Ochrona gleb
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | I.OGLEB.NM.IISUM |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Ochrona gleb |
Jednostka: | Katedra Melioracji i Kształtowania Środowiska |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z właściwościami gleb warunkującymi ich przydatność rolniczą, przyczynami i skutkami degradacji, metodami oceny stopnia degradacji, metodami ochrony oraz sposobami badań. Przygotowanie studentów do przeprowadzania klasyfikacji i waloryzacji gleb, przeprowadzania analizy przyczyn, skutków i stopnia degradacji gleb, projektowania rozwiązań związanych z bierną i czynną ochroną gleb w oparciu o zasady prawne. |
Pełny opis: |
Zasoby gleb w Polsce i konieczność ich ochrony. Podstawowe pojęcia i regulacje prawne ochrony gleb. Wpływ jakości gleby na zdrowie człowieka. Stan zagrożenia degradacją gleb torfowych oraz sposoby ich ochrony. Wpływ działalności człowieka na jakość gleby w terenach zurbanizowanych (głównie miasta) oraz sposoby jej ochrony w warunkach miejskich. Źródła i czynniki zagrożeń gleb. Formy degradacji. Zagrożenia i problemy ochrony gleb na terenach parków narodowych. Kategorie ochrony gleb na terenach rolniczych w Polsce. Metody waloryzacji gleb pod kątem ich ochrony. Przegląd stosowanych metod. Zakres i ograniczenia stosowania poszczególnych metod waloryzacji. Użytkowanie gleb w kontekście produkcji „zdrowej żywności” Próchnica glebowa i jej prawna ochrona Wpływ rolnictwa, gospodarki leśnej, przemysłu, gospodarki odpadami, komunikacji i transportu na jakość gleb Opracowanie projektu ochrony gleb na terenie wybranej gminy jako składowa programu ochrony środowiska zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju. |
Literatura: |
1. Baran S., Turski S. 1996. Degradacja, ochrona i rekultywacja gleb. Wydawnictwo Akademii Rolniczej w Lublinie 2. Kowalik P. 2001. Ochrona środowiska glebowego. PWN Warszawa 3. Siuta J. 1995. Gleba – diagnozowanie stanu i zagrożenia. Instytut Ochrony Środowiska, Warszawa. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Posiada podstawową wiedzę dotyczącą konieczności ochrony gleb, zasobów gleb w Polsce i na świecie oraz właściwości mających wpływ na jej produktywność, a także zna przepisy prawne z zakresu ochrony gleb Zna najważniejsze antropogeniczne zagrożenia środowiska glebowego oraz formy degradacji gleb Zna podstawowe metody ochrony gleb mineralnych i organicznych Posiada wiedzę na temat wpływu jakości gleby na jakość żywności i zdrowie człowieka Posiada wiedzę o źródłach informacji o glebach i ich stanie oraz sposobach ich pozyskiwania. Zna również metody badań oraz oceny właściwości i stopnia degradacji gleb Umiejętności: Zna kategorie ochrony gleb na terenach rolniczych w Polsce. Zna metody waloryzacji gleb pod katem ich ochrony. Posiada umiejętność doboru odpowiedniej metody waloryzacji gleb oraz potrafi ja wykorzystać w praktyce. Potrafi opracować projekt ochrony gleb na terenie wybranej gminy. Potrafi na podstawie różnych źródeł uzyskać informacje wykorzystywanych na etapie sporządzania projektu, potrafi dokonać ich interpretacji i wyciągać wnioski. Potrafi wykonać graficzne i liczbowe zestawienie wyników inwentaryzacji gleb na terenie gminy z wykorzystaniem wybranej metody waloryzacji. Posiada umiejętności wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji dotyczących zagadnień związanych z ochroną gleb, zasadami funkcjonowania i relacjami, które zachodzą między gospodarką ludzką a środowiskiem naturalnym. Kompetencje społeczne: Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspiro-wać i organizować proces uczenia się innych osób |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykłady - egzamin Ćwiczenia - poprawnie wykonany projekt. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.