Zarządzanie środowiskiem
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | I.ZASROD.SI.IGPRX |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Zarządzanie środowiskiem |
Jednostka: | Katedra Melioracji i Kształtowania Środowiska |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | http://www.ar.krakow.pl/~kmiks/ |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Zarządzanie środowiskiem podlega przepisom ustawowym na przykład Ustawie o ochronie gruntów ornych i leśnych, która zobowiązuje do przeciw działań ich degradacji w tym szczególnie erozji, a z wykonywaniem zabiegów przeciwerozyjnych również pod względem formalno-prawnym i ekonomicznym, powinni być zapoznani absolwenci kierunku studiów Gospodarki Przestrzennej. |
Pełny opis: |
Celem jest zapoznanie studentów z zarządzaniem dotyczącym gospodarowania środowiskiem przyrodniczym obszarów wiejskich. W celu uzyskiwania optymalnych efektów ekonomiczno-ekologicznych należy szczególnie brać pod uwagę następujące funkcje środowiska: produkcję rolniczą i leśną, osiedleńczą i przemysłową, rekreacyjną i ekologiczną. Organizację i zarządzanie środowiskiem umożliwia odpowiednio dobrany system instrumentów ekonomicznych. Bardzo ważnym elementem organizacji jest obowiązujące ustalanie programu środowiskowego dla obiektu przez instytucje, która go wykonuje i powinna wdrażać dla osiągnięcia określonych celów i działań zmierzających do zapewnienia ochrony środowiska. Programy środowiskowe powinny być podstawą do opracowywania planów zagospodarowania przestrzennego. Realizacją programu środowiskowego powinni zajmować się pracownicy posiadający odpowiednie kwalifikacje, którzy zarządzają, wykonują i monitorują obiekty powodujące oddziaływanie na środowisko. |
Literatura: |
1. Poskrobko B. 1998. Zarządzanie środowiskiem. – Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne. Warszawa. 2. Borkowska M., Cieśluk A., Poskrobko B. 1998. Organizacja systemu zarządzania ochroną środowiska w Polsce. Wydawnictwo Politechniki Białostockiej – Białystok. 3. Szymański J., Pochyluk R. 2001. Jaka jest skuteczność systemów zarządzania środowiskowego. Problemy Ocen Środowiskowych nr 2 (13). 4. Skrzypski J. 2003. Zarządzanie środowiskiem w skali regionalnej. PAN Oddział w Łodzi. 5. Ejdys J. 2004. Metoda oceny wyników działalności środowiskowej. Centrum Zrównoważonego Rozwoju i Zarządzania Środowiskiem. Politechnika Białostocka. 6. Holtzer M., Grabowska B. 2010. Podstawy ochrony środowiska z elementami zarządzania środowiska. Wyd. AGH, ss.179. 7. ISO 14001 – badanie i cena polskich organizacji w zakresie efektywności zarządzania środowiskowego. |
Efekty uczenia się: |
Efekty kształcenia - Zasrod_W01: Student ma wiedzę w zakresie organizacji i zarządzania środowiskiem przyrodniczym Efekty kształcenia - Zasrod_U01: Student umie ustalić i wdrażać program środowiskowy dla danego obiektu oraz umie przedstawić działania polegające na ocenie i kontroli Efekty kształcenia - Zasrod _K01 Student prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonaniem zawodu oraz ma świadomość ryzyka skutków działalności w rolnictwie i środowisku |
Metody i kryteria oceniania: |
Efekt kształcenia dla przedmiotu – Zasrod_W01 Na ocenę 2,0 Student uzyskał mniej niż 50% poprawnych odpowiedzi z egzaminu pisemnego Na ocenę 3,0 Student uzyskał od 50 do 65% poprawnych odpowiedzi z egzaminu pisemnego Na ocenę 3,5 Student uzyskał od 66 do 75% poprawnych odpowiedzi z egzaminu pisemnego Na ocenę 4,0 Student uzyskał od 76% do 85% poprawnych odpowiedzi z egzaminu pisemnego Na ocenę 4,5 Student uzyskał od 86% do 95% poprawnych odpowiedzi z egzaminu pisemnego Na ocenę 5,0 Student uzyskał powyżej 95% poprawnych odpowiedzi z egzaminu pisemnego Efekt kształcenia dla przedmiotu – Zasrod_U01 Na ocenę 2,0 Student nie potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach wykorzystując podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych Na ocenę 3,0 Student potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym, lecz nie umie wykorzystać podstawowej wiedzy teoretycznej i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych Na ocenę 3,5 Student potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym, umie wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną, lecz nie umie pozyskiwać danych do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych Na ocenę 4,0 Student potrafi dobrze porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym, umie wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną, lecz jeszcze ma problemy z określeniem jakie dane potrzebuje do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych Na ocenę 4,5 Student potrafi dość dobrze porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawo-dowym, umie wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną, lecz jeszcze ma niewielkie problemy z określeniem jakie dane są Mu potrzebne do analizowania konkretnych procesów i zjawisk spo-łecznych Na ocenę 5,0 Student potrafi na wysokim poziomie porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowi-sku zawodowym, umie wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną jak i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych Efekt kształcenia dla przedmiotu – Zasrod _K01 Na ocenę 2,0 S tudent nie ma świadomości roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, nie rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przeka-zu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; nie podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały Na ocenę 3,0 Student ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, ale nie rozumie potrzeby formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przeka-zu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; nie podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały otrafi ponieść odpowiedzialność za podejmowane działania inżynierskie Na ocenę 3,5 Student ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, rozumie potrzebę formu-łowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; lecz nie podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zro-zumiały Rozumie istotę działań inżynierskich w środowisku Na ocenę 4,0 Student ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, rozumie potrzebę formu-łowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; lecz sposób niechętny i niedbały podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały Na ocenę 4,5 Student ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, rozumie potrzebę formu-łowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały Na ocenę 5,0 Student ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, rozumie potrzebę formu-łowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; bardzo chętnie podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.