Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kształtowanie i ochrona środowiska

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: I.KSZTA.01L.SM.IGPRX
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Kształtowanie i ochrona środowiska
Jednostka: Katedra Melioracji i Kształtowania Środowiska
Grupy:
Strona przedmiotu: http://www.ar.krakow.pl/~kmiks/
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

W wyniku przeprowadzonego kursu student umie posługiwać się podstawowymi pojęciami z zakresu kształtowania i ochrony środowiska. Zna uwarunkowania kształtowania zasobów przyrodniczych i skutki degradacji środowiska oraz rozumie zachodzące w nim procesy i widzi ich związek z działalnością człowieka. Posiada wiedzę na temat działań, które można prowadzić na rzecz ochrony środowiska, w związku z trwałym i równoważonym rozwojem kraju.

Ponadto student nabywa umiejętność identyfikacji zagrożeń dla poszczególnych elementów środowiska oraz potrafi pozyskiwać dane z różnych źródeł i na ich podstawie wnioskować o stanie środowiska przyrodniczego.

Pełny opis:

W wyniku przeprowadzonego kursu student umie posługiwać się podstawowymi pojęciami z zakresu kształtowania i ochrony środowiska. Zna uwarunkowania kształtowania zasobów przyrodni-czych i skutki degradacji środowiska oraz rozumie zachodzące w nim procesy i widzi ich związek z działalnością człowieka. Posiada wiedzę na temat działań, które można prowadzić na rzecz ochrony środowiska, w związku z trwałym i równoważonym rozwojem kraju.

Ponadto student nabywa umiejętność identyfikacji zagrożeń dla poszczególnych elementów środowiska oraz potrafi pozyskiwać dane z różnych źródeł i na ich podstawie wnioskować o stanie środowiska przyrodniczego.

Literatura:

1. Boć J., Nowacki K., Samborska-Boć. 2000. Ochrona środowiska. Kolonia, ss. 452.

2. Dobrzański B., Dobrzański G., Kiełczewski D. 2009. Ochrona środowiska przyrodniczego. Wyd. Naukowe PWN S.A., Warszawa, ss. 459.

3. Holtzer M., Grabowska B. 2010. Podstawy ochrony środowiska z elementami zarządzania środowiskiem. Wyd. AGH, Kraków.

4. Ilnicki P. 2004. Polskie rolnictwo a ochrona środowiska. Wyd. Akademii Rolniczej im. Augusta Cieszkowskiego w Poznaniu, ss. 485.

5. Mioduszewski W. 1999. Ochrona i kształtowanie zasobów wodnych w krajobrazie rolniczym. Wyd. IMUZ, Falenty, ss. 165.

6. Symonides E. 2008. Ochrona przyrody. Wyd. Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, ss. 767.

7. Wolski P. 2002. Przyrodnicze podstawy kształtowania krajobrazu. Słownik pojęć. Wyd. SGGW Warszawa, ss. 243.

8. Obowiązujące Rozporządzenia Ministra Środowiska i Zdrowia dotyczące monitoringu wód, powietrza i gleby.

Efekty uczenia się:

KiOŚGP2_W01: Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu kształtowania i ochrony środowiska oraz rozumie złożoność zjawisk społecznych i działalności gospodarczej człowieka na stan środowiska przyrodniczego.

KiOŚGP2_U01: Potrafi pozyskiwać i analizować dane dotyczące komponentów środowiska i na ich podstawie prawidłowo wnioskować o stanie środowiska przyrodniczego.

KiOŚGP2_K01: Ma świadomość ważności racjonalnego kształtowania i korzystania z zasobów środowiska i z tych względów wykazuje dbałość o stan środowiska przyrodniczego.

Metody i kryteria oceniania:

Efekty kształcenia dla przedmiotu – KiOŚGP2_W01

Na ocenę 2,0: Student nie ma rozszerzonej wiedzy z zakresu kształtowania i ochrony środowiska oraz nie rozumie złożoności zjawisk społecznych i wpływu działalności gospodarczej człowieka na stan środowiska przyrodniczego i uzyskał mniej niż 50% poprawnych odpowiedzi z egzaminu pisemnego ograniczonego czasowo.

Na ocenę 3,0: Student ma rozszerzoną wiedzę z zakresu kształtowania i ochrony środowiska oraz rozumie złożoność zjawisk społecznych i wpływu działalności gospodarczej człowieka na stan środowiska przyrodniczego i uzyskał 51 do 60% poprawnych odpowiedzi z egzaminu pisemnego ograniczonego czasowo.

Na ocenę 3,5: Student ma rozszerzoną wiedzę z zakresu kształtowania i ochrony środowiska oraz rozumie złożoność zjawisk społecznych i wpływu działalności gospodarczej człowieka na stan środowiska przyrodniczego i uzyskał 61 do 70% poprawnych odpowiedzi z egzaminu pisemnego ograniczonego czasowo.

Na ocenę 4,0: Student ma rozszerzoną wiedzę z zakresu kształtowania i ochrony środowiska oraz rozumie złożoność zjawisk społecznych i wpływu działalności gospodarczej człowieka na stan środowiska przyrodniczego i uzyskał 71 do 80% poprawnych odpowiedzi z egzaminu pisemnego ograniczonego czasowo.

Na ocenę 4,5: Student ma rozszerzoną wiedzę z zakresu kształtowania i ochrony środowiska oraz rozumie złożoność zjawisk społecznych i wpływu działalności gospodarczej człowieka na stan środowiska przyrodniczego i uzyskał 81 do 90% poprawnych odpowiedzi z egzaminu pisemnego ograniczonego czasowo.

Na ocenę 5,0: Student ma rozszerzoną wiedzę z zakresu kształtowania i ochrony środowiska oraz rozumie złożoność zjawisk społecznych i wpływu działalności gospodarczej człowieka na stan środowiska przyrodniczego i uzyskał 91 do 100% poprawnych odpowiedzi z egzaminu pisemnego ograniczonego czasowo.

Efekty kształcenia dla przedmiotu – KiOŚGP2_U01

Na ocenę 2,0: Sprawozdanie z ćwiczeń dotyczących oceny stanu środowiska przyrodniczego zawiera poważne błędy merytoryczne. Student nie zna zapisów obowiązujących rozporządzeń, nie potrafi prawidłowo interpretować wyników i wyciągać wniosków z przeprowadzonej analizy danych.

Na ocenę 3,0: Sprawozdanie z ćwiczeń dotyczących oceny stanu środowiska przyrodniczego zawiera tylko drobne błędy o charakterze pozamerytorycznym. Jednak student nie zna zapisów obowiązujących rozporządzeń oraz nie potrafi prawidłowo interpretować wyników i wyciągać wniosków z przeprowadzonej analizy danych.

Na ocenę 3,5: Sprawozdanie z ćwiczeń dotyczących oceny stanu środowiska przyrodniczego zastało wykonane prawidłowo. Jednak student nie zna wystarczająco zapisów obowiązujących rozporządzeń oraz nie potrafi interpretować wyników i wyciągać wniosków z przeprowadzonej analizy danych.

Na ocenę 4,0: Sprawozdanie z ćwiczeń dotyczących oceny stanu środowiska przyrodniczego zastało wykonane prawidłowo. Student zna zapisy obowiązujących rozporządzeń, ale nie potrafi zadowalająco interpretować wyniki i wyciągać wnioski z przeprowadzonej analizy danych.

Na ocenę 4,5: Sprawozdanie z ćwiczeń dotyczących oceny stanu środowiska przyrodniczego zastało wykonane prawidłowo. Student zna zapisy obowiązujących rozporządzeń oraz potrafi zadowalająco interpretować wyniki i wyciągać wnioski z przeprowadzonej analizy danych.

Na ocenę 5,0: Sprawozdanie z ćwiczeń dotyczących oceny stanu środowiska przyrodniczego zastało wykonane prawidłowo. Student zna doskonale zapisy obowiązujących rozporządzeń i potrafi perfekcyjnie interpretować wyniki i wyciągać wnioski z przeprowadzonej analizy danych.

Efekty kształcenia dla przedmiotu – KiOŚGP2_K01

Na ocenę 2,0: Student w formie pisemnej analizy przypadku nie potrafi udowodnić, że ma dogłębną świadomość jak ważne jest racjonalne kształtowanie i korzystanie z zasobów środowiska przyrodniczego. Nie potrafi przedstawić rozsądnych argumentów rozstrzygających konflikty na styku kształtowania oraz ochrony środowiska.

Na ocenę 3,0: Student w formie pisemnej analizy przypadku potrafi w dostatecznym stopniu udowodnić, że ma dogłębną świadomość jak ważne jest racjonalne kształtowanie i korzystanie z zasobów środowiska przyrodniczego. Nie potrafi jednak przedstawić żadnych argumentów rozstrzygających konflikty na styku kształtowania oraz ochrony środowiska.

Na ocenę 3,5: Student w formie pisemnej analizy przypadku potrafi przekonywująco udowodnić, że ma dogłębną świadomość jak ważne jest racjonalne kształtowanie i korzystanie z zasobów środowiska przyrodniczego. Nie potrafi jednak przedstawić rozsądnych argumentów rozstrzygających konflikty na styku kształtowania oraz ochrony środowiska.

Na ocenę 4,0: Student w formie pisemnej analizy przypadku potrafi przekonywująco udowodnić, że ma dogłębną świadomość jak ważne jest racjonalne kształtowanie i korzystanie z zasobów środowiska przyrodniczego. Potrafi przedstawiając rozsądne, ale tylko bardzo ogólne argumenty rozstrzygające konflikty na styku kształtowania oraz ochrony środowiska.

Na ocenę 4,5: Student w formie pisemnej analizy przypadku potrafi przekonywująco udowodnić, że ma dogłębną świadomość jak ważne jest racjonalne kształtowanie i korzystanie z zasobów środowiska przyrodniczego. Potrafi przedstawiając rozsądne, ale ogólne argumenty rozstrzygać konflikty na styku kształtowania oraz ochrony środowiska.

Na ocenę 5,0: Student w formie pisemnej analizy przypadku potrafi przekonywująco udowodnić, że ma dogłębną świadomość jak ważne jest racjonalne kształtowanie i korzystanie z zasobów środowiska przyrodniczego. Potrafi przedstawiając szczegółowe i bardzo rozsądne argumenty rozstrzygać konflikty na styku kształtowania oraz ochrony środowiska.

Praktyki zawodowe:

Brak.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)