Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Rośliny w rozwiązaniach inżynierskich

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: I.ROSINZ.SI.IISXX
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Rośliny w rozwiązaniach inżynierskich
Jednostka: Katedra Melioracji i Kształtowania Środowiska
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest przygotowanie studentów do wykorzystywania roślin jako elementu przyrodniczego kształtującego krajobraz: zastosowanie żywego budulca w konstrukcjach biotechnicznych przejmujących funkcje typowych konstrukcji inżynierskich, zastosowanie biologicznych materiałów uzupełniających w istniejących rozwiązaniach technicznych, stosowania roślinności w celu niwelowania negatywnych skutków antropopresji na terenach aglomeracji miejsko-przemysłowych, poprzez tworzenie terenów zieleni oraz biologiczną rekultywację i zagospodarowanie nieużytków.

Pełny opis:

Wykłady:

1. Rola i funkcje roślinności z punktu widzenia inżynierii środowiska. Podstawowe cechy roślin wykorzystywanych do celów inżynierskich (systemy korzeniowe, formy i struktura roślin itp.)

2. Rozwój roślin w okresie wegetacji. Sukcesja roślinna. Podstawowe wymagania siedliskowe. Dostosowanie roślin do warunków środowiska.

3-4. Zastosowanie roślin w budownictwie ziemnym, drogowym i architekturze. Umocnienie zboczy i skarp roślinnością. Odwadnianie biotechniczne. Stabilizowanie gruntu. Roślinne pasy dźwiękochłonne.

5-6. Zastosowanie roślin w zabiegach przeciwerozyjnych. Pasy zadrzewieniowe na zboczach. Zadrzewienia ograniczające erozję wąwozową. Umocnienia roślinne zabezpieczające przed abrazją, przeciwdziałające erozji eolicznej. Zadrzewienia śródpolne.

7. Zastosowanie roślin w budownictwie wodnym. Zabezpieczeni skarp. Budowle regulacyjne. Budowle poprawiające ekologię wód płynących. Zadrzewiania umacniające brzegi zbiornika wodnego i koryta cieku. Zastosowanie roślin w renaturyzacji cieków.

Ćwiczenia:

1. Pojęcie i historia terenów zieleni. Funkcje terenów zieleni. Układy terenów zieleni. Podział terenów zieleni według różnych kryteriów.

2. Charakterystyka wybranych rodzajów terenów zieleni w obszarach zurbanizowanych i w krajobrazie otwartym z podaniem zalecanych gatunków.

3. Podstawowe akty prawne i normatywy w projektowaniu terenów zielni. Dokumentacja projektowo-kosztorysowa. Inwentaryzacja roślinności.

3-4. Podstawowe zasady kształtowania terenów zieleni. Kryteria doboru roślinności (przyrodnicze, estetyczne, funkcjonalne, kompozycyjne itp.). Elementy wyposażenia terenów zieleni. Urządzanie i pielęgnacja terenów zieleni.

5-6 Ćwiczenie: Wykonanie projektu koncepcyjnego rabaty bylinowej: dobranie gatunków roślin dostawanych do założonych warunków siedliskowych i charakteru założenia, rozplanowanie roślinności. Obliczenie powierzchni nasadzeń, rozstawy sadzenia oraz ilości sztuk roślin. Wykonanie rysunku koncepcyjnego (skala 1:25 lub 1:50) oraz tabelaryczne zestawienie materiału.

7. Rekultywacja biologiczna. Podstawowe kierunki biologicznego zagospodarowania terenów zdegradowanych i kryteria ich wyboru. Klasyfikacje przydatności gruntów do rekultywacji biologicznej. Modele rekultywacji biologicznej. Kryteria doboru roślinności do celów rekultywacji biologicznej oraz stosowane gatunki. Zakres prac rekultywacyjnych (przygotowanie powierzchni, zabiegi agrotechniczne, materiał sadzeniowy, techniki prowadzenia nasadzeń i zadarnień, pielęgnacja).

Literatura:

Karczewska A. 2008. Ochrona gleb i rekultywacja terenów zdegradowanych. Wydawnictwo UP Wrocław.

Kościk B. [red]. 2003. Rośliny energetyczne. AR w Lublinie.

Krzaklewski W. 1988. Leśna rekultywacja i biologiczne zagospodarowanie nieużytków poprzemysłowych. AR w Krakowie.

Maciak F. 2006. Ochrona i rekultywacja środowiska. Wydawnictwo SGGW.

Ziemnicki S., Józefaciuk C. 1965. Erozja i jej zwalczanie. PWRiL, Warszawa.

Żelazo J., Popek Z. Podstawy renaturyzacji rzek. Wydawnictwo SGGW.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

1. Student zna funkcje i cechy roślinności wykorzystywanych do celów inżynierskich, ich podstawowe wymagania siedliskowe i dostosowanie do warunków środowiska.

2. Posiada wiedzę na temat zastosowania roślin w budownictwie ziemnym i drogowym. Zna zasady umocnienia zboczy i skarp roślinnością. Zna zasady wykorzystania roślin do odwadniania biotechnicznego i w zabiegach przeciwerozyjnych.

3. Posiada wiedzę na temat zastosowania roślin w budownictwie wodnym. Zna podstawowe budowle regulacyjne i budowle poprawiające ekologię wód płynących. Zna zasady wykorzystania roślin do umacnia brzegów zbiorników wodnych i koryta cieku, oraz ich zastosowanie w renaturyzacji cieków.

4. Zna układy, rodzaje i specyfikę różnych trenów zieleni. Posiada wiedzę o wpływie terenów zieleni na jakość życia człowieka w aglomeracjach miesko-przemysłowych. Zna podstawowe zasady kształtowania terenów zieleni. Posiada wiedzę o stosowanych przepisach prawnych i normatywach oraz zawartości dokumentacji projektowej.

5. Zna podstawowe kierunki biologicznej rekultywacji i zagospodarowania terenów zdegradowanych oraz kryteria ich wyboru. Zna klasyfikacje przydatności gruntów do rekultywacji biologicznej. Zna różne modele biologicznej rekultywacji gruntów. Zna kryteria doboru roślinności oraz zakres prac rekultywacyjnych.

Umiejętności:

1. Potrafi, na podstawie katalogów oraz literatury fachowej, dobrać gatunki roślin dla małych terenów zielni oraz do rekultywacji biologicznej odpowiednie dla określonych warunków siedliskowych.

2. Potrafi wykonać proste obliczenia matematyczne, potrafi obliczyć ilość potrzebnego materiału roślinnego na określoną powierzchnię, rozstawę sadzenia roślin i wykonać rysunek roboczy.

Kompetencje społeczne:

1. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się, podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych

2. Potrafi pracować indywidualnie i w zespole; umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania; potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów

Metody i kryteria oceniania:

Wykłady:

Ocena podsumowująca: egzamin pisemny ograniczony czasowo z całości materiału omawianego w ramach wykładów i ćwiczeń.

Ćwiczenia:

Ocena podsumowująca: poprawnie wykonany projekt koncepcyjny rabaty bylinowej

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)