Geometria wykreślna i grafika inżynierska
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | I.GEOMETRIA.NI.IGPRX |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Geometria wykreślna i grafika inżynierska |
Jednostka: | Katedra Melioracji i Kształtowania Środowiska |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celem prowadzenia przedmiotu jest zapoznanie studentów ze sposobami odwzorowania układów przestrzennych na płaszczyźnie rysunku, a także ich restytucją i pomiarem w oparciu o dane zawarte na rysunkach inżynierskich. Uzyskana w związku z tym wiedza i umiejętność rzutowania równoległego (prostokątne na jedną i więcej rzutni oraz ukośne) jak i nierównoległego (rzut środkowy), a także stosowania zasad rzutowania w grafice inżynierskiej są niezbędne w kształceniu inżynierów geodezji i ich praktyce zawodowej. Ponadto uczestniczenie w zajęciach z geometrii wykreślnej ma za zadanie rozwijanie predyspozycji psychofizycznych (wyobraźni przestrzennej) studentów i wykształcenie nawyku precyzyjnego wykonywania i czytania graficznej dokumentacji inżynierskiej. |
Pełny opis: |
Wykłady • Organizacja i warunki zaliczenia przedmiotu. Zasady ogólne rzutowania i rodzaje rzutów. Rzuty aksonometryczne. Zasady połączeń łukiem Możliwości wykorzystywania oprogramowania CAD • Rzuty Monge’a - konstrukcje podstawowe; trzecia rzutnia. Układ rzutów w praktyce inżynierskiej. Wymiarowanie • Rzuty cechowane - konstrukcje podstawowe (przynależność, element wspólny, równoległość, prostopadłość, kłady). transformacja układów, podstawowe wiadomości o bryłach. Przekroje. Widoczność. Siatki brył. Powierzchnie topograficzne. Zastosowanie rzutów cechowanych w rysunku map i praktyce inżynierskiej. • Rzuty środkowe: - konstrukcje podstawowe (przynależność, element wspólny, równoległość, prostopadłość, kłady, punkty mierzenia i częściowego mierzenia); perspektywa dowolna i stosowana. Bryły w perspektywie. odwrócenie perspektywy. Ćwiczenia • Konstrukcje podstawowe (wybrane geometryczne) oraz zasady wykonywania arkuszy, omówienie arkusza do wykonania w domu. Konstrukcje podstawowe, – połączenia łukami przy projektowaniu trasy rowerowej, omówienie arkusza do wykonania w domu • Rzuty aksonometryczne. Zasady wykonywania oraz analizowania rzutów izometrycznych i dimetrycznych. Trzy rzuty prostokątne (rzuty Monge’a) układu brył na podstawie rzutu aksonometrycznego (powiązanie rzutów), wykonanie wymiarowania na ćwiczeniach; arkusz kolokwialny • Konstrukcje podstawowe, – połączenia łukami przy projektowaniu trasy rowerowej, wykonanie na ćwiczeniach arkusza kolokwialnego • Rzuty cechowane. Rozwinięcie tematyki wykładów oraz sprawdzenie osiągnięć poprzez rysunki pomocnicze. Projekt geometryczny zbiornika z drogą dojazdową – plan sytuacyjno-wysokościowy (zastosowanie rzutów cechowanych) i przekroje – wykończenie w domu • Rzuty środkowe. Rozwinięcie tematyki wykładów oraz sprawdzenie osiągnięć poprzez rysunki pomocnicze .Bryła w perspektywie stosowanej i dowolnej (rzuty środkowe), – uzyskana poprzez podniesienie podstawy z kładu oraz punktami mierzenia (wykonanie na ćwiczeniach arkusza do skończenia w domu) • Układ brył w perspektywie stosowanej na podstawie obserwowanych faktycznych brył. Odwrócenie perspektywy układu brył – pomiar wymiarów i trzy rzuty układu (wykonanie na ćwiczeniach arkusza kolokwialnego) |
Literatura: |
1. Dobrzański T: Rysunek techniczny maszynowy. Wydawnictwa Naukowo-Techniczne. Warszawa 2005 2. Grochowski B.: Geometria wykreślna z perspektywą stosowaną. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006. 3. Otto F., Otto E.: Podręcznik geometrii wykreślnej. PWN, Warszawa 1980. 4. Pałasiński Z., Zasady odwzorowań utworów przestrzennych na płasz¬czyźnie rysunku. Cz. I, II Wydawnictwo PK Kraków (różne wydania) 5. Pałasiński Zbigniew: Zasady perspektywy. Wydaw. PK Kraków (różne wyd- skrypt) 6. Skowroński W., Miśniakiewicz E.: Rysunek techniczny, budowlany. Arkady. 2004. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza GEGRI.L.SI.IGKGX_W01 Zna metody przedstawiania trójwymiarowej przestrzeni na płaszczyźnie rysunku oraz jego odczytywanie. Rozróżnia rodzaje rzutowania ich podział i klasyfikację.GEGRI.L.SI.IGKGX_W02 Zna podstawowe konstrukcje geometryczne niezbędne w projektowaniu , a także oznaczenia oraz sposoby wykonywania planów i rysunków stosowanych w praktyce inżynierskiej Umiejętności GEGRI.L.SI.IGKGX_ U01 Posiada umiejętności przedstawiania trójwymiarowej przestrzeni na płaszczyźnie rysunku oraz jego odczytywanie za pomocą rzutów równoległych.GEGRI.L.SI.IGKGX_ U02 Wykonuje samodzielnie podstawowe konstrukcje geometryczne niezbędne w projektowaniu oraz dobiera optymalne warianty rozwiązań postawionych zadań. GEGRI.L.SI.IGKGX_ U03 Posiada umiejętności posługiwania się przyborami kreślarski i wykonywania rysunków i planów stosowanych w praktyce inżynierskiej związanej z geodezją i budownictwem oraz czytania dokumentacji projektowej. Kompetencje społeczne GEGRI.L.SI.IGKGX_ K01 Ma świadomość potrzeby bycia kreatywnym i rozwijania wiedzy i umiejętności oraz wykorzystania wcześniej uzyskanych efektów w kolejnych etapach kształcenia i praktyki zawodowej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Efekt kształcenia dla przedmiotu – GEGRI.L.SI.IGKGX_W01 Na ocenę 2,0 Nie uzyskuje ze sprawdzianów 6 pkt. w 12 pkt. skali , czyli poniżej 50% Na ocenę 3,0 Uzyskuje ze sprawdzianów 6 i 6,5 pkt. w 12 pkt. skali Na ocenę 3,5 Uzyskuje ze sprawdzianów 7 i 7,5 pkt. w 12 pkt. skali Na ocenę 4,0 Uzyskuje ze sprawdzianów 8 i 8,5 pkt. w 12 pkt. skali Na ocenę 4,5 Uzyskuje ze sprawdzianów 9 i 9,5 pkt. w 12 pkt. skali Na ocenę 5,0 Uzyskuje ze sprawdzianów co najmniej 10 pkt. w 12 pkt. skali Efekt kształcenia dla przedmiotu – GEGRI.L.SI.IGKGX_W02 Na ocenę 2,0 Nie uzyskuje ze sprawdzianów 6 pkt. w 12 pkt. skali , czyli poniżej 50% Na ocenę 3,0 Uzyskuje ze sprawdzianów 6 i 6,5 pkt. w 12 pkt. skali Na ocenę 3,5 Uzyskuje ze sprawdzianów 7 i 7,5 pkt. w 12 pkt. skali Na ocenę 4,0 Uzyskuje ze sprawdzianów 8 i 8,5 pkt. w 12 pkt. skali Na ocenę 4,5 Uzyskuje ze sprawdzianów 9 i 9,5 pkt. w 12 pkt. skali Na ocenę 5,0 Uzyskuje ze sprawdzianów co najmniej 10 pkt. w 12 pkt. skali Efekt kształcenia dla przedmiotu – GEGRI.L.SI.IGKGX_U01 Na ocenę 2,0 Nie potrafi samodzielnie wykonać rysunku odwzorowania w stopniu ocenianym na 6 pkt. w 12 pkt. skali , czyli poniżej 50% Na ocenę 3,0 Wykonuje samodzielnie rysunek odwzorowania w stopniu ocenianym na 6 i 6,5 pkt. w 12 pkt. skali Na ocenę 3,5 Wykonuje samodzielnie rysunek odwzorowania w stopniu ocenianym na 6 i 6,5 pkt. w 12 pkt. skali 7 i 7,5 pkt. w 12 pkt. skali Na ocenę 4,0 Wykonuje samodzielnie rysunek odwzorowania w stopniu ocenianym na 6 i 6,5 pkt. w 12 pkt. skali 8 i 8,5 pkt. w 12 pkt. skali Na ocenę 4,5 Wykonuje samodzielnie rysunek odwzorowania w stopniu ocenianym na 6 i 6,5 pkt. w 12 pkt. skali 9 i 9,5 pkt. w 12 pkt. skali Na ocenę 5,0 Wykonuje samodzielnie rysunek odwzorowania w stopniu ocenianym na co najmniej 10 pkt. w 12 pkt. skali Efekt kształcenia dla przedmiotu – GEGRI.L.SI.IGKGX_U02 Na ocenę 2,0 Nie potrafi samodzielnie ani i pod opieką prowadzącego wykonać podstawowe konstrukcje geometryczne niezbędne w projektowaniu. Na ocenę 3,0 Potrafi pod opieką prowadzącego wykonać z niewielkimi błędami podstawowe konstrukcje geometryczne niezbędne w projektowaniu. Na ocenę 3,5 Potrafi pod opieką prowadzącego wykonać podstawowe konstrukcje geometryczne niezbędne w projektowaniu. Na ocenę 4,0 Potrafi samodzielnie wykonać zasadniczą część podstawowych konstrukcji geometrycznych niezbędnych w projektowaniu. Na ocenę 4,5 Potrafi samodzielnie wykonać z niewielkimi błędami podstawowe konstrukcje geometryczne niezbędne w projektowaniu. Na ocenę 5,0 Potrafi samodzielnie wykonać podstawowe konstrukcje geometryczne niezbędne w projektowaniu. Efekt kształcenia dla przedmiotu – GEGRI.L.SI.IGKGX_U03 Na ocenę 2,0 Nie potrafi samodzielnie ani i pod opieką prowadzącego wykonać geometryczny aspekt projektu Na ocenę 3,0 Potrafi pod opieką prowadzącego wykonać z niewielkimi błędami geometryczny aspekt projektu Na ocenę 3,5 Potrafi pod opieką prowadzącego wykonać geometryczny aspekt projektu Na ocenę 4,0 Potrafi samodzielnie wykonać część geometryczną projektu, ale nie w pełni lub z licznymi błędami. Na ocenę 4,5 Potrafi samodzielnie wykonać z niewielkimi błędami geometryczny aspekt projektu Na ocenę 5,0 Potrafi samodzielnie wykonać geometryczny aspekt projektu Efekt kształcenia dla przedmiotu – GEGRI.L.SI.IGKGX_K01 Na ocenę 2,0 Nie rozumie potrzeby rozwijania wiedzy i umiejętności oraz wykorzystania wcześniej uzyskanych efektów w kolejnych etapach kształcenia i praktyki zawodowej Na ocenę 3,0 Wykazuje słabe rozumienie rozwijania wiedzy i umiejętności oraz wykorzystania wcześniej uzyskanych efektów w kolejnych etapach kształcenia i praktyki zawodowej Na ocenę 3,5 Wykazuje rozwijania wiedzy i umiejętności oraz wykorzystania wcześniej uzyskanych efektów w kolejnych etapach kształcenia i praktyki zawodowej, lecz nie podejmuje inicjatywy i działań zmierzających do pogłębienia i rozszerzenia wiedzy Na ocenę 4,0 Rozumie potrzebę rozwijania wiedzy i umiejętności oraz wykorzystania wcześniej uzyskanych efektów w kolejnych etapach kształcenia i praktyki zawodowej, podejmuje inicjatywę i działania zmierzające do pogłębienia i rozszerzenia wiedzy, planując dalszy rozwój Na ocenę 4,5 Rozumie potrzebę rozwijania wiedzy i umiejętności oraz wykorzystania wcześniej uzyskanych efektów w kolejnych etapach kształcenia i praktyki zawodowej, podejmuje inicjatywę i działania zmierzające do pogłębienia i rozszerzenia wiedzy, planując i gromadząc informacje o dalszym rozwoju Na ocenę 5,0 Rozumie potrzebę rozwijania wiedzy i umiejętności oraz wykorzystania wcześniej uzyskanych efektów w kolejnych etapach kształcenia i praktyki zawodowej, podejmuje inicjatywy do podjęcia działań zmierzających do pogłębienia i rozszerzenia wiedzy, planując dalszy rozwój na podstawie informacji o możliwościach realizacji uprawnień uprawnień zawodowych, rozwoju naukowym |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.