryteria oceniania: |
711 rozwiązanie zadania problemowego, analiza przypadku 302 ocena zaangażowania w dyskusji, umiejętności podsumowania, wartościowania |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.