Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy rolnictwa i leśnictwa

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: I.PRiL.11Z.SI.IGPRX
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Podstawy rolnictwa i leśnictwa
Jednostka: Katedra Ekologii, Klimatologii i Ochrony Powietrza
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z zakresu rolnictwa i leśnictwa. Zaznajomienie z zasadami funkcjonowania gospodarki rolniczej i leśnej oraz ich roli w gospodarce narodowej. Utrwalenie świadomości podejmowania działań w procesie ingerencji człowieka w agroekosystemy i ekosystemy leśne nie przynoszących uszczerbku dla środowiska przyrodniczego.

Pełny opis:

Student pozna następujące treści kształcenia:

Użytki rolne i leśne na świecie i w Polsce. Zadania rolnictwa w programie wyżywienia. Struktura użytkowania ziemi w Polsce. Działy produkcji rolniczej. Produkcja leśna. Pojęcie i istota lasu

Znaczenie użytków rolnych i leśnych w środowisku i kształtowaniu krajobrazu. Las jako obszar przyrodniczy i obiekt gospodarczej działalności człowieka. Produkcja roślinna. Podstawowe rośliny uprawne, ich wymagania względem środowiska – zróżnicowanie właściwości biologicznych roślin. Potrzeby pokarmowe i nawozowe roślin.Uprawa gleby, uprawki, zespoły uprawek, płodozmiany, ochrona roślin.

Charakterystyka typów siedliskowych las. Skład gatunkowy i eksploatacja. Charakterystyka roślinności leśnej. Nowe trendy w gospodarce rolnej i leśnej. Cele i sposoby gospodarki leśnej w lasach: gospodarczych, ochronnych, rezerwatowych.

Nawozy organiczne. Sposób ich użytkowania, składowania i wykorzystania. Skład chemiczny. Nawozy mineralne. Zasady stosowania i mieszania. Zaplanowanie rodzajów, dawek, ilości i terminów stosowania nawozów potrzebnych w gospodarstwie. Potrzeby pokarmowe i wymagani nawozowe roślin uprawnych.

Przyczyny i zasady sporządzania płodozmianu. Rodzaje płodozmianów. Ułożenie przykładowego płodozmianu dla gospodarstwa.

Uproszczony projekt urządzenia gospodarstwa rolnego specjalizującego się w produkcji roślinnej.

Literatura:

1. Dzieżyc J., Dzieżycowa D. Podstawy rolnictwa, PWRiL, W-wa 1983

2. Nazaruk M. Podstawy rolnictwa – działy wybrane, SGGW, W-wa 1993

3. Listowski A. (praca zbiorowa). 1986. Szczegółowa uprawa roślin, PWN, W-wa

4. Świętochowski B., Jabłoński B., Radomska M., Krężel R. 1996. Ogólna uprawa roli i roślin PWRiL W-wa

5. Piekut K., Pawluśkiewicz B. 2005. Rolnicze podstawy kształtowania środowiska. Wyd. SGGW W-wa.

6. Puchalski T., Prusinkiewicz Z., Ekologiczne podstawy siedliskoznawstwa leśnego, PWRiL, W-wa 1975.

7. Puchniarski T. H. 2004. Rośliny siedlisk leśnych w Polsce PWRiL W-wa

8. Jaworski A. 2011. Hodowla lasu t.I. PWRiL W-wa.

9. Łonkiewicz B. (red.). 1996. Ochrona i zrównoważone użytkowanie lasów w Polsce. IUCN, Warszawa.

Efekty uczenia się:

Student ma wiedzę ogólną o funkcjonowaniu organizmów na różnych poziomach złożoności oraz o wpływie technicznych działań inżynierskich na środowisko przyrodnicze. Zna i rozumie funkcje gospodarcze środowiska przy ograniczoności zasobów naturalnych i ekonomiczno-ekologiczne uwarunkowania skłaniające do racjonalnej działalności człowieka w środowisku przyrodniczym.

Wykazuje znajomość podstawowych metod i technik stosowanych w środowisku, pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka.

Ponadto potrafi wykorzystać techniki inżynierii do rozwiązywania problemów technicznych, technologicznych i organizacyjnych związanych z ochroną i kształtowaniem obszarów wiejskich

potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie. Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie i potrafi pracować w grupie i kierować małym zespołem.

Metody i kryteria oceniania:

Student z materiału realizowanego podczas wykładów na egzaminie

Na ocenę 2,0 na teście jednokrotnego wyboru osiąga mniej niż 65% poprawnych odpowiedzi.

Na ocenę 3,0 na teście jednokrotnego wyboru osiąga od 65% do 72% poprawnych odpowiedzi

Na ocenę 3,5 na teście jednokrotnego wyboru osiąga od 72% do 79% poprawnych odpowiedzi

Na ocenę 4,0 na teście jednokrotnego wyboru osiąga od 79% do 86% poprawnych odpowiedzi

Na ocenę 4,5 na teście jednokrotnego wyboru osiąga od 86% do 93% poprawnych odpowiedzi

Na ocenę 5,0 na teście jednokrotnego wyboru osiąga ponad 93% poprawnych odpowiedzi.

W przypadku zaliczenia materiału z ćwiczeń Student:

Na ocenę 2,0

Nie potrafi wykorzystać technik inżynierii do rozwiązywania problemów związanych z ochroną i kształtowaniem obszarów wiejskich.

Nie wykazuje zdolności podejmowania standardowych działań z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów służących do rozwiązania nawet najprostszych problemów w zakresie ochrony środowiska. Nie rozumie potrzeby uczenia się przez całe życie, nie potrafi pracować w grupie wykazując postawę aspołeczną i demonstrując niechęć do pracy.

Na ocenę 3,0 Student ma wykonane sześć ćwiczeń podlegające zaliczeniu, jednak udział grupy jest większy niż jego samodzielna praca.

Na ocenę 3,0

Student ma wykonane sześć ćwiczeń podlegające zaliczeniu, jednak udział grupy jest większy niż jego samodzielna praca.

Wykazuje zdolności podejmowania prostych działań z wykorzystaniem metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów służących do rozwiązania najprostszych problemów z zakresu ochrony środowiska,

wykazuje słabe rozumienie potrzeby uczenia się przez całe życie, demonstrując niechęć do pracy podejmuje ją jednak w grupie, nie przyjmując żadnych funkcji w zespole.

Na ocenę 3,5

Student ma wykonane sześć ćwiczeń. Nie podejmuje jednak z nauczycielem rozmowy przy dyskusji wariantów ćwiczenia. Niska staranność wykonania ćwiczenia. Wykazuje zdolności podejmowania mało skomplikowanych działań z wykorzystaniem metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów służących do rozwiązania prostych problemów z zakresu ochrony środowiska

wykazuje zrozumienie potrzeby uczenia się przez całe życie, lecz nie podejmuje inicjatywy i działań zmierzających do pogłębienia i rozszerzenia wiedzy. Potrafi pracować w grupie, lecz nie potrafi kierować małym zespołem.

Na ocenę 4,0

Student samodzielnie wykonał sześć ćwiczeń, jednak nie potrafi samodzielnie dokonać analizy jego wariantów, potrzebuje do tego pomocy nauczyciela. Poprawna staranność wykonanych ćwiczeń.

Wykazuje zdolności podejmowania odpowiednich działań pozwalających na rozwiązywanie różnych problemów w zakresie ochrony środowiska, stosując metody, techniki, technologie, narzędzia i materiały. Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, podejmuje inicjatywę i działania zmierzające do pogłębienia i rozszerzenia wiedzy, planując dalszy rozwój, potrafi pracować w grupie i słabo kieruje małym zespołem.

Na ocenę 4,5

Duża samodzielność w realizacji sześciu ćwiczeń. Mała pomoc nauczyciela przy analizie wariantów. Ćwiczenia są wykonane starannie i estetycznie. Student wykazuje zdolności podejmowania działań pozwalających na rozwiązywanie złożonych problemów w zakresie ochrony środowiska stosując odpowiednie metody, techniki, technologie, narzędzia i materiały

rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, podejmuje inicjatywę i działania zmierzające do pogłębienia i rozszerzenia wiedzy, planując i gromadząc informacje o dalszym rozwoju. Potrafi pracować w grupie i kierować małym zespołem.

Na ocenę 5,0

Potrafi samodzielnie wykorzystać techniki inżynierii do rozwiązywania problemów technicznych, technologicznych i organizacyjnych związanych z ochroną i kształtowaniem obszarów wiejskich.

Wykazuje zdolności i chęć podejmowania działań pozwalających na rozwiązywanie problemów o różnym stopniu złożoności w zakresie ochrony środowiska wyszukując samodzielnie i stosując odpowiednie metody, techniki, technologie, narzędzia i materiały.

Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, podejmuje inicjatywy do podjęcia działań zmierzających do pogłębienia i rozszerzenia wiedzy, planując dalszy rozwój na podstawie informacji o możliwościach realizacji uprawnień zawodowych, rozwoju naukowym,

potrafi z zapałem pracować w grupie i sprawnie kierować małym zespołem, wykazując przy tym inwencję twórczą.

Praktyki zawodowe:

W przedmiocie nie przewidziano praktyk zawodowych.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-24
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia projektowe, 25 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paweł Mundała
Prowadzący grup: Magdalena Malec, Paweł Mundała
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia projektowe - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)