Wykorzystanie zieleni w planowaniu miast
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | I.WYKZE.07Z.SI.IGPRX |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wykorzystanie zieleni w planowaniu miast |
Jednostka: | Katedra Ekologii, Klimatologii i Ochrony Powietrza |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zaprezentowanie Studentowi możliwości wykorzystania zieleni miejskiej do poprawy jakości życia w miastach tj. terenach poddanych antropopresji. |
Pełny opis: |
Treść kursu stanowi omówienie problemów dotyczących: Wykorzystania zieleni miejskiej w celu minimalizacji negatywnych skutków życia w mieście lub zwiększenia korzyści z życia w mieście. Uszczegółowiając omówione zostaną przykłady aranżacji zieleni miejskiej w infrastrukturze mieszkaniowej, transportowej lub komunalnej służące wyżej zapisanemu celowi. Przedmiot kładzie nacisk na praktyczne ćwiczenia projektowe. Na ćwiczeniach omawiane będą przykładowe problemy (uciążliwości życia w mieście) oraz przykłady ich rozwiania (eliminację, minimalizację skutków albo przyczyn oraz kompensację) przy pomocy zieleni. Analogicznie omówione zostaną zalety i sposoby ich generowania, uwidoczniania, nasilania. Pracujący w małych grupach studenci (2-3 osoby) będą przygotowywali szczegółowe plany projektów, z koncepcjami rozwiązania konkretnych problemów wybranych przez siebie obszarów (w dowolnie wybranych, w dowolnej skali). Na wykładach student otrzyma podstawy wiedzy i wskazania do dalszej samodzielnej nauki/studiowania przedmiotu tj. nauki botaniki, dendrologii, gleboznawstwa, ekologii, ekotoksykologii, szczegółowych nauk zajmujących się uprawą i nawożeniem gleb. |
Literatura: |
Haber Z., Urbański P.:2008. Kształtowanie terenów zieleni z elementami ekologii. Wydawnictwo AR w Poznaniu. Bartosiewicz A.:1980. Urządzanie terenów zielni. WSiP, Warszawa. Bugała W.: 1991. Drzewa i krzewy dla terenów zielonych. PWRiL, Warszawa. Zimny H.:2005. Ekologia miasta. Agencja Reklamowo-Wydawnicza Arkadiusz Grzegorczyk. Maciak F.:1996. Ochrona i rekultywacja środowiska. Wydawnictwo SGGW, Warszawa. Problemy ochrony roślin na terenach zurbanizowanych. Miejskie tereny zielone –Zagrożenia. Praca zbiorowa pod redakcją Elżbiety Plaskowskiej. Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu. 2010. |
Efekty uczenia się: |
W zakresie Wiedzy. Rozpoznaje i wskazuje przyrodnicze ograniczenia w kształtowaniu zieleni miejskiej. Nazywa i objaśnia czynniki minimum w efektywnym wykorzystaniu zieleni do eksternalizacji uciążliwości/korzyści życia w mieście. Ma wiedzę w zakresie podstawowych pojęć i terminologii przyrodniczej. Rozumie podstawowe zjawiska przyrodnicze. Rozpoznaje i definiuje podstawowe ogrodnicze zasady kształtowania zieleni miejskiej. Wykorzystuje je dla eksternalizacji uciążliwości/korzyści życia w mieście. Zna i rozumie zasadę zrównoważonego rozwoju. Zna metody, techniki i narzędzia stosowane podczas wykorzystania zieleni przy planowaniu miast. W zakresie umiejętności: Analizuje uciążliwości i korzyści życia w mieście. Wykorzystuje zieleń miejską do minimalizacji negatywnych lub maksymalizowania pozytywnych oddziaływań. Zna lub pozyskuje/wyszukuje przykłady rozwiązań podobnego problemu oraz jego warunki początkowe, z baz danych, literatury (w tym map), Internetu oraz innych właściwie dobranych źródeł. Identyfikuje oraz formułuje specyfikacje projektów z zieleni miejskiej. Sporządza te projekty. Nadzoruje ich wykonanie. Potrafi ocenić sposób jego wykonania oraz narzędzia i metody zastosowane przez wykonawcę (dotyczy projektów własnych jak i innych planistów). W zakresie kompetencji społecznych: Student potrafi pracować w grupie, przyjmując w niej różne role. Student wykazuje potrzebę doskonalenia i aktualizowania swojej wiedzy. Rozumie potrzebę podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych. |
Metody i kryteria oceniania: |
W celu zaliczenia części wykładowej (uzyskania oceny podsumowującej) przewidziano test jednokrotnego wyboru. Przyjęto następujące progi 50%, 65%, 75%, 85% i 95% odpowiednio dla ocen: 2,0; 3,0; 3,5; 4,0; 4,5 i 5,0. W celu zaliczenia ćwiczeń (uzyskania oceny formującej) przewidziano zaliczenie przygotowanie dwóch szczegółowych planów przez trzyosobowy zespół. Taki plan jest oceniany według przyjętej i przedstawionej studentom na zajęciach skali punktów. |
Praktyki zawodowe: |
Praktyk zawodowych nie przewidziano w programie szkolenia z tego przedmiotu. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-24 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia projektowe, 20 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Mundała | |
Prowadzący grup: | Magdalena Malec, Paweł Mundała | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia projektowe - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-27 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia projektowe, 20 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Mundała | |
Prowadzący grup: | Paweł Mundała | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia projektowe - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.