Rekultywacja terenów zdegradowanych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | I.PW9s5.11Z.SI.IGPRX |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Rekultywacja terenów zdegradowanych |
Jednostka: | Katedra Melioracji i Kształtowania Środowiska |
Grupy: |
Gospodarka Przestrzenna, 5 sem, stacj. inż. obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z przyczynami, skutkami oraz typami degradacji spowodowanymi działalnością różnych gałęzi przemysłu. Nabycie umiejętności oceny rodzaju i stopnia degradacji, doboru odpowiednich kierunków i metod rekultywacji terenów zdegradowanych. Poznanie zasad opracowywania dokumentacji projektowej i wdrażania w praktyce poszczególnych etapów procesu rekultywacji. |
Pełny opis: |
Wykłady: 15 godz. 1. Podstawowe pojęcia z zakresu rekultywacji terenów zdegradowanych, przyczyny i typy degradacji, potrzeby rekultywacyjne w Polsce i na świecie. Ogólne zasady rekultywacji terenów zdegradowanych. 2. Rekultywacja terenów zdegradowanych przez górnictwo węgla brunatnego. 3. Rekultywacja terenów zdegradowanych przez górnictwo węgla kamiennego. Szkody górnicze. 4. Rekultywacja terenów zdegradowanych przez górnictwo i przemysł przeróbczy metali kolorowych (cynk, ołów, miedź) 5. Rekultywacja terenów zdegradowanych przez związki ropopochodne i metale ciężkie. 6. Rekultywacja terenów zdegradowanych przez przemysł chemiczny. 7. Ochrona gleb o szczególnych walorach przyrodniczych i produkcyjnych. Ćwiczenia: 20 godz. 1. Aspekty prawne rekultywacji. Zakres faz rekultywacji. 2-3 Rodzaje, przyczyny i skutki degradacji gleb i metody ich rekultywacji.Technologie oczyszczania gleb z zanieczyszczeń organicznych i nieorganicznych. 4-7. Projekt rekultywacji technicznej i biologicznej terenu zdegradowanego. Ocena stopnia degradacji środowiska i dobór odpowiednich technik rekultywacji technicznej. Obliczenie bilansu mas ziemnych i wyznaczenie rzędnej niwelety po rekultywacji. Zaprojektowanie zabiegów rekultywacji biologicznej, zabiegów agrotechnicznych i dobór odpowiednich gatunków drzew i krzewów. Wykonanie załączników graficznych do projektu w technice komputerowej z wykorzystanie programów z pakietu CAD. |
Literatura: |
1. Gołda T. 1993. Rekultywacja. AGH Kraków, Skrypty uczelniane 1356. 2. Greinert A.2000. Ochrona i rekultywacja terenów zurbanizowanych. Wydawnictwo Politechniki Zielonogórskiej. Zielona Góra.s. 138-141. 3. Greszta J., Morawski S. 1972. Rekultywacja nieużytków poprzemysłowych. PWRiL, W-wa. 4. Koreleski K. 1985. Ochrona i rekultywacja gruntów. AR, Kraków. 5. Maciak F. 1996. Materiały do ćwiczeń z rekultywacji terenów zdegradowanych.. SGGW, Warszawa. 6. Maciak F. 1996. Ochrona i rekultywacja środowiska. SGGW, W-wa. 7. Zawadzki S. 1999. Gleboznawstwo. PWRiL, W-wa. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Zna podstawowe pojęcia z zakresu rekultywacji terenów zdegradowanych, przyczyny i typy degradacji, potrzeby rekultywacyjne w Polsce i na świecie. Potrafi wymienić zasady rekultywacji terenów zdegradowanych. Ma wiedze na temat przyczyn, form i skutków degradacji na terenach działalności górnictwa węgla brunatnego i kamiennego. Potrafi scharakteryzować i opisać formy degradacji (szkody górnicze). Zna kierunki i metody rekultywacji takich terenów. Potrafi podać przykłady rekultywacji terenów górnictwa węgla kamiennego i brunatnego w Polsce. Ma wiedzę na temat form, przyczyn i skutków degradacji spowodowanej działalnością przemysłu przeróbczego metali kolorowych (cynk, ołów, miedź) i przemysł chemiczny. Zna przyczyny i skutki degradacji terenów przez związki ropopochodne i metale ciężkie Zna kierunki i metody rekultywacji tych terenów oraz potrafi podać przykłady rekultywacji takich obszarów w Polsce. Potrafi scharakteryzować proces rekultywacji terenu zdegradowanego przez przemysł chemiczny na przykładzie byłych osadników KZS „Solvay” w Krakowie. Zna zasady ochrony gleb o szczególnych walorach przyrodniczych i produkcyjnych. Zna kategorie ochrony gruntów rolnych w Polsce. Zna aspekty prawne i wytyczne rekultywacji terenów zdegradowanych. Zna zakres faz rekultywacji. Zna wytyczne i metody określenia rodzaju i stopnia degradacji terenu. Zna rodzaje, przyczyny i skutki degradacji gleb. Zna zasady i warunki stosowania odpowiednich metod rekultywacji gleb. Zna różne technologie oczyszczania gleb. Umiejętności: Potrafi na podstawie różnych źródeł uzyskać informacje na temat różnych rodzajów degradacji gleb, potrafi dokonać ich interpretacji, wyciągać wnioski, formułować i uzasadniać opinie. Potrafi dokonać interpretacji wyników badań gleb i gruntów, zidentyfikować potencjalne źródła zanieczyszczeń i dobrać odpowiednie technologie rekultywacji. Potrafi ocenić stopień degradacji środowiska na podstawie wyników badań środowiskowych oraz zaprojektować odpowiednie technologie rekultywacji technicznej i biologicznej. Potrafi odczytać rysunki geodezyjne, potrafi sporządzić dokumentacje graficzną oraz opracować i wykorzystać w projektowaniu programy komputerowe, w tym oprogramowanie pakietu CAD. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wkłady: Pozytywnie zaliczony test wyboru. Ćwiczenia: Pozytywnie zaliczony projekt rekultywacji. Pozytywnie zaliczone pisemne kolokwium. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.