Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Rolnicze zagospodarowanie terenów zdegradowanych i utylizacja odpadów w rolnictwie

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: I.UTYLIZUJ.KD.IISXX
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Rolnicze zagospodarowanie terenów zdegradowanych i utylizacja odpadów w rolnictwie
Jednostka: Katedra Ekologii, Klimatologii i Ochrony Powietrza
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Tereny zdegradowane to ciekawe i stanowiące wyzwanie zadania dla inżyniera środowiska. Równie ważnym zadaniem jest niedopuszczenie do degradacji nowych terenów. Rolnictwo jest najstarszą dziedziną gospodarki człowieka. Z jednej strony samo może degradować z drugiej zawiera w sobie różne techniki, technologie, praktyki, których zastosowanie można wykorzystać przy zagospodarowaniu terenów zdegradowanych lub przeciwdziałaniu degradacji.

Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z praktykami, metodami, technikami i technologiami, które mogą być wykorzystane przy zagospodarowaniu terenów zdegradowanych.

Pełny opis:

Student dostaje pakiet wiedzy na temat: kształtowania gleby, zasad doboru roślin uprawnych, charakterystyki zwierząt domowych i wolno żyjących. W części ćwiczeniowej omawiane są projekty:

- założenia plantacji roślin energetycznych,

- zagospodarowania sąsiedztwa autostrady,

- zagospodarowania sąsiedztwa składowiska odpadów,

- wybranego terenu cennego przyrodniczo (mokradła, rezerwatu...).

Szczegółowy treści realizowanych na zajęciach są dostępne w Katedrze oraz są omawiane i udostępniane studentom w trakcie zajęć.

Literatura:

Chmura K., Rojek S. 2005. Podstawy rolnictwa. Wydawnictwo AR we Wrocławiu. Wrocław.

Kozłowski S. 1991. Gospodarka a środowisko przyrodnicze. PWN Warszawa.

Kodeks Dobrej Praktyki Rolniczej http://www.kzgw.gov.pl/files/file/Materialy_i_Informacje/ Dyrektywy_Unijne/Azotowa/kodeks_dobrej_praktyki_rolniczej.pdf

Kozłowski S. 2002. Ekorozwój –wyzwanie XXI wieku. PWN Warszawa.

Maciak F. 1999. Ochrona i rekultywacja środowiska. SGGW Warszawa.

Nowicki M. 2001. Strategia ekorozwoju Polski. ARW Grzegorczyk Warszawa.

Piekut K., Pawła H. 1999. Podstawy rolnictwa dla inżynierów kształtowania środowiska. Wy-dawnictwo SGGW. Warszawa.

Siuta J. 1995. Gleba, diagnozowanie stanu i zagrożenia. IOŚ Warszawa.

Efekty uczenia się:

Student zdobywa:

1. Wiedzę.

1.1. Student rozpoznaje i charakteryzuje następujące praktyki i technologie rolnicze pozwalające na ochronę i kształtowanie środowiska w terenach zdegradowanych: płodozmian, uprawki, nawożenie, zintegrowaną ochronę roślin, rolnictwo ekologiczne.

2. Umiejętności.

2.1. Planuje i opracowuje projekt zagospodarowania: sąsiedztwa autostrady, terenów zanieczyszczonych metalami ciężkimi, są-siedztwa składowiska odpadów.

2.2. Umie określić zasady funkcjonowania i gospodarowania rolni-czego i wykorzystać je w celu ochrony terenów przyrodniczo cennych.

3. Kompetencje społeczne.

3.1. Współpracuje w zespole, potrafi przyjmować w tym zespole różne zadania i funkcje w tym koordynatora zespołu. Wykazuje umiejętność uczenia się i do uzupełniania wiedzy w obszarach sąsiednich z jego/jej podstawowym wykształceniem.

Metody i kryteria oceniania:

Wiedza zdobywana w ramach wykładu weryfikowana jest testem jednokrotnego wyboru.

Na ćwiczeniach student pracuje w 3-4 osobowym zespole. Taki zespół wykonuje dwa ćwiczenia. Na zajęciach realizowane są ćwiczenia przykłady. W tych przykładach przedstawiane są elementy, które potem są oceniane według przedstawionej wcześniej studentowi skali punktów. Każdy zespół przygotowuje trzy takie projekty.

Szczegółowy opis metod i kryteriów oceny dostępy jest w Katedrze oraz omawiany i udostępniany jest w trakcie zajęć.

Praktyki zawodowe:

W ramach tego przedmiotu nie przewidziano praktyk zawodowych.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)