Zoologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | L.1s.ZOO.NI.LLESZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Zoologia |
Jednostka: | Katedra Bioróżnorodności Leśnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
"Rozpoznawanie płazów. Praktyczne rozpoznawanie gatunków. Rozpoznawanie gadów. Praktyczne rozpoznawanie gatunków. Rozpoznawanie ptaków. Praktyczne w rozpoznawaniu krajowej awifauny: Non-Passeriformes. Rozpoznawanie ptaków. Praktyczne w rozpoznawaniu krajowej awifauny: wróblowate Passeriformes. Rozpoznawanie ssaków. Zajęcia praktyczne z rozpoznawania gatunków: kopytne i drapieżniki. Rozpoznawanie ssaków. Zajęcia praktyczne z rozpoznawania gatunków: przedstawiciele ssaków drobnych . Rozpoznawanie tropów wybranych gatunków ssaków, ptaków i innych kręgowców. Rozpoznawanie oznak bytowania zwierząt w terenie – nory, gniazda, żerowiska, odchody, znakowanie terytoriów." |
Pełny opis: |
"Rozwój zoologii i podział na dyscypliny. Bogactwo świata zwierząt i zarys systematyki. Znaczenie zwierząt w lesie - roślinożercy i drapieżcy, saprofagi i edafon glebowy. Znaczenie zwierząt dla człowieka – źródło pokarmu, szkody leśne, pasożytnictwo. Systematyczny przegląd świata zwierząt. Pierwotniaki – wiciowce glebowe i chorobotwórcze, ameby glebowe, skałotwórcze promienice, pasożytnicze sporowce, orzęski – w glebach, żołądkach przeżuwaczy i oczyszczalniach ścieków. Bezkręgowce niższe – gąbki, parzydełkowce i „robaki”. Znaczenie gąbek i jamochłonów w biologii wód. Wodne i glebowe wirki, pasożytnicze przywry i tasiemce. Duże znaczenie nicieni – glebowych, pasożytów roślin, zwierząt i człowieka. Glebotwórcza i ekologiczna rola skąposzczetów. Znaczenie pijawek. Stawonogi: skorupiaki – planktonowe skrzelonogi i widłonogi, saprofagiczne równonogi, dziesięcionogi – ważne źródło pokarmu. Znaczenie w lesie drapieżnych pajęczaków i pareczników oraz saprofagicznych krocionogów. Zróżnicowana rola roztoczy. Mięczaki: ślimaki – ich rola w środowisku leśnym, żywiciele przywr, uciążliwi roślinożercy; małże – filtratory, źródło pokarmu i pereł; głowonogi – drapieżcy i ceniony pokarm. Typ strunowce, podtyp kręgowce - ich systematyka, znaczenie w biocenozach i dla człowieka. Kręgowce zmiennocieplne - ryby, płazy i gady. Przegląd wybranych taksonów i gatunków. Płazy ogoniaste i bezogonowe, jaszczurki i węże, żółw błotny. Ptaki – charakterystyka, znaczenie w lasach i dla człowieka. Gatunki owadożerne, drapieżne i ziarnojady. Zróżnicowanie nisz ekologicznych i przystosowań troficznych. Bogactwo gatunków i częstość występowania. Przegląd wybranych grup i gatunków. Ssaki – charakterystyka, znaczenie ekologiczne i gospodarcze. Ssaki domowe i łowne, roślinożerne i drapieżne. Przegląd ważnych ssaków leśnych. Owadożerne, nietoperze, drapieżne, kopytne, gryzonie i zajęczaki." "Rozpoznawanie płazów. Praktyczne rozpoznawanie gatunków. Rozpoznawanie gadów. Praktyczne rozpoznawanie gatunków. Rozpoznawanie ptaków. Praktyczne w rozpoznawaniu krajowej awifauny: Non-Passeriformes. Rozpoznawanie ptaków. Praktyczne w rozpoznawaniu krajowej awifauny: wróblowate Passeriformes. Rozpoznawanie ssaków. Zajęcia praktyczne z rozpoznawania gatunków: kopytne i drapieżniki. Rozpoznawanie ssaków. Zajęcia praktyczne z rozpoznawania gatunków: przedstawiciele ssaków drobnych . Rozpoznawanie tropów wybranych gatunków ssaków, ptaków i innych kręgowców. Rozpoznawanie oznak bytowania zwierząt w terenie – nory, gniazda, żerowiska, odchody, znakowanie terytoriów." |
Literatura: |
Podstawowa 1. Hempel-Zawitkowska J. (red.) 2000. Zoologia dla uczelni rolniczych. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. 2. Głowaciński Z. (red.) 2001. Polska czerwona księga zwierząt - kręgowce. PWRiL, Warszawa. 3. Jamrozy G., Tomek A. 1990. Zoologia dla leśników, skrypt do ćwiczeń. Wyd. AR w Krakowie." Uzupełniająca 4. Svensson L. 2017. Przewodnik Collinsa. Ptaki. Multico, Warszawa. 5. Speybroeck J., Beukema W., Bok B., Van Der Voort J. 2017. Field Guide to the Amphibians and Reptiles of Britain and Europe. Bloomsbury Natural History, London. 6. Macdonald D., Barrett P. 2005. Collins Field Guide to the Mammals of Britain and Europe. Harper Collins, London. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA - zna i rozumie: LES_ZOOLOG_W01 Zna najważniejsze etapy rozwoju zoologii – od starożytności po czasy nowożytne, a także największych twórców, którzy przyczynili się do rozwoju tej dziedziny wiedzy. "LES1_W03 LES1_W08 LES1_W09 LES1_W11 LES1_W16 LES1_W18" RL LES_ZOOLOG_W02 Zna ekologiczną rolę zwierząt w ekosystemie – od mikroskopijnych bezkręgowców po duże kręgowce. Rozumie powiązania troficzne, rolę roślinożerców, saprofagów i drapieżców, znaczenie edafonu glebowego. Zna znaczenie zwierząt dla człowieka. "LES1_W03 LES1_W08 LES1_W09 LES1_W11 LES1_W16 LES1_W18" RL LES_ZOOLOG_W03 Zna krainy zoogeograficzne oraz gatunki ssaków i ptaków charakterystyczne dla poszczególnych krain, wskazuje na podobieństwa i różnice faunistyczne, zna przykłady taksonów endemicznych. "LES1_W03 LES1_W08 LES1_W09 LES1_W11 LES1_W16 LES1_W18" RL LES_ZOOLOG_W04 Zna polskie nazewnictwo zwierząt, a dla ważniejszych gatunków także łacińskie. "LES1_W03 LES1_W08 LES1_W09 LES1_W11 LES1_W16 LES1_W18" RL UMIEJĘTNOŚCI - potrafi: LES_ZOOLOG_U01 wskazać stanowisko systematyczne i określić takson najważniejszych grup zwierząt odgrywających istotną rolę w funkcjonowaniu leśnych biocenoz oraz z różnych powodów ważnych dla człowieka. Potrafi scharakteryzować te grupy i objaśnić ich znaczenie. "LES1_U04 LES1_U09 LES1_U12" RL LES_ZOOLOG_U02 rozpoznawać podstawowe gatunki kręgowców – płazów, gadów, ptaków i ssaków – występujących w naszych lasach i w innych środowiskach lądowych. Potrafi wskazać gatunki chronione, zagrożone, łowne oraz obce faunistycznie. "LES1_U04 LES1_U09 LES1_U12" RL KOMPETENCJE SPOŁECZNE - jest gotów do: LES_ZOOLOG_K01 kształtowania właściwych postaw wobec zwierząt wśród współpracowników i osób najbliższych. "LES1_K01 LES1_K03" RL LES_ZOOLOG_K02 dokształcania się pogłębiania wiedzy na temat zwierząt oraz ich funkcjonowania w środowisku i otoczeniu człowieka. "LES1_K01 LES1_K03" RL |
Metody i kryteria oceniania: |
WYKŁAD:egzamin pisemny ograniczony czasowo; udział oceny z zaliczenia wykładów w ocenie końcowej wynosi 60% CWL.sprawdzian wiedzy, sprawdzian umiejętności (nazewnictwo i rozpoznawanie gatunków) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-24 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 10 godzin
Wykład, 8 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Michał Ciach | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Bujoczek, Michał Ciach | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-27 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 10 godzin
Wykład, 8 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Michał Ciach | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Bujoczek, Michał Ciach | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 10 godzin
Wykład, 8 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Michał Ciach | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Bujoczek, Michał Ciach | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 10 godzin
Wykład, 8 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Michał Ciach | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Bujoczek, Michał Ciach | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.