Gleboznawstwo i rekultywacja
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | I.GLEB.REK.NI.IISXX |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Gleboznawstwo i rekultywacja |
Jednostka: | Katedra Melioracji i Kształtowania Środowiska |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z ogólnymi zasadami dotyczącymi wiedzy o Ziemi jako planecie a także procesami i zjawiskami zachodzącymi w środowisku glebowym, zaznajomienie z metodami analizy i rozpoznawania gleb w terenie i laboratorium, sporządzania dokumentacji gleboznawczej, zaznajomienie z metodami waloryzacji gleb. |
Pełny opis: |
1. Gleba jako element środowiska przyrodniczego. Definicja gleby, funkcje gleby w biotopie, praktyczne aspekty gleboznawstwa w inżynierii środowiska 2. Powstawanie i kształtowanie się gleb w Polsce. Czynniki glebotwórcze, procesy glebotwórcze 3. Morfologia gleby, dokumentacja odkrywki glebowej 4. Właściwości chemiczne i fizyko-chemiczne gleb 5. Materia organiczna gleby, organizmy glebowe. Powstawanie próchnicy i jej rola w środowisku glebowym 6. Jakość gleby, zasobność, żyzność, produkcyjność. Ocena jakości gleby (klasy bonitacyjne, kompleksy przydatności rolniczej) 7. Podstawowe pojęcia z zakresu rekultywacji terenów zdegradowanych, przyczyny i typy degradacji, potrzeby rekultywacyjne w Polsce i na świecie. Ogólne zasady rekultywacji terenów zdegradowanych. 8. Rekultywacja terenów zdegradowanych przez górnictwo węgla brunatnego i kamiennego. Szkody górnicze. 9. Rekultywacja terenów zdegradowanych przez związki ropopochodne i metale ciężki. 10. Skład granulometryczny gleby. Podział gleby na frakcje i grupy granulometryczne. 11. Oznaczenie składu granulometrycznego met. Casagrande’a w modyfikacji Prószyńskiego i metoda organoleptyczna. Metody graficznego odwzorowania składu granulometrycznego gleby. 12. Pozostałe właściwości fizyczne gleb. 13. Właściwości chemiczne i fizykochemiczne gleb. 14. Systematyka gleb Polski. Przegląd podstawowych typów gleb. 15. Mapy glebowo- rolnicze. 16. Projekt rekultywacji technicznej i biologicznej gleb zdegradowanych. Ocena stopnia degradacji gleb i dobór odpowiednich technik rekultywacji technicznej. Obliczenie bilansu mas ziemnych i wyznaczenie rzędnej niwelety po rekultywacji. Zaprojektowanie zabiegów rekultywacji biologicznej, zabiegów agrotechnicznych i dobór odpowiednich gatunków drzew i krzewów. |
Literatura: |
1. Bednarek R., Dziadowiec H., Pokojska U., Prusinkiewuicz Z., 2005 Badania Ekologiczno-gleboznawcze. PWN Warszawa. 2. Ilnicki P., 2002 Torfowiska i torf. AR Poznań. 3. Mocek A., Drzymała S., Maszner P., 2004 Geneza, analiza i klasyfikacja gleb. AR Poznań. 4. Zawadzki S., 1999 Gleboznawstwo. PWRiL Warszawa 5. Konecka- Betley K., Czępińska-Kaamińska D., Janowska E., 1999 Systematyka i kartografia gleb.SGGW Warszawa. 6. KomornickiT., Oleksynowa K., Jakubiec J., Miechówka A., 1998 Przewodnik do ćwiczeń z gleboznawstwa i geologii. Cz.II Metody laboratoryjne analizy gleb. AR Kraków. 7. Karczewska A. 2008. Ochrona gleb i rekultywacja terenów zdegradowanych. Wydawnictwo UP Wrocław 8. Maciak F. 1996. Materiały do ćwiczeń z rekultywacji terenów zdegradowanych.. SGGW, Warszawa. 9. Maciak F. 1996. Ochrona i rekultywacja środowiska. SGGW, W-wa. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: 1. Zna pojęcie gleby, jej funkcję jako elementu biotopu i praktyczne aspekty gleboznawstwa w inżynierii środowiska. 2. Zna wpływ czynników glebotwórczych i procesów glebotwórczych na powstawanie i kształtowanie się gleb. 3. Zna metody opisu morfologicznego i dokumentacji odkrywki glebowej. 4. Zna właściwości gleb - chemiczne - fizyko-chemiczne. 5. Zna materię organiczną występujące w glebie, jej funkcję i rolę w środowisku glebowym. 6. Zna metody oceny jakości gleby i obowiązujące klasyfikacje gleboznawcze. 7. Student zna podstawowe typy gleb występujących na terenie Polski. 8. Zna podstawowe pojęcia z zakresu rekultywacji terenów zdegradowanych, przyczyny i typy degradacji, potrzeby rekultywacyjne w Polsce i na świecie. Potrafi wymienić zasady rekultywacji terenów zdegradowanych. 9. Ma wiedze na temat przyczyn, form i skutków degradacji na terenach działalności górnictwa węgla brunatnego i kamiennego. Potrafi scharakteryzować i opisać geomechaniczne i hydrologiczne formy degradacji (szkody górnicze). Zna przyczyny i skutki degradacji terenów przez związki ropopochodne i metale ciężkie Zna kierunki i metody rekultywacji takich terenów. Potrafi podać przykłady rekultywacji terenów górnictwa węgla kamiennego i brunatnego w Polsce. Umiejętności: 1. Potrafi ocenić stopień degradacji gleb na podstawie wyników badań środowiskowych oraz zaprojektować odpowiednie technologie rekultywacji technicznej i biologicznej. 2. Student nabywa praktyczną umiejętność korzystania z map glebowo-rolniczych 3. Student nabywa umiejętność wykonywania prostych oznaczeń właściwości gleb oraz analizy wyników analiz fizycznych, chemicznych i fizykochemicznych właściwości gleb. Kompetencje społeczne: 1. Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną i grupy, potrafi pracować w zespole oraz podporządkować się zasadom pracy w zespole, jest odpowiedzialny za wspólnie realizowane zadania. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykłady - ocena podsumowująca z egzaminu ograniczonego czasowo. Ćwiczenia: - Ocena testu wiedzy - ocena sprawozdania z ćwiczeń, - ocena projektu |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-24 |
![]() |
Typ zajęć: | (brak danych) | |
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.