Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Zagrożenia cywilizacyjne i ekorozwój

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: I.F3s.ZCY.SI.IGPRZ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0521) Ekologia i ochrona środowiska Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Zagrożenia cywilizacyjne i ekorozwój
Jednostka: Katedra Ekologii, Klimatologii i Ochrony Powietrza
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Zagrożenia cywilizacyjne są rzeczywistością naszych czasów i będą towarzyszyć nam i przyszłym pokoleniom również w przyszłości. Mają one głównie "cywilizacyjny" charakter i należą do kategorii wyzwań globalnych i w tym względzie są częścią składową procesu, który nazywamy globalizacją. Proces ten budzi w świecie wiele emocji, a to z powodu niejednoznacznych jego skutków. Celem przedmiotu jest uświadomienie studentom, że wiele zagrożeń cywilizacyjnych jest często wytworem działalności człowieka oraz wykazanie związków przyczynowo-skutkowych między działalnością ludzką a wynikającymi z niej zagrożeniami, oraz zaznajomienie słuchaczy z podstawowymi zagadnieniami związanymi z ideą zrównoważonego rozwoju oraz narzędziami do oceny wdrażania zasad ekorozwoju.

Pełny opis:

Tematyka wykładów:

1.Przyczyny zagrożeń cywilizacyjnych w skali świata. Teoria potrzeb Maslowa. Problemy demograficzne w różnych częściach globu. Choroby cywilizacyjne. Nacjonalizm i terroryzm w XX i XXI wieku.

2.Nadzieje i obawy związane z rozwojem technologii. Rewolucja przemysłowa i jej skutki. Historia rozwoju idei ekorozwoju na świecie i w Polsce. Podstawowe pojęcia i wydarzenia związane ze zrównoważonym rozwojem, konwencje i porozumienia międzynarodowe. Biogospodarka – nowe podejście do gospodarowania zasobami przyrodniczymi.

3. Skutki zagrożeń globalnych.

Tematyka ćwiczeń:

1.Kalkulacja skuteczności wdrażania zasad rozwoju zrównoważonego w życie lokalne z wykorzystaniem kalkulatora śladu ekologicznego, węglowego i innych.

2. Obliczenie strat ciepła w budynku wielo- lub jednorodzinnym oraz zwiększenie efektywności ogrzewania i klimatyzacji budynków mieszkalnych z wykorzystaniem wybranych aplikacji internetowych.

3.Zagrożenia środowiska w przestrzeni globalnej – opracowanie koncepcji działań podejmowanych w celu ograniczenia negatywnych skutków dla środowiska i ludzi, w tym zjawisk takich jak: smog, kwaśne opady oraz zanik warstwy ozonowej i zmian klimatu.

4,Debata na ustalony temat w postaci tezy, w oparciu o założenia debaty oksfordzkiej.

Literatura:

Literatura podstawowa:

Kozłowski S. Ekorozwój –wyzwanie XXI wieku. PWN W-wa 2002.

Literatura Uzupełniająca:

Stan środowiska w Polsce na tle celów i priorytetów UE. Raport wskaźnikowy. Biblioteka Monitoringu Środowiska, W-wa 2006.

Pyłka-Gutowska E. –Ekologia z Ochroną Środowiska. Przewodnik, Oświata W-wa 2001.

Efekty uczenia się:

WIEDZA :

ZCE_W1 Zna globalne przyczyny zagrożeń cywilizacyjnych. Rozumie rolę czynników antropogenicznych i naturalnych na jakość poszczególnych elementów środowiska. Rozumie przyczyny różnice w rozwoju poszczególnych części świata.

ZCE_W2 Wykazuje znajomość skutków globalnych zagrożeń na środowisko biotyczne i abiotyczne.

ZCE_W3 Posiada podstawową wiedzę z zakresu historii rozwoju idei ekorozwoju, podstawowe pojęcia i przepisy prawne związane ze

zrównoważonym rozwojem.

UMIEJĘTNOŚCI:

ZCE_U1 Dokonać oceny stopnia wdrażania zasad rozwoju zrównoważonego na poziomie lokalnym z wykorzystaniem wybranych narzędzi

ZCE_U2 Wskazać przykładowe metody ograniczające negatywny wpływ katastrof ekologicznych na środowisko.

ZCE_U3 rozwiązywać postawione zagadnienia problemowe w oparciu o przeprowadzoną debatę

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

ZCE_K1 Potrafi działać w przypadku wystąpienia klęsk żywiołowych i katastrof antropogenicznych oraz oceny ich potencjalnych skutków dla życia człowieka i środowiska.

Metody i kryteria oceniania:

Efekty uczenia się ZCE_W1, ZCE_W2, ZCW_W3

Udział w ocenie końcowej 50%. Zaliczenie pisemne w postaci testu jednokrotnego wyboru.

< 51% - niedostateczny (2,0),

51¸60 - dostateczny (3,0),

61¸70 - dostateczny plus (3,5),

71¸80 - dobry (4,0),

81¸90 - dobry plus (4,5),

91¸100 - bardzo dobry (5,0)

Efekt kształcenia dla przedmiotu: ZCE_U1 , ZCE_U2

Udział w ocenie końcowej 50%. Zaliczenie pisemne w postaci testu jednokrotnego wyboru.

< 51% - niedostateczny (2,0),

51¸60 - dostateczny (3,0),

61¸70 - dostateczny plus (3,5),

71¸80 - dobry (4,0),

81¸90 - dobry plus (4,5),

91¸100 - bardzo dobry (5,0).

Praktyki zawodowe:

Brak.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-24
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia projektowe, 20 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dawid Bedla
Prowadzący grup: Dawid Bedla, Magdalena Malec
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia projektowe - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zagrożenia cywilizacyjne są rzeczywistością naszych czasów i będą towarzyszyć nam i przyszłym pokoleniom również w przyszłości. Mają one głównie "cywilizacyjny" charakter i należą do kategorii wyzwań globalnych i w tym względzie są częścią składową procesu, który nazywamy globalizacją. Proces ten budzi w świecie wiele emocji, a to z powodu niejednoznacznych jego skutków. Celem przedmiotu jest uświadomienie studentom, że wiele zagrożeń cywilizacyjnych jest często wytworem działalności człowieka oraz wykazanie związków przyczynowo-skutkowych między działalnością ludzką a wynikającymi z niej zagrożeniami, oraz zaznajomienie słuchaczy z podstawowymi zagadnieniami związanymi z ideą zrównoważonego rozwoju oraz narzędziami do oceny wdrażania zasad ekorozwoju.

Pełny opis:

Tematyka wykładów:

1.Przyczyny zagrożeń cywilizacyjnych w skali świata. Teoria potrzeb Maslowa. Problemy demograficzne w różnych częściach globu. Choroby cywilizacyjne. Nacjonalizm i terroryzm w XX i XXI wieku.

2.Nadzieje i obawy związane z rozwojem technologii. Rewolucja przemysłowa i jej skutki. Historia rozwoju idei ekorozwoju na świecie i w Polsce. Podstawowe pojęcia i wydarzenia związane ze zrównoważonym rozwojem, konwencje i porozumienia międzynarodowe. Biogospodarka – nowe podejście do gospodarowania zasobami przyrodniczymi.

3. Skutki zagrożeń globalnych.

Tematyka ćwiczeń:

1.Kalkulacja skuteczności wdrażania zasad rozwoju zrównoważonego w życie lokalne z wykorzystaniem kalkulatora śladu ekologicznego, węglowego i innych.

2. Obliczenie strat ciepła w budynku wielo- lub jednorodzinnym oraz zwiększenie efektywności ogrzewania i klimatyzacji budynków mieszkalnych z wykorzystaniem wybranych aplikacji internetowych.

3.Zagrożenia środowiska w przestrzeni globalnej – opracowanie koncepcji działań podejmowanych w celu ograniczenia negatywnych skutków dla środowiska i ludzi, w tym zjawisk takich jak: smog, kwaśne opady oraz zanik warstwy ozonowej i zmian klimatu.

4. Debata na ustalony temat w postaci tezy, w oparciu o założenia debaty oksfordzkiej.

Literatura:

Literatura podstawowa:

Kozłowski S. Ekorozwój –wyzwanie XXI wieku. PWN W-wa 2002.

Literatura Uzupełniająca:

Stan środowiska w Polsce na tle celów i priorytetów UE. Raport wskaźnikowy. Biblioteka Monitoringu Środowiska, W-wa 2006.

Pyłka-Gutowska E. –Ekologia z Ochroną Środowiska. Przewodnik, Oświata W-wa 2001.

Uwagi:

Brak.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-27
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia projektowe, 20 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dawid Bedla
Prowadzący grup: Dawid Bedla
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia projektowe - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia projektowe, 20 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dawid Bedla
Prowadzący grup: Dawid Bedla
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia projektowe - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia projektowe, 20 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dawid Bedla
Prowadzący grup: Dawid Bedla, Barbara Skowera
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia projektowe - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia projektowe, 20 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dawid Bedla
Prowadzący grup: Dawid Bedla
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia projektowe - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-5 (2024-07-29)