Zarządzanie leśnymi zasobami genowymi
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | L.2s.ZLZ.SM.LLZZZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Zarządzanie leśnymi zasobami genowymi |
Jednostka: | Katedra Ochrony Ekosystemów Leśnych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Pełny opis: |
WYKŁAD.Molekularna organizacja komórki roślinnej: budowa DNA i białek, organizacja genomu komórki roślinnej, mechanizm replikacji, transkrypcji i translacji, przepływ informacji genetycznej w komórce (3 godz..) Markery molekularne i biochemiczne. Rodzaje i zastosowanie markerów w leśnictwie (2 godz.). Reakcja PCR: mechanizm, zastosowanie. Ekspresja genów i jej zastosowanie w analizie funkcjonalnej (2 godz.). Sekwencjonowanie DNA: metody i praktyczne zastosowanie. Zastosowanie sekwencjonowania w identyfikacji gatunków i analizie filogenetycznej (2 godz.). Wykorzystanie markerów genetycznych w leśnictwie. Identyfikacja osobników i populacji wybranych gatunków drzew leśnych. Ocena stopnia czystości genetycznej plantacji (2 godz.). Ewolucja i filogeografia. Historia genetycznej zmienności i występowania gatunków drzew leśnych. Paleobotanika. Analiza pyłkowa. Filogenetyka. (4 godz.). Genetyka populacyjna drzew leśnych. Częstość genów i genotypów. Prawo Hardy`ego-Weinberga. Czynniki wpływające na zmienność genetyczną (2 godz.). Wykorzystanie zmienności drzew w praktyce leśnej. Sposoby weryfikacji wartości selekcyjno-hodowlanej drzew i drzewostanów. Sposoby zakładania upraw doświadczalnych. Plantacje nasienne drugiej i wyższych generacji (2 godz.). Metody oceny zmienności populacyjnej i rodowej drzew leśnych. Cechy ilościowe i jakościowe. Podstawowe miary zmienności. Szacowanie odziedziczalności (powtarzalności) cech hodowlanych, korelacji fenotypowych i genetycznych oraz plastyczności. Zastosowanie parametrów selekcyjnych w hodowli uszlachetniającej drzew. Stabilność genotypów (3 godz.).Transformacje genetyczne, metody wprowadzania genów, selekcja i charakterystyka roślin transgenicznych (GMO). Możliwości wykorzystania GMO w leśnictwie. Selekcja MAS (2 godz.) CWL.Ekstrakcja genomowego DNA oraz oznaczanie jego jakości i stężenia (3 godz.). Przeprowadzenie reakcji PCR wybranych sekwencji DNA, programy do projektowania starterów(3 godz.). Elektroforeza agarozowa produktów reakcji PCR (3 godz.). Elementy bioinformatyki: edycja sekwencji, bazy danych (NCBI, EMBL), obsługa programów bioinformatycznych: BLAST Search, Geneious (3 godz.). Genetyka populacyjna. HWE (2 godz.). Obliczanie parametrów zmienności struktury genetycznej, interpretacja wyników (2 godz.). Zastosowanie metod statystycznych w genetyce ilościowej. Obliczanie komponentów zmienności genetycznej i środowiskowej. Indeksy selekcyjne. Wartość hodowlana populacji (4 godz.). Określanie stabilności genotypów (potomstwo drzew i drzewostanów) z zastosowaniem różnych współczynników (2 godz.). Ocena efektu zastosowanego modelu hodowli uszlachetniającej (2 godz.). Projekt uprawy testującej potomstwo wyłączonych drzewostanów nasiennych w regionie testowania (2 godz.). CWT.Typowanie i ocena fenotypowa leśnego materiału podstawowego (6 godz.). Ocena wartości hodowlanej potomstwa na wybranych obiektach selekcji indywidualnej i populacyjnej (6 godz.). |
Literatura: |
Podstawowa "1. Brown, A. 2001. Genomy. Wyd. PWN, Warszawa. 2. Buchowicz J. 2009. Biotechnologia molekularna. Wyd. PWN, Warszawa. 3. Freeland J.R. 2008. Ekologia molekularna. Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa. 4. Sabor J. (red.) 2006. Elementy genetyki i hodowli selekcyjnej drzew leśnych. Wyd. CILP, Warszawa. 5. Winter P.C. 2000. Krótkie wykłady. Genetyka. PWN, Warszawa." Uzupełniająca "1. Gajewski W. 1987. Genetyka ogólna i molekularna. PWN, Warszawa. 2. Giertych M. 1989. Doskonalenie składu genetycznego populacji drzew leśnych. Studium Podyplomowe Produkcyjności Lasu, Wydział Leśny, SGGW-AR Warszawa. 3. Matras J., Fonder W. 2006. Założenia „Programu ochrony leśnych zasobów genowych i hodowli selekcyjnej drzew leśnych w Polsce na lata 2011-2035”. Postępy Techniki w Leśnictwie, nr 95, 7–15." |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA - zna i rozumie: LES_ZLZG_W01 organizację komórki roślinnej oraz mechanizmy kodowania, przekazywania i ekspresji informacji genetycznej warunkującej cechy adaptacyjne, odpornościowe i jakościowe drzew leśnych LES2_W02 RL LES_ZLZG_W02 zakres oceny zmienności struktur genetycznych drzew leśnych markerami genetycznymi LES2_W02 RL LES_ZLZG_W03 podstawy genetyczne zmienności wewnątrz- i międzypopulacyjnej drzew leśnych LES2_W02 RL LES_ZLZG_W04 metody selekcji populacji i genotypów do hodowli stabilnych drzewostanów w warunkach zmieniającego się klimatu LES2_W02 RL LES_ZLZG_W05 mechanizmy tworzenia organizmów transgenicznych, możliwości ich wykorzystania oraz związane z tym zagrożenia LES2_W02 RL UMIEJĘTNOŚCI - potrafi: LES_ZLZG_U01 przeprowadzić analizę DNA, dobrać odpowiednie markery genetyczne zależnie od celu badań, zinterpretować informację genetyczną oraz ocenić zmienność struktury genetycznej populacji drzew leśnych LES2_U04 RL LES_ZLZG_U02 skorzystać z genetycznych baz danych i obsługiwać programy bioinformatyczne LES2_U01 RL LES_ZLZG_U03 obliczyć parametry i współczynniki selekcyjne oraz zastosować je do oceny przydatności potomstwa drzew lub drzewostanów LES2_U04 RL LES_ZLZG_U04 zaprojektować uprawę testującą potomstwo obiektu nasiennego zgodnie z przyjętymi założeniami oraz wymaganiami gatunkowymi LES2_U04 RL LES_ZLZG_U05 dokonać oceny osobników rosnących na uprawie testującej potomstwo, ocenić je z zastosowaniem właściwych procedur statystycznych i zinterpretować uzyskane wyniki LES2_U02 RL LES_ZLZG_U06 pracować w grupie i kierować małym zespołem LES2_U09 RL KOMPETENCJE SPOŁECZNE - jest gotów do: LES_ZLZG_K01 prawidłowego określania priorytetów służących realizacji rozwiązywanego zadania LES2_K02 RL |
Metody i kryteria oceniania: |
Sposoby weryfikacji oraz zasady i kryteria oceny WYKŁAD.Egzamin pisemny, obecność na wykładach (minimum 50%); zaangażowanie w dyskusji w trakcie wykładów (podnosi ocenę o 0,5 stopnia); udział oceny z zaliczenia wykładów w ocenie końcowej wynosi 50%. CWL.Sprawdzian wiedzy (minimum 65% poprawnych odpowiedzi do uzyskania oceny 3.0), zaliczenie projektów; udział oceny z zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych i projektowych w ocenie końcowej wynosi 30%. CWT.Typowanie i ocena fenotypowa leśnego materiału podstawowego (6 godz.). Ocena wartości hodowlanej potomstwa na wybranych obiektach selekcji indywidualnej i populacyjnej (6 godz.). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-24 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 26 godzin
Ćwiczenia terenowe, 12 godzin
Wykład, 24 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wojciech Kraj, Kinga Skrzyszewska | |
Prowadzący grup: | Jacek Banach, Marta Kempf, Wojciech Kraj, Kinga Skrzyszewska, Norbert Szymański | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-27 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 26 godzin
Ćwiczenia terenowe, 12 godzin
Wykład, 24 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wojciech Kraj, Kinga Skrzyszewska | |
Prowadzący grup: | Jacek Banach, Marta Kempf, Wojciech Kraj, Kinga Skrzyszewska, Norbert Szymański, Marcin Zarek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN CWT
CWT
CWT
WYK
WT CWT
CWT
CWT
ŚR CWT
CWT
CWT
CZ CWT
CWT
CWT
CWL
CWL
CWL
PT CWT
CWT
CWT
SO CWT
CWT
CWT
N CWT
CWT
CWT
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 26 godzin
Ćwiczenia terenowe, 12 godzin
Wykład, 24 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jacek Banach | |
Prowadzący grup: | Jacek Banach, Marta Kempf, Wojciech Kraj, Norbert Szymański | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.