Rolnicze źródła skażenia środowiska
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | I.ROLSKAR.WB.IISM |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Rolnicze źródła skażenia środowiska |
Jednostka: | Katedra Ekologii, Klimatologii i Ochrony Powietrza |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Korzystanie przez człowieka z dóbr przyrody (również w trakcie prowadzonej działalności rolniczej) związane jest nieodłącznie z zanieczyszczaniem środowiska przyrodniczego. Celem przedmiotu jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z zakresu rolnictwa i leśnictwa. Zaznajomienie z zasadami funkcjonowania gospodarki rolniczej i leśnej oraz ich roli w gospodarce narodowej. Utrwalenie świadomości podejmowania działań w procesie ingerencji człowieka w agroekosystemy i ekosystemy leśne nie przynoszących uszczerbku dla środowiska przyrodniczego. |
Pełny opis: |
Podstawowe wiadomości o środowisku przyrodniczym. Skażenia środowiska w wyniku działalności rolniczej. Oddziaływanie tych skażeń na ożywione i nieożywione elementy środowiska przyrodniczego. Metody i sposoby identyfikacji skażeń oraz działania ograniczające ich występowanie. Wykłady (15 godz.) 1. Definicja środowiska przyrodniczego, oraz jego głównych elementów, pojecie skażenia środowiska i terminologia z nim związana. 1 godz. 2. Zagrożenia powstające w zagrodzie wiejskiej związane z bytowaniem ludzi i chowem zwierząt (ścieki bytowe, przechowywanie obornika i gnojowicy, przechowywanie środków ochrony roślin, wydalenie metanu i amoniaku przez zwierzęta, zanieczyszczenia pyłowe, odory, itp.) 4 godz. 3. Warunki w jakich dochodzi do eutrofizacji wód oraz jej skutki dla ekosystemów wodnych 2 godz. 4. Bilans azotu, fosforu i potasu w rolnictwie polskim 2 godz. 5. Zagrożenia związane z produkcją polową (niewłaściwe nawożenie, niewłaściwe stosowanie środków ochrony roślin, niewłaściwa agrotechnika itp.) 4 godz. 6. Udział rolnictwa w emisji zanieczyszczeń powodujących zagrożenia globalne (dziura ozonowa, efekt cieplarniany, kwaśne deszcze) 2 godz. - Ćwiczenia (15 godz.) 1. Ekologiczne aspekty stosowania nawozów (kodeks dobrej praktyki rolniczej) 2 godz. 2. Określanie rozproszenia do środowiska podstawowych składników pokarmowych w gospodarstwach o zróżnicowanej strukturze użytkowania ziemi 2 godz. 3. Uwarunkowania prawne wspomagające przeciwdziałania skażeniu środowiska przyrodniczego, normy a praktyka. 2 godz. 4. Łagodzenie ujemnych skutków zanieczyszczeń i skażeń (rolnictwo ekologiczne, programy rolnośrodowiskowe) 3 godz. 5. Obszary szczególnie narażone na dopływ azotu ze źródeł rolniczych 2 godz. 6. Przeciwdziałania zagrożeniom środowiska powstającym w sektorze działalności rolniczej 3 godz. 7. Rozwój rolnictwa proekologicznego w Europie 1 godz. |
Literatura: |
1. Dzieżyc J., Dzieżycowa D. Podstawy rolnictwa, PWRiL, W-wa 1983 2. Nazaruk M. Podstawy rolnictwa – działy wybrane, SGGW, W-wa 1993 3. Listowski A. (praca zbiorowa). 1986. Szczegółowa uprawa roślin, PWN, W-wa 4. Świętochowski B., Jabłoński B., Radomska M., Krężel R. 1996. Ogólna uprawa roli i roślin PWRiL W-wa 5. Piekut K., Pawluśkiewicz B. 2005. Rolnicze podstawy kształtowania środowiska. Wyd. SGGW W-wa. 6. Puchalski T., Prusinkiewicz Z., Ekologiczne podstawy siedliskoznawstwa leśnego, PWRiL, W-wa 1975. 7. Puchniarski T. H. 2004. Rośliny siedlisk leśnych w Polsce PWRiL W-wa 8. Jaworski A. 2011. Hodowla lasu t.I. PWRiL W-wa. 9. Łonkiewicz B. (red.). 1996. Ochrona i zrównoważone użytkowanie lasów w Polsce. IUCN, Warszawa |
Efekty uczenia się: |
Student ma wiedzę ogólną o funkcjonowaniu organizmów na różnych poziomach złożoności oraz o wpływie technicznych działań inżynierskich na środowisko przyrodnicze, zna i rozumie funkcje gospodarcze środowiska przy ograniczoności zasobów naturalnych i ekonomiczno-ekologiczne uwarunkowania skłaniające do racjonalnej działalności człowieka w środowisku przyrodniczym. Wykazuje znajomość podstawowych metod i technik stosowanych w środowisku, pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka. W zakresie umiejętności potrafi wykorzystać techniki inżynierii do rozwiązywania problemów technicznych, technologicznych i organizacyjnych związanych z ochroną i kształtowaniem obszarów wiejskich. Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie. W zakresie kompetencji społecznych posiada świadomość podnoszenia kompetencji zawodowych przez całe życie, oraz wykazuje aktywną postawę wobec problemów ochrony środowiska przyrodniczego. Potrafi także pracować w grupie i kierować małym zespołem. |
Metody i kryteria oceniania: |
Student w przypadku wykładów na ocenę 2,0 na egzaminie pisemnym ograniczonym czasowo osiąga mniej niż 55% poprawnych odpowiedzi. Na ocenę 3,0 Na egzaminie pisemnym ograniczonym czasowo osiąga od 55% do 65% poprawnych odpowiedzi. Na ocenę 3,5 Na egzaminie pisemnym ograniczonym czasowo osiąga od 65% do 75% poprawnych odpowiedzi. Na ocenę 4,0 Na egzaminie pisemnym ograniczonym czasowo osiąga od 75% do 85% poprawnych odpowiedzi. Na ocenę 4,5 Na egzaminie pisemnym ograniczonym czasowo osiąga od 85% do 95% poprawnych odpowiedzi. Na ocenę 5,0 Na egzaminie pisemnym ograniczonym czasowo osiąga ponad 95% poprawnych odpowiedzi. W przypadku zaliczenia materiału ćwiczeń Student Na ocenę 2,0 Nie wykazuje zdolności podejmowania standardowych działań z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów służących do rozwiązania nawet najprostszych problemów w zakresie ochrony i kształtowania obszarów wiejskich. Nie potrafi także pozyskiwać informacji z literatury, baz danych i innych źródeł oraz nie rozumie potrzeby uczenia się przez całe życie Nie potrafi pracować w grupie wykazując postawę aspołeczną i demonstrując niechęć do pracy. Na ocenę 3,0 Wykazuje zdolności podejmowania prostych działań z wykorzystaniem metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów służących do rozwiązania najprostszych problemów z zakresu ochrony i kształtowania obszarów wiejskich. Potrafi z dużymi problemami pozyskiwać informacje z literatury, baz danych. Nie jest natomiast w stanie integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wniosków. Wykazuje słabe rozumienie potrzeby uczenia się przez całe życie. Ponadto demonstruje niechęć do pracy podejmuje ją jednak w grupie, nie przyjmując żadnych funkcji w zespole Na ocenę 3,5 Wykazuje zdolności podejmowania mało skomplikowanych działań z wykorzystaniem metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów służących do rozwiązania prostych problemów z zakresu ochrony i kształtowania obszarów wiejskich. Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi z dużymi problemami integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, nie jest w stanie natomiast na nich podstawie wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie. Wykazuje zrozumienie potrzeby uczenia się przez całe życie, lecz nie podejmuje inicjatywy i działań zmierzających do pogłębienia i rozszerzenia wiedzy. Dodatkowo potrafi pracować w grupie, lecz nie potrafi kierować małym zespołem Na ocenę 4,0 Wykazuje zdolności podejmowania odpowiednich działań pozwalających na rozwiązywanie różnych problemów z zakresu ochrony i kształtowania obszarów wiejskich, stosując odpowiednie metody, techniki, technologie, narzędzia i materiały. Potrafi swobodnie pozyskiwać właściwe i obszerne informacje z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie. Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, podejmuje inicjatywę i działania zmierzające do pogłębienia i rozszerzenia wiedzy, planując dalszy rozwój. Potrafi ponadto pracować w grupie i słabo kieruje małym zespołem Na ocenę 4,5 Wykazuje zdolności podejmowania działań pozwalających na rozwiązywanie złożonych problemów w zakresie ochrony i kształtowania obszarów wiejskich, stosując odpowiednie metody, techniki, technologie, narzędzia i materiały. Potrafi swobodnie pozyskiwać właściwe i obszerne informacje z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz na ich podstawie formułować i uzasadniać opinie. Dodatkowo rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, podejmuje inicjatywę i działania zmierzające do pogłębienia i rozszerzenia wiedzy, planując i gromadząc informacje o dalszym rozwoju oraz potrafi pracować w grupie i kierować małym zespołem Na ocenę 5,0 Wykazuje zdolności i chęć podejmowania działań pozwalających na rozwiązywanie problemów o znacznym stopniu złożoności w zakresie ochrony i kształtowania obszarów wiejskich, samodzielnie wyszukując i stosując odpowiednie metody, techniki, technologie, narzędzia i materiały. Potrafi swobodnie skutecznie i szybko pozyskiwać właściwe i obszerne informacje z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi swobodnie integrować uzyskane informacje, dokonywać ich słusznej interpretacji, a także wyciągać właściwe wnioski oraz na ich podstawie formułować i uzasadniać opinie. Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, podejmuje inicjatywy do podjęcia działań zmierzających do pogłębienia i rozszerzenia wiedzy, planując dalszy rozwój na podstawie informacji o możliwościach realizacji uprawnień zawodowych, rozwoju naukowym Dodatkowo potrafi z zapałem pracować w grupie i sprawnie kierować małym zespołem, wykazując przy tym inwencję twórczą. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.