Invasion ecology - impacts of invasive species and their control in forests
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | L.ELa.003.SM.LLESZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Invasion ecology - impacts of invasive species and their control in forests |
Jednostka: | Katedra Bioróżnorodności Leśnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Pełny opis: |
WYKŁADY: Tematyka zajęć "1. Properties of invasible habitats 2. Invasive species - how to define and classify different terms of invasive species 3. Invasive species features 4. The properties of invasible habitats 5. Invasion processes 6. Invasive species as the biggest biodiversity threats 7. The effects of invasive species..... 8. Maintaining forest biodiversits" ĆWICZENIA TERENOWE: Tematyka zajęć "1. Invasive species in a natural forest. 2. Invasive species in a managed forest 3. Invasive species in a secondary forest" |
Literatura: |
Literatura: Podstawowa "Davis M. 2009. Invasion Biology. OUP. Starfinger, U., Edwards, K., Kowarik, I. & Williamson, M. (red.) 1998. Plant Invasions: Ecological Mechanisms and Human Responses: 109-120. Backhuys Publisher, Leiden, The Netherlands. Lockwood J. L., Hoopes M. F., Marchetti M. P. 2011. Invasion Ecology. Blackwell. Pullin A. S. 2004. Biologiczne podstawy ochrony przyrody. PWN. Warszawa. Rejmánek M., Richardson D. M. 1996. What attributes make some plant species invasive? Ecology 77, 1655−1661. Drake, J.A., Mooney, H.A., di Castri, F., Groves, R.H., Kruger, F.J., Rejmánek, M. & Williamson, M. 1989. Biological invasions, a global perspective: 369−388. Wiley, Chichester. Rejmánek M. 1996. Species richness and resistance to invasions. W: Orians, R.D., Dirzo, R. & Cushman, J.H. Diversity and processes in tropical forest ecosystems: 153−172. Springer, New York. Richardson, D.M. (ed.) 2011. Fifty years of invasion ecology. The legacy of Charles Elton. Wiley-Blackwell, Oxford. Sakai A. K., Allendorf F. W., Holt J. S., Lodge D. M., Molofsky J., With K. A., Baughman S., Cabin R. J., Cohen J. E., Ellstrand N. C., McCauley D. E., O'Neil P., Parker I. M., Thompson J. N., Weller S. G. 2001. The population biology of invasive species – Annu. Rev. Ecol. Syst. 32: 305−332. Simberloff D., Stiling P. 1996a. Risks of species introduced for biological control. Biol. Conserv. 78: 185−192. Simberloff D., Rejmánek M. (red..) 2011 Encyclopedia of Biological Invasions. University of California Press, Berkeley & Los Angeles. Simberloff D. , Stiling P. 1996b. How risky is biological control? Ecology 77: 1965−1974. Weiner J. 2012. Życie i ewolucja biosfery – podręcznik ekologii ogólnej. PWN, Warszawa" Uzupełniająca "Elton C. S. 1967. Ekologia inwazji zwierząt i roślin. PWRiL, Warszawa Faliński. J. B. 2004. Inwazje w świecie roślin: mechanizmy, zagrożenia, projekt badań. Phytocoenosis 16(10): 1-31. " |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA - zna i rozumie: LES_INVEKO_W01 Zna gatunki inwazyjne i siedliska szczególnie podatne na inwazje LES2_W01 RL LES_INVEKO_W02 Rozumie procesy inwazji i potrafi je opisać LES2_W02 LES2_W07 RL LES_INVEKO_W03 Potrafi opisać procesy, które mogą wpływać negatywnie na bioróżnorodność; a także zwalidować efektywność działań z zakresu monitoringu gatunków inwazyjnych oraz zasady zarządzania tymi populacjami w celu ochrony bioróżnorodności. LES2_W03 LES2_W04 RL UMIEJĘTNOŚCI - potrafi: LES_INVEKO_U01 Posiada umiejętność wyszukania, analizy i interpretacji informacji dotyczących procesów inwazji LES2_U06 LES2_U08 LES2_U10 RL LES_INVEKO_U02 Potrafi zaprojektować badania wchodzące w zakres monitoringu środowiska w celu wykrycia/lub oceny zagrożenia bioróżnorodności przez uruchomione procesy inwazji LES2_U01 LES2_U02 LES2_U05 LES2_U07 LES2_U08 RL LES_INVEKO_U03 Umie interpretować przepisy legislacyjne obowiązujące w Polsce i w UE w zakresie gatunków inwazyjnych LES2_U06 LES2_U08 RL KOMPETENCJE SPOŁECZNE - jest gotów do: LES_INVEKO_K01 krytycznej oceny i dyskusji wartości poznawczej i praktycznej współczesnej wiedzy LES2_K01 RL LES_INVEKO_K02 krytycznej oceny siebie, zespołów w których pracuje oraz przewodzenia grupie i ponoszenia odpowiedzialności za nią i działania w sposób przedsiębiorczy LES2_K02 RL LES_INVEKO_K03 rozwiązania złożonych problemów etycznych związanych z wykonywaniem zawodu; rozwijania dorobku, kultywowania etosu i przestrzegania etyki zawodu leśnika LES2_K03 RL |
Metody i kryteria oceniania: |
WYKŁAD:"test jednokrotnego wyboru (minimum 51% poprawnych odpowiedzi w celu uzyskania oceny 3.0); udział oceny z zaliczenia wykładów w ocenie końcowej wynosi 50%. CWT."demonstracja praktycznych umiejętności, Udział oceny z zaliczenia ćwiczeń projektowych w ocenie końcowej wynosi 50%." |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-28 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia terenowe, 10 godzin
Wykład, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Gazda | |
Prowadzący grup: | Anna Gazda | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.