Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Zarządzanie środowiskiem

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: I.ZASROD.SI.IGPRX
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Zarządzanie środowiskiem
Jednostka: Katedra Melioracji i Kształtowania Środowiska
Grupy:
Strona przedmiotu: http://www.ar.krakow.pl/~kmiks/
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Zarządzanie środowiskiem podlega przepisom ustawowym na przykład Ustawie o ochronie gruntów ornych i leśnych, która zobowiązuje do przeciw działań ich degradacji w tym szczególnie erozji, a z wykonywaniem zabiegów przeciwerozyjnych również pod względem formalno-prawnym i ekonomicznym, powinni być zapoznani absolwenci kierunku studiów Gospodarki Przestrzennej.

Pełny opis:

Celem jest zapoznanie studentów z zarządzaniem dotyczącym gospodarowania środowiskiem przyrodniczym obszarów wiejskich. W celu uzyskiwania optymalnych efektów ekonomiczno-ekologicznych należy szczególnie brać pod uwagę następujące funkcje środowiska: produkcję rolniczą i leśną, osiedleńczą i przemysłową, rekreacyjną i ekologiczną. Organizację i zarządzanie środowiskiem umożliwia odpowiednio dobrany system instrumentów ekonomicznych. Bardzo ważnym elementem organizacji jest obowiązujące ustalanie programu środowiskowego dla obiektu przez instytucje, która go wykonuje i powinna wdrażać dla osiągnięcia określonych celów i działań zmierzających do zapewnienia ochrony środowiska. Programy środowiskowe powinny być podstawą do opracowywania planów zagospodarowania przestrzennego. Realizacją programu środowiskowego powinni zajmować się pracownicy posiadający odpowiednie kwalifikacje, którzy zarządzają, wykonują i monitorują obiekty powodujące oddziaływanie na środowisko.

Literatura:

1. Poskrobko B. 1998. Zarządzanie środowiskiem. – Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne. Warszawa.

2. Borkowska M., Cieśluk A., Poskrobko B. 1998. Organizacja systemu zarządzania ochroną środowiska w Polsce. Wydawnictwo Politechniki Białostockiej – Białystok.

3. Szymański J., Pochyluk R. 2001. Jaka jest skuteczność systemów zarządzania środowiskowego. Problemy Ocen Środowiskowych nr 2 (13).

4. Skrzypski J. 2003. Zarządzanie środowiskiem w skali regionalnej. PAN Oddział w Łodzi.

5. Ejdys J. 2004. Metoda oceny wyników działalności środowiskowej. Centrum Zrównoważonego Rozwoju i Zarządzania Środowiskiem. Politechnika Białostocka.

6. Holtzer M., Grabowska B. 2010. Podstawy ochrony środowiska z elementami zarządzania środowiska. Wyd. AGH, ss.179.

7. ISO 14001 – badanie i cena polskich organizacji w zakresie efektywności zarządzania środowiskowego.

Efekty uczenia się:

Efekty kształcenia - Zasrod_W01:

Student ma wiedzę w zakresie organizacji i zarządzania środowiskiem przyrodniczym

Efekty kształcenia - Zasrod_U01:

Student umie ustalić i wdrażać program środowiskowy dla danego obiektu oraz umie przedstawić działania polegające na ocenie i kontroli

Efekty kształcenia - Zasrod _K01

Student prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonaniem zawodu oraz ma świadomość ryzyka skutków działalności w rolnictwie i środowisku

Metody i kryteria oceniania:

Efekt kształcenia dla przedmiotu – Zasrod_W01

Na ocenę 2,0

Student uzyskał mniej niż 50% poprawnych odpowiedzi z egzaminu pisemnego

Na ocenę 3,0

Student uzyskał od 50 do 65% poprawnych odpowiedzi z egzaminu pisemnego

Na ocenę 3,5

Student uzyskał od 66 do 75% poprawnych odpowiedzi z egzaminu pisemnego

Na ocenę 4,0

Student uzyskał od 76% do 85% poprawnych odpowiedzi z egzaminu pisemnego

Na ocenę 4,5

Student uzyskał od 86% do 95% poprawnych odpowiedzi z egzaminu pisemnego

Na ocenę 5,0

Student uzyskał powyżej 95% poprawnych odpowiedzi z egzaminu pisemnego

Efekt kształcenia dla przedmiotu – Zasrod_U01

Na ocenę 2,0

Student nie potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach wykorzystując podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych

Na ocenę 3,0

Student potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym, lecz nie umie wykorzystać podstawowej wiedzy teoretycznej i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych

Na ocenę 3,5

Student potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym, umie wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną, lecz nie umie pozyskiwać danych do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych

Na ocenę 4,0

Student potrafi dobrze porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym, umie wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną, lecz jeszcze ma problemy z określeniem jakie dane potrzebuje do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych

Na ocenę 4,5

Student potrafi dość dobrze porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawo-dowym, umie wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną, lecz jeszcze ma niewielkie problemy z określeniem jakie dane są Mu potrzebne do analizowania konkretnych procesów i zjawisk spo-łecznych

Na ocenę 5,0

Student potrafi na wysokim poziomie porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowi-sku zawodowym, umie wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną jak i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych

Efekt kształcenia dla przedmiotu – Zasrod _K01

Na ocenę 2,0 S

tudent nie ma świadomości roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, nie rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przeka-zu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; nie podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały

Na ocenę 3,0

Student ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, ale nie rozumie potrzeby formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przeka-zu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; nie podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały otrafi ponieść odpowiedzialność za podejmowane działania inżynierskie

Na ocenę 3,5

Student ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, rozumie potrzebę formu-łowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; lecz nie podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zro-zumiały Rozumie istotę działań inżynierskich w środowisku

Na ocenę 4,0

Student ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, rozumie potrzebę formu-łowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; lecz sposób niechętny i niedbały podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały

Na ocenę 4,5

Student ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, rozumie potrzebę formu-łowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały

Na ocenę 5,0

Student ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, rozumie potrzebę formu-łowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; bardzo chętnie podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały

Praktyki zawodowe:

brak

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)