Gleboznawstwo i ochrona gleb
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | I.GLEBO.09Z.SI.IGPRX |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Gleboznawstwo i ochrona gleb |
Jednostka: | Katedra Melioracji i Kształtowania Środowiska |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi procesami i zjawiskami zachodzącymi w środowisku glebowym, zaznajomienie z polowymi i laboratoryjnymi metodami ich analizy, systematyką gleb Polski i ich bonitacją oraz treścią map glebowo-rolniczych. |
Pełny opis: |
Tematyka wykładów: 20 godzin Gleba jako element środowiska. Powstawanie i kształtowanie się gleb. Czynniki i procesy glebotwórcze. Metody badania gleb i oceny ich jakości. Systemy klasyfikacji typologicznej gleb. Klasyfikacja bonitacyjna i kompleksy przydatności rolniczej. Systematyka gleb Mapy glebowe. Metody kartografii gleb. Geografia gleb w Polsce i na świecie. Formy degradcji i metody ochrony gleb. Tematyka ćwiczeń: 15 godzin Oznaczanie składu granulometrycznego metodą areometryczną i organoleptyczną Oznaczanie gęstości fazy stałej gleby i obliczenie właściwości fizykowodnych gleby oznaczanych metodą suszarkowo-wagową, Oznaczenie właściwości chemicznych gleby - odczyn, przewodnictwo elektryczne, zawartość węglanów. Wizyta w Muzeum Gleb Uniwersytetu Rolniczego w Krakowie. Praca z mapą glebowo-rolniczą. |
Literatura: |
Mocek A., Drzymała S. 2010. Geneza, analiza i klasyfikacja gleb. Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu. Mocek A. 2015. Gleboznawstwo. PWN Warszawa. Bednarek R., Dziadowiec H., Pokojska U., Prusinkiewicz Z. 2005. Badania ekologiczno-gleboznawcze. PWN, Warszawa. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza - student zna i rozumie: główne procesy kształtujące rozwój gleb, metody oceny jakości gleby oraz sposoby klasyfikacji gleb treść map glebowo-rolniczych oraz metody kartografii gleb. metody ochrony i rekultywacji gleb. Umiejętności - student potrafi: wykonać analizy podstawowych właściwości gleb i dokonać ich interpretacji zaklasyfikować glebę do odpowiedniej jednostki systematycznej odczytać i interpretować treści zawarte na mapie glebowo-rolniczej |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykłady: Test wielokrotnego wyboru, na ocenę pozytywną należy udzielić co najmniej 51% prawidłowych odpowiedzi na zadane pytania: < 51% - niedostateczny (2,0), 51-60 - dostateczny (3,0), 61-70 - dostateczny plus (3,5), 71-80 - dobry (4,0), 81-90 - dobry plus (4,5), 91-100 - bardzo dobry (5,0). Udział oceny z zaliczenia wykładów w ocenie końcowej wynosi 50%. Ćwiczenia Zaliczenie pisemne ograniczone czasowo; na ocenę pozytywną należy udzielić co najmniej 51% prawidłowych odpowiedzi na zadane pytania: < 51% - niedostateczny (2,0), 51-60 - dostateczny (3,0), 61-70 - dostateczny plus (3,5), 71-80 - dobry (4,0), 81-90 - dobry plus (4,5), 91-100 - bardzo dobry (5,0). Poprawne wykonanie sparwozdań z ćwiczeń . Udział w ocenie końcowej modułu 50%. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.