Konwencja klimatyczna - handel emisjami
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | I.KONKLI2.SI.IISXX |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Konwencja klimatyczna - handel emisjami |
Jednostka: | Katedra Ekologii, Klimatologii i Ochrony Powietrza |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Poznanie tendencji zmian klimatu i wywołanych przez te zmiany skutków globalnych i lokalnych. Historia zmian klimatu: efekt cieplarniany: możliwości występowania globalnych i lokalnych katastrof: światowe i krajowe działania strategiczn, w oparciu o zasadę zrównoważonego rozwoju: międzynarodowe konferencje i konwencje klimatyczne, działanie zmierzające do osiągnięcia stabilizacji stężenia w atmosferze gazów cieplarnianych: handel emisjami. |
Pełny opis: |
Wykłady (15 godzin) 1-2. Zmiany klimatu. Anomalie pogodowe i ich skutki w skali globalnej i regionalnej. Zdarzenia klimatyczne w ostatnich kilkunastu tysiącach lat. 3-4. Rola CO2 i gazów szklarniowych w kształtowaniu reżimu termicznego Ziemia-atmosfera. Efekt cieplarniany. Dotychczasowe i przewidywane zwiększanie emisji gazów cieplarnianych. 5-6. Struktura emisji gazów cieplarnianych w Polsce i na świecie. Skutki efektu cieplarnianego. Skutki społeczno ekonomiczne. Scenariusze zmian klimatu. 7. Konwencja Klimatyczna. Przyczyny powstania i historia Ramowej Konwencji ONZ w sprawie zmian klimatu. Struktura, organy Konwencji i zobowiązania. 8. Protokół z Kioto. Cele i najważniejsze założenia. 9. Mechanizmy wspomagające. Wspólna realizacja przedsięwzięć, handel emisjami i mechanizmy czystego rozwoju. 10. Stosowanie mechanizmów pozytywnych (ceny, ulgi itp.) zachęcających do pożądanych zachowań i negatywnych (kary, dodatkowe podatki itp.) jako ograniczające dynamikę zmian klimatu. 11. Handel emisjami. Wdrażanie i kontrola różnych strategii. Scenariusze długookresowe redukcji emisji gazów cieplarnianych. 12. Polityka klimatyczna Polski. Zobowiązania międzynarodowe Polski. 13. Konwencja Klimatyczna jako szansa rozwoju gospodarczego Polski. Możliwości adaptacji gospodarki do zmian klimatycznych 14-15. Krajowy Administrator Systemu Handlu Uprawnieniami do Emisji. Plan Rozdziału. Egzamin pisemny. Ćwiczenia 1. Zagrożenia klimatyczne dla Polski. . 2. Wyznaczanie obszarów potencjalnego zagrożenia wynikającego ze zmniejszonych opadów i występowania susz i wzrostu temperatury powietrza. 3. Wyznaczanie zmian rejonów upraw rolniczych, wyznaczanie obszarów najbardziej zagrożonych zmianami wynikającymi ze zmian klimatu. Wyznaczanie obszarów do nowej rejonizacji wybranych upraw w warunkach zmian klimatu (projekt). 4. Konwencja Klimatyczna Protokół z Kioto. Dz.U.05.203.1684. 5-6. Obliczanie wielkości emisji gazów szklarniowych – jako emisji punktowej i powierzchniowej. 7-8. Handel emisjami. Europejskie Dyrektywy dotyczące handlu emisjami. Przyznawanie uprawnień. Ograniczenia w emisji g. c. 9-10. Przyznawanie uprawnień. Procesy audytowania i weryfikacji zakładowych systemów monitorowania i raportowania emisji CO2, zgodnie z wytycznymi UE. 11. Krajowe i wojewódzkie Plany Rozdziału Uprawnień do emisji dwutlenku węgla. 12. Rynek zbywalnych uprawnień do emisji. 13-15. Projekt systemu uprawnień emisyjnych. Zaliczenie projektu |
Literatura: |
1. Miczyński J. 2007. Konwencja klimatyczna. Zasoby przyrodnicze szansa zrównoważonego rozwoju. Mat. szk. dla prac. Administr. Samorz. Ministerstwo Środowiska. 2. Demidowicz G., Deputat T., Górski T., Krasowicz S., Kuś J. 1999. Prawdopodobne zmiany w produkcji roślinnej w związku ze spodziewanymi zmianami klimatu Polski. 3. Zmiany i zmienność klimatu Polski. Mat. konf. Łódź, XI 1999, Wyd. IMGW, Warszawa. 4. Zbiorowa. 2003. Czy Polsce grożą katastrofy klimatu. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: 1. Student ma ogólna wiedzę odnośnie funkcjonowania systemu klimatycznego, zmian klimatycznych, przyczyn występowania anomalii klimatycznych 2. Posiada podstawową wiedzę dotyczącą roli gazów cieplarnianych w kształtowaniu klima-tu 3. Zna mechanizmy prawne dotyczące ograni-czenia emisji gazów cieplarnianych Umiejętności: 1. Student potrafi na podstawie zdobytej wiedzy wyko-rzystać poznane tendencje zmian warunków klimatycznych w planowaniu rozwoju tere-nów rolnych 2. Potrafi ocenić emisję CO2 i gazów szklar-niowych w gospodarstwie, przedsiębiorstwie Kompetencje: 1. Student rozumie potrzebę ograniczenia emisji gazów cieplarnianych i wpływu na klimat 2. Jest ukierunkowany do wykorzystywania odnawialnych źródeł energii w życiu zawodowym |
Metody i kryteria oceniania: |
Oceny formujące Ćiczenia: 1. Oceny za wykonanie projektów grupowych i indywidualnych. Wyznacznikiem oceny będzie efektywność pracy zespołu i indywi-dualna , umiejętność korzystania z materiałów źródłowych Ocena końcowa (formująca): średnia z ocen formjących Wykłady: Ocena podsumowująca: egzamin pisemny z całości wiedzy przedstawionej na wykładach, |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.