Podstawy informatyki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | I.POINF.09Z.SI.IGPRX |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy informatyki |
Jednostka: | Katedra Geodezji |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | http://www.geoinfo.republika.pl |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celem nauczania przedmiotu jest wykształcenie umiejętności świadomego i sprawnego posługiwania się komputerem w zakresie systemu operacyjnego, użytkowania Microsoft Office Excel oraz programowania strukturalnego (Visual Basic for Applications). |
Pełny opis: |
Celem nauczania przedmiotu jest wykształcenie umiejętności świadomego i sprawnego posługiwania się komputerem (budowa komputera, podstawy systemu operacyjnego Windows, zarządzanie strukturą plików i katalogów, itp.). Studenci uczą się zaawansowanego użytkowania Microsoft Office Excel w tym między innymi: podstawy pracy z dokumentem (otwieranie i zapis skoroszytu, format papieru, drukowanie skoroszytów, użycie różnych widoków, tworzenie nagłówka i stopki dla skoroszytu), korzystanie z pomocy, formatowanie komórek i liczb, formatowanie kolumn i wierszy, formatowanie arkuszy, używanie podstawowych elementów arkusza kalkulacyjnego (formuły, kopiowanie zawartości komórek, wykorzystanie narzędzi językowych, wyszukiwanie i zamiana danych, adresowanie względne i bezwzględne, autowypełnienie, opcje automatycznego sumowania, tworzenie prostych arkuszy obliczeniowych, wykorzystanie funkcji „jeżeli”, sortowanie danych w tabelach. Rachunek macierzowy (transponuj, odwrotność macierzy, mnożenie macierzy). Wstawianie i formatowanie wykresów, wstawianie elementów graficznych do arkusza, formatowanie grafiki, wykorzystanie funkcji matematycznych, statystycznych i logicznych, wykorzystanie narzędzi sum częściowych i pilota danych, elementy obsługi baz danych, dostosowanie środowiska pracy (instalowanie nowych składników, paski narzędzi, narzędzia i opcje). Zastosowanie arkuszy kalkulacyjnych do rozwiązywania zadań obliczeniowych. Studenci poznają podstawy programowania strukturalnego przy zastosowaniu Visual Basic for Applications, w tym między innymi: platformę programistyczną, menu i okna, tworzenie i testowanie aplikacji, zmienne, stałe i typy danych, struktury kontrolne, procedury, kontrolki ActiveX i obiekty w VBA. Wykonanie prostego zadania w VBA. |
Literatura: |
1. Elmasri R., Navathe S.B. Wprowadzenie do systemów baz danych. Wyd. Helion 2005. 2. Gagne G., Galvin P.B., Silberschatz A. Podstawy systemów operacyjnych. Wydawnictwa Naukowo Techniczne 2006. 3. Green J. i inni. Excel 2007 PL. Programowanie w VBA. Wyd. Helion 2008. 4. Krzymowski B. Visual Basic dla aplikacji. Podstawy programowania w VBA. Wyd. Help 2008. 5. Walkenbach J. Excel 2007 PL. Biblia. Wyd. Helion 2007. 6. Wróblewski P. Algorytmy, struktury danych i techniki programowania. Wyd. Helion 2003. |
Efekty uczenia się: |
Potrafi posługiwać się systemem operacyjnym Windows np.: zarządzać strukturą plików i katalogów. Uczy się zastosowań praktycznych arkusza kalkulacyjnego Microsoft Excel (m. in. poznaje funkcje matematyczne, statystyczne, logiczne, wyszukiwania i adresu). Programuje zadania w Visual Basic for Application (umiejętność zastosowania instrukcji wyboru, pętli, komunikacji z arkuszem, czytania i zapisu do pliku). |
Metody i kryteria oceniania: |
Test kontrolny sprawdzający umiejętność stosowania arkusza kalkulacyjnego. Sprawdzenie umiejętności tworzenia prostego programu przy zastosowaniu Visual Basic for Applications. |
Praktyki zawodowe: |
Brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.