Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Rośliny w rozwiązaniach inżynierskich

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: I.RWRI7.08Z.IISXX
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Rośliny w rozwiązaniach inżynierskich
Jednostka: Katedra Melioracji i Kształtowania Środowiska
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Zadaniem i celem przedmiotu jest nauka wykorzystywania roślin jako elementu przyrodniczego kształtującego krajobraz, zasady stosowania roślin jako żywego budulca w konstrukcjach biotechnicznych przejmujących funkcje typowych konstrukcji inżynierskich, oraz zastosowanie biologicznych materiałów uzupełniających

w istniejących rozwiązaniach technicznych.

Pełny opis:

Przedmiot ma za zadanie rozwiązywanie problemów technicznych przy wykorzystaniu roślin w takich dziedzinach jak: budownictwo ziemne, budownictwo wodne, budownictwo ogólne, rekultywacja terenów zdegradowanych. Obecnie kształcenie specjalistów zakresu inżynierii środowiska ma charakter politechniczny. Absolwenci wydziałów inżynierii środowiska projektując rozwiązania techniczne preferują stosowanie materiałów o cechach stabilizacyjnych, takich jak stal, beton żelbet, których zachowania w rozwiązaniach konstrukcyjnych łatwo przewidzieć i obliczyć.

W obecnej dobie decydującą rolę zaczynają odgrywać rozwiązania inżynierskie umożliwiające kształtowanie i podkreślenie walorów krajobrazowych przestrzenie życia społeczności ludzkiej. Zgodnie z takim spojrzeniem stalowo-betonowe konstrukcje wpisane w naszą rzeczywistość stają się oczywistym przeżytkiem ubiegłego wieku, rażącym dysonansem i zaprzeczeniem naszego poczucia harmonii ze środowiskiem.

Literatura:

1. Borcz Z. 2000. Elementy projektowania zieleni. AR Wrocław.

2. Kościk B. [red]. 2003. Rośliny energetyczne. AR Lublin.

3. Krzaklewski W. 1988. Leśna rekultywacja i biologiczne zagospodarowanie nieużytków poprzemysłowych. AR Kraków.

4. Maciak F. 1996. Ochrona i rekultywacja środowiska. SGGW Warszawa.

5. Ziemnicki S., Józefaciuk C. 1965. Erozja i jej zwalczanie. PWRiL Warszawa.

6. Żelazo J., Popek Z. Podstawy renaturyzacji rzek. SGGW Warszawa.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

1. Student zna funkcje i cechy roślinności wykorzystywanych do celów inżynierskich, ich podstawowe wymagania siedliskowe i dostosowanie do warunków środowiska.

2. Posiada wiedzę na temat zastosowania roślin w budownictwie ziemnym i drogowym. Zna zasady umocnienia zboczy i skarp roślinnością. Zna zasady wykorzystania roślin do odwadniania biotechnicznego i w zabiegach przeciwerozyjnych.

3. Posiada wiedzę na temat zastosowania roślin w budownictwie wodnym. Zna podstawowe budowle regulacyjne i budowle poprawiające ekologię wód płynących. Zna zasady wykorzystania roślin do umacnia brzegów zbiorników wodnych i koryta cieku, oraz ich zastosowanie w renaturyzacji cieków.

4. Zna układy, rodzaje i specyfikę różnych trenów zieleni. Posiada wiedzę o wpływie terenów zieleni na jakość życia człowieka w aglomeracjach miesko-przemysłowych. Zna podstawowe zasady kształtowania terenów zieleni. Posiada wiedzę o stosowanych przepisach prawnych i normatywach oraz zawartości dokumentacji projektowej.

5. Zna podstawowe kierunki biologicznej rekultywacji i zagospodarowania terenów zdegradowanych oraz kryteria ich wyboru. Zna klasyfikacje przydatności gruntów do rekultywacji biologicznej. Zna różne modele biologicznej rekultywacji gruntów. Zna kryteria doboru roślinności oraz zakres prac rekultywacyjnych.

Umiejętności:

1. Potrafi, na podstawie katalogów oraz literatury fachowej, dobrać gatunki roślin dla małych terenów zielni oraz do rekultywacji biologicznej odpowiednie dla określonych warunków siedliskowych.

2. Potrafi wykonać proste obliczenia matematyczne, potrafi obliczyć ilość potrzebnego materiału roślinnego na określoną powierzchnię, rozstawę sadzenia roślin i wykonać rysunek roboczy.

Kompetencje społeczne:

1. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się, podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych

2. Potrafi pracować indywidualnie i w zespole; umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania; potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów

Metody i kryteria oceniania:

Wykłady:

Ocena podsumowująca: egzamin pisemny ograniczony czasowo z całości materiału omawianego w ramach wykładów i ćwiczeń.

Ćwiczenia:

Ocena podsumowująca: poprawnie wykonany projekt koncepcyjny rabaty bylinowej

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)