Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Ekologia populacji drzew

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: L.EX.031.SM.LLSXX
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Ekologia populacji drzew
Jednostka: Instytut Bioróżnorodności Leśnej
Grupy: OZL GL stacjonarne magisterskie, semestr 1, przedmioty do wyboru
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Celem kursu jest skonfrontowanie wiedzy zdobytej w trakcie studiów z problemami, które wynikają bezpośrednio z praktyki leśnictwa, ale mają wyraźne odniesienie do teorii ekologicznej.

W trakcie wykładów przedstawiane są przykłady nie rozstrzygniętych zagadnień z zakresu ekologii drzew wraz z różnymi próbami znalezienia dla nich rozwiązania. W trakcie ćwiczeń studenci samodzielnie wynajdują nie rozwiązane problemy i próbują sami znaleźć na nie odpowiedź, wykorzystując publikowane ostatnio prace naukowe oraz stawiając własne hipotezy.

Pełny opis:

Tematyka kursu obejmuje zagadnienia, które ze względu na swój interdyscyplinarny charakter nie znalazły się w zakresie obowiązkowych kursów prowadzonych na kierunku „Leśnictwo”. Obejmuje także problematykę, która jest rozwijana w najnowszych badaniach z zakresu ekologii i nie trafiła jeszcze do podręczników.

Tematyka wykładów:

Zależności funkcjonalne u drzew: model Shinozaki. Fizyczne ograniczenia wzrostu drzew. Strategie wzrostu na wysokość: model A. Mäkelä

Adaptacyjna geometria drzew: model Horna. Morfologia korony a wymagania świetlne. Związek powierzchni asymilacyjnej z morfologią pędów. Przenikanie światła przez korony

Przestrzeń życiowa osobnika a zagęszczenie populacji. Zasada samoprzerzedzania: reguła -3/2. Oddziaływania międzyosobnicze a wzrost modułowy

Tempo wzrostu a przechwytywanie zasobów środowiska. Rola architektury osobnika w przebiegu konkurencji. Konkurencja symetryczna i asymetryczna

Zróżnicowanie tempa wzrostu a przeżywalność u różnych gatunków drzew. Mechanizmy obronne i ich koszty: hipoteza Craiga Loehle.

Odnawianie wegetatywne u drzew leśnych. Masowe kwitnienie i obradzanie nasion. Co steruje synchronicznym obradzaniem u drzew? Rozsiewanie nasion a ich właściwości aerodynamiczne

Rola zwierząt w rozsiewaniu nasion drzew. Model Janzena: prawdopodobieństwo przeżycia jako funkcja odległości od osobników własnego gatunku. Bank nasion u drzew leśnych

Ekologia populacji drzew a gospodarowanie w lasach

Literatura:

• Crawley M. J. (Red.) 1997. Plant Ecology. Second Edition. Blackwell Science, Oxford.

• Harper J. L. 1990. Population biology of plants. Eighth impression. Academic Press, London.

• Oliver C. D., Larson B. C. 1992. Forest Stand Dynamics. McGraw & Hill, New York

• Pretzsch H. 2009. Forest dynamics, growth and yield. Springer, Berlin-Heidelberg

• Van der Maarel E. (Red.). 2005. Vegetation Ecology. Blackwell Publishing, Oxford.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie zidentyfikować i sformułować problemy z zakresu ekologii populacji drzew, istotne dla gospodarki leśnej opartej o naturalne wzrorce

Umiejętności:

W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć dostrzec nie rozwiązane problemy z zakresu ekologii populacji drzew, analizować je oraz prawidłowo interpretować uzyskane wyniki

W wyniku przeprowadzonych zajęć terenowych student powinien umieć prowadzić obserwacje i pomiary ukierunkowane na rozwiązanie konkretnych problemów z zakresu ekologii populacji drzew

Kompetencje społeczne:

W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien wyrobić w sobie aktywną postawę ukierunkowana na samodzielne rozwiązywanie problemów o charakterze naukowym

Metody i kryteria oceniania:

Warunkiem zaliczenia kursu jest aktywny udział w prowadzonych na zajęciach dyskusjach oraz przedstawienie własnego opracowania wybranego problemu

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)