Renewable Energy Sources
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | I.ESOURCES.SI.IIERA |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Renewable Energy Sources |
Jednostka: | Katedra Budownictwa Wiejskiego |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Skrócony opis: |
Zanieczyszczenie środowiska naturalnego, efekt cieplarniany oraz wyczerpywanie się zasobów tradycyjnych nośników energii przy ciągłym wzrastaniu zapotrzebowania na energię, to główne powody dla których ludzkość jest zmuszona do poszukiwania i wdrażania alternatywnych źródeł energii. Ich wykorzystanie, na szeroką skalę, jest warunkiem przetrwania cywilizacji oraz utrzymania i poprawy obecnego standardu życia. Celem nauczania przedmiotu jest zapoznanie studentów z obecnym stanem wiedzy o zasobach energii odnawialnej oraz uwarunkowaniach społecznych, ekonomicznych i środowiskowych ich wykorzystania. Ważnym elementem jest również zapoznanie ze współczesnym stanem techniki, doświadczeniami przy wdrażaniu technologii wykorzystujących energie odnawialne oraz kierunkami prac badawczych i rozwojowych. Przedmiotem nauczania są różne rodzaje odnawialnych źródeł energii, w tym energia słoneczna, energia wiatru, wody, pływów morskich oraz energia geotermalna jak i produkcja i wykorzystanie biomasy. |
Pełny opis: |
Wykłady (15 godz.) Wpływ spalania paliw kopalnych na środowisko naturalne. Emisja gazów, efekt cieplarniany. Protokół z Kyoto i inne zobowiązania w sprawie ograniczenia emisji dwutlenku węgla i wykorzystania źródeł odnawialnych. Światowe zasoby tradycyjnych nośników energii (węgiel ropa naftowa, gaz), współczesne zużycie i prognozy na przyszłość. Sposoby wytwarzania energii. Obecne i przyszłe zapotrzebowanie na energię Tradycyjne i odnawialne źródła energii, podział, stopień odnawialności i poziom bezpieczeństwa ekologicznego. Uwarunkowania społeczne, ekonomiczne i ekologiczne stosowania alternatywnych źródeł energii Energia słoneczna. Wytwarzanie ciepła, kolektory słoneczne. System solarny do wytwarzania cwu w budynkach mieszkalnych. Produkcja prądu, fotowoltaika. Zasada działania i sprawność paneli fotowoltaicznych. Konwertery i inne urządzenia wspomagające. Fermy fotowoltaiczne w Europie i na świecie. Energia wiatrowa. Budowa i zasada działania elektrowni wiatrowej. Fermy wiatrowe w Polsce, Europie i świecie. Uwarunkowania ekonomiczne i ekologiczne. Energia wody. Krajowy i światowy potencjał wykorzystania energii wodnej. Podział elektrowni wodnych. Mikro-elektrownie wodne w Polsce. Energia geotermalna. Uwarunkowania techniczne, ekonomiczne i ekologiczne. Przykłady wykorzystania energii geotermalnej w Polsce i na świecie. Produkcja i wykorzystanie biomasy w Polsce i na świecie. Rodzaje roślin energetycznych, technika uprawy. Produkcja biogazu. Produkcja biopaliw. Ćwiczenia (15 godz.) Omówienie tematyki ćwiczeń. Przydział tematów dla poszczególnych grup przygotowujących analizy w zakresie: wykorzystania energii słonecznej, elektrowni wiatrowych, elektrowni wodnych, wykorzystania ciepła geotermalnego, wykorzystania biomasy. Analiza ekonomiczno-ekologiczna zastosowania kolektorów słonecznych do wytwarzania c.w.u. na wybranych przykładach. Analiza ekonomiczno-ekologiczna zastosowania baterii słonecznych na wybranych przykładach. Charakterystyka ekonomiczno-ekologiczna i techniczna wybranej fermy wiatrowej. Wycieczka dydaktyczna do elektrowni wodnej. Wycieczka dydaktyczna do Goetermii Podhalańskiej. Obliczenie potrzebnej powierzchni upraw roślin energetycznych dla ogrzania budynku jednorodzinnego. Opracowanie koncepcji wykorzystania biomasy do ogrzewania budynku i wytwarzania c.w.u. Kolokwium zaliczeniowe. Zaliczenie. |
Literatura: |
Strony internetowe na temat odnawialnych źródeł energii. |
Efekty uczenia się: |
Student rozumie potrzebę stosowania alternatywnych źródeł energii i potrafi ją uzasadnić. Zna uwarunkowania ekonomiczne, ekologiczne i społeczne stosowania odnawialnych źródeł energii. Ma wiedzę o zaletach i wadach ich stosowania. Wymienia przykłady ze szczegółowym określeniem wpływu na środowisko i stopnia odnawialności. Umie opracować koncepcję i przeprowadzić analizę energetyczną i ekonomiczną zastosowania kolektorów słonecznych do podgrzewania c.w.u. oraz wykorzystania biomasy do wytwarzania ciepła i produkcji energii elektrycznej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie wykładów i ćwiczeń na ocenę. Zaliczenie projektu indywidualnego. Wygłoszenie prezentacji na temat wykorzystania OZE. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-27 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia projektowe, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jan Radoń | |
Prowadzący grup: | Jan Radoń, Agnieszka Sadłowska-Sałęga | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia projektowe - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia projektowe, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jan Radoń | |
Prowadzący grup: | Jan Radoń, Agnieszka Sadłowska-Sałęga | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia projektowe - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.