Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Urządzanie ekosystemów leśnych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: L.A2.URZAD.SM.LLSOX Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Urządzanie ekosystemów leśnych
Jednostka: Zakład Urządzania Lasu, Geomatyki i Ekonomiki Leśnictwa
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 5.00
zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Nabycie wiedzy i podstawowych umiejętności zarządzania dużymi obszarami leśnymi w skali nadleśnictwa lub parku narodowego opartym na nowoczesnych metodach inwentaryzacji i prognozowania oraz programowania rozwoju lasu.

Pełny opis:

Inwentaryzacja drzewostanowa i stratyfikacja różnowiekowych lasów górskich.

Dwucechowa tabela klas wieku, etat pilności i możliwości wyrębu

Programowanie rozwoju zasobów drzewnych w zrębowym sposobie zagospodarowania lasu

Inwentaryzacja wielkopowierzchniowa lasu.

Modele drzewostanów – klasyfikacja, zasady budowy, kierunki rozwoju

Ocena stanu zasobów drzewnych w przerębowozrębowym sposobie zagospodarowania lasu z rębniami stopniowymi.

Programowanie rozwoju zasobów drzewnych w przerębowozrębowym sposobie zagospodarowania lasu z rębniami stopniowymi

Plan cięć oraz plan odnowienia i pielęgnacji w przerębowozrębowym sposobie zagospodarowania lasu z rębniami stopniowymi.

Stratyfikacja lasów różnowiekowych.

Etat pilności i możliwości wyrębu w zrębowym sposobie zagospodarowania lasu.

Programowanie rozwoju zasobów drzewnych w zrębowym sposobie zagospodarowania

Ocena stanu zasobów drzewnych w przerębowozrębowym sposobie zagospodarowania lasu z rębniami stopniowymi.

Programowanie rozwoju zasobów drzewnych w przerębowozrębowym sposobie zagospodarowania lasu z rębniami stopniowymi

Plan cięć oraz plan odnowienia i pielęgnacji w przerębowozrębowym sposobie zagospodarowania lasu z rębniami stopniowymi.

Ocena zmian struktury grubościowej oraz kierunków rozwoju zasobów drzewnych z wykorzystaniem kontrolnych kolowych powierzchni próbnych

Literatura:

1. Poznański R., Jaworski A. 2000: Nowoczesne metody gospodarowania w lasach górskich. CILP. Warszawa.

2. Poznański R., Zięba S., Zygmunt R. 2002: Problemy inwentaryzacji lasu. Przewodnik do ćwiczeń. AR Kraków.

3. Poznański R.: 2004: Nowe metody regulacji w urządzaniu lasu. AR Kraków.

4. Poznański R. 2005: Problemy regulacji w urządzaniu lasu. Przewodnik do ćwiczeń. AR Kraków.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

Opisuje zasady inwentaryzacji wielkopowierzchniowej oraz inwentaryzacji obrębowej z zastosowaniem warstwowania drzewostanów. Dobiera rodzaj metod inwentaryzacji lasu do wielkości obiektu inwentayzacji i postaci i rodzaju gospodarstwa leśnego i potrzeb jakim mają służyć wyniki inwentaryzacji.

Posługuje się modelami gospodarstwa zrębowego, zna etaty pilności i możliwości wyrębu drzewostanów w klasach wieku oraz program wyboru pożądanego kierunku rozwoju zasobów drzewnych w najbliższym dziesięcioleciu. Ocenia stan goapodarstwa z rębnią stopniową i kierunki zachodzących w nim zmian. Charakteryzuje etaty dla gospodarstwa z rębnią stopniową udoskonaloną. Zna program wyboru pożądanego kierunku rozwoju zasobów drzewnych dla różnowiekowych lasów górskich. Sporządza plan cięć oraz plan odnowienia i pielęgnacji w przerębowozrębowym sposobie zagospodarowania lasu z rębniami stopniowymi.

Umiejętności:

Sporządza projekt warstwowania drzewostanów. Posługuje się dwucechową tabelą klas wieku. Analizuje stan gospodarstwa zrębowego oraz gospodarstwa z rębnią stopniową i ocenia zmiany procesów lasotwórczych. Programuje rozwój drzewostanów w tych gospodarstwach. Sporządza plan cięć oraz plan odnowienia i pielęgnacji w przerębowozrębowym sposobie zagospodarowania lasu z rębniami stopniowymi.

Kompetencje społeczne:

Aktywna postawa wobec zadań postawionych do realizacji, wyrażająca się przygotowaniem niezbędnych materiałów żródłowych i innych oraz zapoznaniem się z dostępnymi wiadomościami przydatnymi do rozwiązywania stawianych zadań.

Otwartość na współpracę przy rozwiązaywaniu wspólnych zadań z zachowaniem zasad etyki.

Świadomość znaczenia prawidłowego zarządzania gospodarstwem leśnym i jego wpływu na zachowanie trwałości lasu i ciągłości pełnionych funkcji oraz skutków ekonomicznych i społecznych związanych z zagrożeniami płynącymi z podejmowania błędnych decyzji lub wystąpienia zanidbań w tym zakresie.

Umiejętność wyrażania wyważonych ocen, udzielanie wsparcia w razie zaistnienia takiej potrzeby w grupie, wrażliwość na drugiego człowieka.

Metody i kryteria oceniania:

Ćwiczenia projektowe (warsztatowe),

ćwiczenia terenowe

:

sprawdzian umiejętności: wykonania zadania obliczeniowego, analitycznego, czynności, wypracowania decyzji, zaliczenie projektu indywidualnie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2017-10-01 - 2018-02-25
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia laboratoryjne, 15 godzin więcej informacji
Ćwiczenia terenowe, 12 godzin więcej informacji
Wykład, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jan Banaś
Prowadzący grup: Jan Banaś, Leszek Bujoczek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia laboratoryjne - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia terenowe - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2018-10-01 - 2019-02-24
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia laboratoryjne, 15 godzin więcej informacji
Ćwiczenia terenowe, 12 godzin więcej informacji
Wykład, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jan Banaś
Prowadzący grup: Jan Banaś, Leszek Bujoczek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.