Podstawy przedsiębiorczości
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | I.PODP.NM.HUM |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy przedsiębiorczości |
Jednostka: | Katedra Melioracji i Kształtowania Środowiska |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
Przedmiot Podstawy przedsiębiorczości stanowi syntezę wybranych celowo elementów wiedzy z zakresu ekonomii, zarządzania i finansów, wzbogaconej elementami geografii społeczno-ekonomicznej, politologii, socjologii, psychologii oraz prawa. W ramach podstaw przedsiębiorczości Studenci zapoznają się z podstawowymi kategoriami, mechanizmami i procesami ekonomicznymi oraz ich uwarunkowaniami instytucjonalnymi, behawioralnymi, kulturowymi i rynkowymi. Postawy przedsiębiorcze i wspierające je umiejętności powinny zatem pośrednio z tej wiedzy wynikać. W procesie kształcenia Studenci dowiadują się, jak – realizując indywidualne cele ekonomiczne – być przedsiębiorczym, a zarazem społecznie odpowiedzialnym w swoich dążeniach i działaniach. |
Pełny opis: |
Zakres przedmiotu jest zgodny z powszechnie przyjmowaną definicją przedsiębiorczości jako kompetencji kluczowej. Uzasadnia to konieczność przyjęcia jego szeroko zakrojonej koncepcji, w której dzięki wyposażeniu Studentów w wiedzę ekonomiczną i finansową kształtuje się ich umiejętności elastycznego zachowania na rynku pracy i zarządzania oraz rozwija cechy przywódcze. Niezmiernie ważne jest także kształtowanie u Studentów szacunku do wartości będących fundamentem gospodarki rynkowej i społecznie odpowiedzialnego biznesu, a także postaw etycznych i gotowości do ich przestrzegania w życiu zawodowym i społecznym. Zajęcie te wspierają Studentów w samorozwoju oraz chęci inwestowania w siebie i uczenia się przez całe życie, w sytuacji dynamicznie zmieniających się warunków otoczenia i rozwoju gospodarki opartej na wiedzy. Za konieczne w procesie kształcenia uznano nabywanie przez Studentów wiedzy oraz kształtowanie umiejętności i postaw dotyczących: funkcjonowania gospodarki rynkowej, rynku finansowego, rynku pracy oraz przedsiębiorstwa. |
Literatura: |
1. Chudy S. i in. 2005. Ekonomika przedsiębiorstwa cz. I i II. Oficyna ekonomiczna Wyd.eMPi2s.c Kossakowski M. 2001. Umacnianie skarp biowłókniną, geosyntetykami i hydroobsiewem. Drogownictwo nr 8, 244–248. 2. Dębski S. 1996. Ekonomika i organizacja przedsiębiorstwa cz. I i II. Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne. Warszawa. 3. Sitkiewicz R. 2014. Praktyczne sporządzenie biznesplanu. Wyd. Difin.Marciniak S. 1993. Elementy makro i mikroekonomii dla inżynierów. Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa. 4. Schwalbe H. 1993. Marketing w małych i średnich firmach. Wydawnictwo prawnicze. Warszawa. 5. Filar E., Skrzypek J. 1998. Biznes plan. Wydawnictwo Poltext. |
Efekty uczenia się: |
Przedsięb_W01 tematykę z zakresu prowadzenia działalności gospodarczej oraz zna zasady tworzenia form indywidualnej przedsiębiorczości Przedsięb_K01 pracy indywidualnej i w zespole oraz do umiejętnego opracowania i zrealizowania harmonogramu prac zapewniających dotrzymanie terminów przy wykonywaniu działania inżynierskiego |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykłady: Definicje i podział przedsiębiorstw z branży inżynierii i ochrony środowiska. Podstawowe zapoznanie i formalno-prawne oraz merytoryczno-rzeczowe przygotowanie do tworzenia podmiotów gospodarczych jakimi są przedsiębiorstwa oraz spółki produkcyjne. Formy organizacyjno-prawne przedsiębiorstw i spółek oraz ich struktury organizacyjne. Biznes plan przedsiębiorstwa jego istota, rola i znaczenie. Kierowanie i zarządzanie procesem produkcji przedsiębiorstwa. Istota i rola organizacji w procesie pracy. Zaliczenie pisemne ograniczone czasowo; na ocenę pozytywną należy udzielić co najmniej 51% prawidłowych odpowiedzi na zadane pytania; udział oceny z zaliczenia wykładów w ocenie końcowej wynosi 100%. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.