Zagrożenia cywilizacyjne i ekorozwój
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | I.F3s.ZCY.SI.IGPRZ |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0521) Ekologia i ochrona środowiska
|
Nazwa przedmiotu: | Zagrożenia cywilizacyjne i ekorozwój |
Jednostka: | Katedra Ekologii, Klimatologii i Ochrony Powietrza |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Zagrożenia cywilizacyjne są rzeczywistością naszych czasów i będą towarzyszyć nam i przyszłym pokoleniom również w przyszłości. Mają one głównie "cywilizacyjny" charakter i należą do kategorii wyzwań globalnych i w tym względzie są częścią składową procesu, który nazywamy globalizacją. Proces ten budzi w świecie wiele emocji, a to z powodu niejednoznacznych jego skutków. Celem przedmiotu jest uświadomienie studentom, że wiele zagrożeń cywilizacyjnych jest często wytworem działalności człowieka oraz wykazanie związków przyczynowo-skutkowych między działalnością ludzką a wynikającymi z niej zagrożeniami, oraz zaznajomienie słuchaczy z podstawowymi zagadnieniami związanymi z ideą zrównoważonego rozwoju oraz narzędziami do oceny wdrażania zasad ekorozwoju. |
Pełny opis: |
Tematyka wykładów: 1.Przyczyny zagrożeń cywilizacyjnych w skali świata. Teoria potrzeb Maslowa. Problemy demograficzne w różnych częściach globu. Choroby cywilizacyjne. Nacjonalizm i terroryzm w XX i XXI wieku. 2.Nadzieje i obawy związane z rozwojem technologii. Rewolucja przemysłowa i jej skutki. Historia rozwoju idei ekorozwoju na świecie i w Polsce. Podstawowe pojęcia i wydarzenia związane ze zrównoważonym rozwojem, konwencje i porozumienia międzynarodowe. Biogospodarka – nowe podejście do gospodarowania zasobami przyrodniczymi. 3. Skutki zagrożeń globalnych. Tematyka ćwiczeń: 1.Kalkulacja skuteczności wdrażania zasad rozwoju zrównoważonego w życie lokalne z wykorzystaniem kalkulatora śladu ekologicznego, węglowego i innych. 2. Obliczenie strat ciepła w budynku wielo- lub jednorodzinnym oraz zwiększenie efektywności ogrzewania i klimatyzacji budynków mieszkalnych z wykorzystaniem wybranych aplikacji internetowych. 3.Zagrożenia środowiska w przestrzeni globalnej – opracowanie koncepcji działań podejmowanych w celu ograniczenia negatywnych skutków dla środowiska i ludzi, w tym zjawisk takich jak: smog, kwaśne opady oraz zanik warstwy ozonowej i zmian klimatu. 4,Debata na ustalony temat w postaci tezy, w oparciu o założenia debaty oksfordzkiej. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Kozłowski S. Ekorozwój –wyzwanie XXI wieku. PWN W-wa 2002. Literatura Uzupełniająca: Stan środowiska w Polsce na tle celów i priorytetów UE. Raport wskaźnikowy. Biblioteka Monitoringu Środowiska, W-wa 2006. Pyłka-Gutowska E. –Ekologia z Ochroną Środowiska. Przewodnik, Oświata W-wa 2001. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA : ZCE_W1 Zna globalne przyczyny zagrożeń cywilizacyjnych. Rozumie rolę czynników antropogenicznych i naturalnych na jakość poszczególnych elementów środowiska. Rozumie przyczyny różnice w rozwoju poszczególnych części świata. ZCE_W2 Wykazuje znajomość skutków globalnych zagrożeń na środowisko biotyczne i abiotyczne. ZCE_W3 Posiada podstawową wiedzę z zakresu historii rozwoju idei ekorozwoju, podstawowe pojęcia i przepisy prawne związane ze zrównoważonym rozwojem. UMIEJĘTNOŚCI: ZCE_U1 Dokonać oceny stopnia wdrażania zasad rozwoju zrównoważonego na poziomie lokalnym z wykorzystaniem wybranych narzędzi ZCE_U2 Wskazać przykładowe metody ograniczające negatywny wpływ katastrof ekologicznych na środowisko. ZCE_U3 rozwiązywać postawione zagadnienia problemowe w oparciu o przeprowadzoną debatę KOMPETENCJE SPOŁECZNE: ZCE_K1 Potrafi działać w przypadku wystąpienia klęsk żywiołowych i katastrof antropogenicznych oraz oceny ich potencjalnych skutków dla życia człowieka i środowiska. |
Metody i kryteria oceniania: |
Efekty uczenia się ZCE_W1, ZCE_W2, ZCW_W3 Udział w ocenie końcowej 50%. Zaliczenie pisemne w postaci testu jednokrotnego wyboru. < 51% - niedostateczny (2,0), 51¸60 - dostateczny (3,0), 61¸70 - dostateczny plus (3,5), 71¸80 - dobry (4,0), 81¸90 - dobry plus (4,5), 91¸100 - bardzo dobry (5,0) Efekt kształcenia dla przedmiotu: ZCE_U1 , ZCE_U2 Udział w ocenie końcowej 50%. Zaliczenie pisemne w postaci testu jednokrotnego wyboru. < 51% - niedostateczny (2,0), 51¸60 - dostateczny (3,0), 61¸70 - dostateczny plus (3,5), 71¸80 - dobry (4,0), 81¸90 - dobry plus (4,5), 91¸100 - bardzo dobry (5,0). |
Praktyki zawodowe: |
Brak. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-24 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia projektowe, 20 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dawid Bedla | |
Prowadzący grup: | Dawid Bedla, Magdalena Malec | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia projektowe - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Zagrożenia cywilizacyjne są rzeczywistością naszych czasów i będą towarzyszyć nam i przyszłym pokoleniom również w przyszłości. Mają one głównie "cywilizacyjny" charakter i należą do kategorii wyzwań globalnych i w tym względzie są częścią składową procesu, który nazywamy globalizacją. Proces ten budzi w świecie wiele emocji, a to z powodu niejednoznacznych jego skutków. Celem przedmiotu jest uświadomienie studentom, że wiele zagrożeń cywilizacyjnych jest często wytworem działalności człowieka oraz wykazanie związków przyczynowo-skutkowych między działalnością ludzką a wynikającymi z niej zagrożeniami, oraz zaznajomienie słuchaczy z podstawowymi zagadnieniami związanymi z ideą zrównoważonego rozwoju oraz narzędziami do oceny wdrażania zasad ekorozwoju. |
|
Pełny opis: |
Tematyka wykładów: 1.Przyczyny zagrożeń cywilizacyjnych w skali świata. Teoria potrzeb Maslowa. Problemy demograficzne w różnych częściach globu. Choroby cywilizacyjne. Nacjonalizm i terroryzm w XX i XXI wieku. 2.Nadzieje i obawy związane z rozwojem technologii. Rewolucja przemysłowa i jej skutki. Historia rozwoju idei ekorozwoju na świecie i w Polsce. Podstawowe pojęcia i wydarzenia związane ze zrównoważonym rozwojem, konwencje i porozumienia międzynarodowe. Biogospodarka – nowe podejście do gospodarowania zasobami przyrodniczymi. 3. Skutki zagrożeń globalnych. Tematyka ćwiczeń: 1.Kalkulacja skuteczności wdrażania zasad rozwoju zrównoważonego w życie lokalne z wykorzystaniem kalkulatora śladu ekologicznego, węglowego i innych. 2. Obliczenie strat ciepła w budynku wielo- lub jednorodzinnym oraz zwiększenie efektywności ogrzewania i klimatyzacji budynków mieszkalnych z wykorzystaniem wybranych aplikacji internetowych. 3.Zagrożenia środowiska w przestrzeni globalnej – opracowanie koncepcji działań podejmowanych w celu ograniczenia negatywnych skutków dla środowiska i ludzi, w tym zjawisk takich jak: smog, kwaśne opady oraz zanik warstwy ozonowej i zmian klimatu. 4. Debata na ustalony temat w postaci tezy, w oparciu o założenia debaty oksfordzkiej. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Kozłowski S. Ekorozwój –wyzwanie XXI wieku. PWN W-wa 2002. Literatura Uzupełniająca: Stan środowiska w Polsce na tle celów i priorytetów UE. Raport wskaźnikowy. Biblioteka Monitoringu Środowiska, W-wa 2006. Pyłka-Gutowska E. –Ekologia z Ochroną Środowiska. Przewodnik, Oświata W-wa 2001. |
|
Uwagi: |
Brak. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-27 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia projektowe, 20 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dawid Bedla | |
Prowadzący grup: | Dawid Bedla | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia projektowe - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia projektowe, 20 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dawid Bedla | |
Prowadzący grup: | Dawid Bedla | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia projektowe - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WYK
CWP
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia projektowe, 20 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dawid Bedla | |
Prowadzący grup: | Dawid Bedla, Barbara Skowera | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia projektowe - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia projektowe, 20 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dawid Bedla | |
Prowadzący grup: | Dawid Bedla | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia projektowe - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.