Fizjologia roślin drzewiastych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | L.A2.FIZJOL.NI.LLSGX |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Fizjologia roślin drzewiastych |
Jednostka: | Wydział Leśny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zdobycie wiedzy na temat poszczególnych zjawisk zachodzących w roślinie oraz procesów odpowiedzialnych za te zjawiska i mechanizmów uczestniczących w regulacji tych procesów. Poznanie wybranych elementów z biochemii eksperymentalnej oraz nabycie umiejętności wykonywania ćwiczeń i analiz z najważniejszych działów fizjologii roślin z elementami biochemii ma za zadanie powiązania fizjologii roślin z dyscyplinami w zakresie nauk leśnych, co stanowi niezbędny element kształcenia studentów leśnictwa. |
Pełny opis: |
Wykłady 10 godz. Tematyka zajęć Zaznajomienie z podstawowymi związkami organicznymi budującymi komórki i tkanki roślinne (aminokwasami i białkami, kwasami nukleinowymi, węglowodanami i tłuszczowcami) oraz z ich funkcjonowaniem w organizmie roślinnym. Podstawy strukturalno – funkcjonalne komórki roślinnej: prezentacja podstawowych struktur i organelli komórkowych ze szczególnym uwzględnieniem modyfikacji ściany komórkowej (lignifikacja, kutynizacja, korkowacenie). Gospodarka wodna: funkcje wody w komórkach tkankach roślinnych; procesy umożliwiające przemieszczanie się wody w roślinie (dyfuzja, przepływ masowy, osmoza); komórka roślinna jako układ osmotyczny (wyjaśnienie pojęć: potencjał osmotyczny, siła ssąca i turgor komórki, komórki roślinne w roztworach o różnym potencjale osmotycznym - formy plazmolizy i deplazmoliza); transport wody w roślinie: przepływ wody w korzeniu, przepływ wody w ksylemie (omówienie parcia korzeniowego, znaczenie mechanizmu aktywnego i pasywnego), przewodzenie wody w liściu: rodzaje transpiracji, mechanizm ruchu aparatów szparkowych; susza fizjologiczna. Przemiany związków organicznych i energii: podział organizmów na autotroficzne i heterotroficzne, wyjaśnienie pojęć anabolizmu i katabolizmu A. Fotosynteza: istota i lokalizacja procesu; rodzaje plastydów i budowa chloroplastów; budowa chlorofilu; podstawowe wiadomości na temat mechanizmu fotosyntezy: fazy świetlna (fotosystemy I i II, transport elektronów, fosforylacja fotosyntetyczna) ) i ciemna; powstawanie cukrów, aminokwasów, białek i lipidów w procesie fotosyntezy; wpływ czynników środowiska na proces fotosyntezy (światło m.in. promieniowanie fotosyntetycznie czynne, świetlny punkt kompensacyjny oraz CO2, woda, temperatura); produktywność fotosyntezy; rośliny światło- i cieniolubne; B. Oddychanie: istota procesu Proces oddychania - substraty oddechowe; oddychanie tlenowe i beztlenowe; energetyczny aspekt oddychania; zależność oddychania od warunków zewnętrznych. Wzrost i rozwój roślin: pojęcie wzrostu; typy wzrostu drzew; rytm roczny: wzrost na wysokość i przyrost na grubość; hormony roślinne: podział i rola fizjologiczna; kultury in vitro i ich wykorzystanie w gospodarce leśnej. Ćwiczenia projektowe (ćwiczenie laboratoryjne) 20 godz. Tematyka zajęć Omówienie zasad BHP i pracy w laboratorium; Białka: reakcje charakterystyczne - reakcja biuretowa (Piotrowskiego), denaturacje białek – pod wpływem stężonego kwasu azotowego (reakcja Hellera), reakcja z NaOH, strącanie białek za soli metali ciężkich, denaturacja cieplna, działanie alkoholu Enzymy: wykrywanie obecności katalazy w ziemniaku, aktywność peroksydazy; Węglowodany: określanie właściwości chemicznych mono- i disacharydów tzn. przeprowadzenie ogólnej reakcji na węglowodany - Molischa, odróżnianie aldoz od ketoz- Seliwanoffa, wykrywanie cukrów redukujących-reakcja Fehlinga, reakcja z błękitem metylenowym, kwaśna hydroliza sacharozy Gospodarka wodna: dyfuzja siarczanu miedzi w wodzie, szybkość dyfuzji barwników organicznych w żelatynie, szybkość dyfuzji w zależności od gęstości ośrodka, przepuszczalność żywej i martwej cytoplazmy komórek roślinnych Gospodarka wodna - ciąg dalszy: gutacja, rola ochronna skórki, oznaczanie wielkości siły ssącej tkanki bulwy ziemniaka, oznaczanie intensywności transpiracji metodą wagową Gospodarka wodna - ciąg dalszy: oznaczanie transpiracji względnej metodą Stahla; Gospodarka mineralna: omówienie podstawowych wiadomości z zakresu podziału i roli fizjologicznej pierwiastków chemicznych, wpływ odczynu podłoża na wzrost roślin Gospodarka mineralna – ciąg dalszy: antagonizm jonów, sole fizjologicznie kwaśne i zasadowe, wpływ potencjału osmotycznego na kiełkowanie i wzrost siewek pszenicy Fotosynteza: ekstrakcja barwników asymilacyjnych, badanie właściwości fizycznych i chemicznych chlorofilu tj. rozpuszczalność chlorofilu, reakcja chlorofilu z zasadami i z kwasami Fotosynteza – ciąg dalszy: wpływ warunków zewnętrznych na intensywność procesu fotosyntezy tj. wpływ natężenia światła, dwutlenku węgla (CO2) oraz temperatury na ten proces Oddychanie: pomiar intensywności oddychania metodą miareczkową, wyznaczanie energii cieplnej w procesie oddychania Wzrost i rozwój roślin – regulatory wzrostu: test cylindryczne koleoptyli pszenicy na stężenie auksyn, wpływ auksyn na wzrost korzeni rzeżuchy, wpływ kwasu giberelinowego na kiełkowanie ziarniaków pszenicy i wzrost siewek |
Literatura: |
Podstawowa 1. Czerwiński Witold. 1978. Fizjologia roślin. Wydawnictwo Naukowe PWN. 2. Kopcewicz Jan i Lewak Stanisław (red.). 1999. Fizjologia roślin. Wydawnictwo Naukowe PWN. 3. Kozłowska Monika (red.). 2007. Fizjologia roślin. Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Oddział w Poznaniu. Uzupełniająca 1. Taiz L.and Zeier E.(red.). 2006. Plant Physiology 4th Ed. Sinauer Associates, Inc. Publ. Sunderland. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA − absolwent zna i rozumie: FIZJOL._W01 ma podstawową wiedzę z zakresu botaniki leśnej i biologii komórki, zna budowę tkanek roślinnych oraz funkcjonowanie rośliny w ekosystemach leśnych i oddziaływanie roślin na całokształt środowiska przyrodniczego LES1_W03 R FIZJOL._W02 ma podstawową wiedzę o procesach biochemicznych i fizjologicznych decydujących o wzroście i rozwoju roślin, ma elementarną wiedzę z zakresu anatomii roślin i biotechnologii leśnej LES1_W04 R UMIEJĘTNOŚCI − absolwent potrafi: FIZJOL._U01 potrafi przeprowadzić obserwacje i pomiary w laboratorium, umie analizować i opisywać zjawiska i procesy występujące w roślinie, potrafi zrozumieć praktyczne aspekty zastosowania fizjologii w leśnictwie LES1_U01 R FIZJOL_U02 umie dobrać odpowiednie metody i technologie badawcze do przeprowadzenia analiz dzięki którym będzie możliwa realizacja zamierzonych celów niezbędnych dla poprawy jakości i zdrowotności ekosystemów leśnych LES1_U10 R FIZJOL_U03 potrafi przygotować prace pisemne w formie sprawozdań oraz zaprezentować wiedzę i swoją opinię na tematy związane z fizjologią roślin drzewiastych z uwzględnieniem aspektów praktycznych na poziomie ogólnym oraz potrafi przeprowadzić analizę wyników na podstawie danych uzyskanych z przeprowadzonych eksperymentów laboratoryjnych LES1_U18 R KOMPETENCJE SPOŁECZNE − absolwent jest gotów do: FIZJOL _K01 dokształcania i samodoskonalenia w zakresie fizjologii roślin LES1_K01 R FIZJO-K02 potrafi przygotować stanowisko pracy laboratoryjnej i zadbać o bezpieczeństwo pracy LES1_K03 R |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład: gzamin pisemny ograniczony czasowo (minimum 60% poprawnie udzielonych odpowiedzi na egzaminie w celu uzyskania oceny 3,0); udział oceny z zaliczenia wykładów w ocenie końcowej wynosi 40% Ćwiczenia laboratoryjne:sprawdzian wiedzy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.