Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Biologia i ekologia II

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: I.EPS.BIE02.NI.IISXX
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Biologia i ekologia II
Jednostka: Katedra Ekologii, Klimatologii i Ochrony Powietrza
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi mechanizmami funkcjonowania organizmów żywych na poziomie organizmu, populacji, biocenozy i ekosystemu, charaktery-styka głównych jednostek systematycznych organizmów żywych, ich znaczenia w przyrodzie i gospodarce oraz omówienie typologii siedlisk i głównych metod ich badania.

Pełny opis:

Wykłady

Ekologia jako dziedzina nauk przyrodniczych. Podstawowe pojęcia i zasady ekologii na poziomie populacji, biocenozy i ekosystemu. Wpływ działalności człowieka na funkcjonowanie ekosystemów

Czynniki abiotyczne decydujące o występowaniu i rozmieszczeniu organizmów. Tolerancja ekologiczna organizmów. Przystosowanie roślin i zwierząt do zróżnicowanych warunków środowiskowych..

Metody badań i opisu fitocenoz oraz ich zastosowanie w kształtowaniu środowiska. Charakterystyka głównych typów siedlisk i ich zależność od czynników abiotycznych. Przydatność dla produkcji rolnej i leśnej.

Ćwiczenia

Grzyby, porosty, mszaki i paprotniki - budowa, zróżnicowanie systematyczne, występowanie, rola w przyrodzie i znaczenie w gospodarce. Obserwacje mikro i makroskopowe. Sporządzanie rysunków.

Nagonasienne przegląd najważniejszych gatunków drzew szpilkowych. Oznaczanie wybranych gatunków na podstawie pędów.

Okrytonasienne. Różnice pomiędzy roślinami jedno i dwuliściennymi. Przegląd najważniejszych rodzin roślin dwuliściennych. Wykorzystanie gatunków w gospodarce i jako rośliny wskaźnikowe. Zastosowanie klucza do oznaczania gatunków. Obserwacje makroskopowe. Sporządzanie rysunków.

Metody badań ekologicznych. Ocena liczebności populacji metodą Schnabela

Literatura:

1. Mackenzie A., Ball S, Virdee S. R. 2005. Ekologia – krótkie wykłady. PWN Warszawa.

2. Pojnar E. i in. 1993. Botanika : teoria i ćwiczenia. Cz. 1, Anatomia, fizjologia roślin. Akademia Rolnicza w Krakowie

3. Pojnar E. i in. 1999. Botanika : teoria i ćwiczenia. Cz. 2, Systematyka roślin. Akademia Rolnicza w Krakowie

4. Krebs C. J. 2011. Ekologia PWN Warszawa

5. Weiner J. 2008. Życie i ewolucja biosfery. PWN Warszawa

Efekty uczenia się:

Wiedza

Posiada wiedzę o pierwiastkach i związkach chemicznych wchodzących w skład organizmów żywych. Zna podstawowe procesy metaboliczne i ich znaczenie dla organizmów i środowiska. Zna podstawowe zasady dziedziczenia. Rozumie znaczenie teorii ewolucji w powstawaniu różnorodności organizmów żywych.

Potrafi przedstawić zróżnicowanie systematyczne organizmów żywych. Posiada wiedzę o budowie, wymaganiach siedliskowych i roli w przyrodzie głównych grup roślin. Potrafi opisać znaczenie i możliwości wykorzystania w gospodarce różnych grup organizmów żywych. Rozumie znaczenie różnorodności biologicznej dla prawidłowego funkcjonowania biosfery.

Posiada wiedzę o strukturze i funkcjonowaniu populacji, biocenozy i ekosystemu. Rozumie powiązania troficzne i pozatroficzne pomiędzy populacjami. Zna wpływ czynników abiotycznych na występowanie organizmów. Wskazuje na możliwości modyfikacji tych czynników przez człowieka. Zna najważniejsze sposoby opisu roślinności. Charakteryzuje główne typy siedlisk w Polsce i biomy na świecie.

Umiejętności

Rozróżnia podstawowe elementy budowy morfologicznej i anatomicznej roślin. Rozpoznaje wybrane gatunki roślin na podstawie budowy morfologicznej i anatomicznej. Potrafi zastosować różne metody oznaczeń roślin.

Dobiera metody badawcze do oceny właściwości środowiska przyrodniczego i wpływu działalności człowieka na środowisko przyrodnicze. Identyfikuje i ocenia wartość przyrodniczą organizmów żywych na różnych poziomach złożoności.

Kompetencje społeczne

Posiada świadomość odpowiedzialności, oraz ryzyka, skutków ekonomicznych i społecznych oddziaływania człowieka na przyrodę

Metody i kryteria oceniania:

Wykłady

Test jednokrotnego wyboru

Ćwiczenia -

Sprawdzian wiedzy - test jednokrotnego wyboru

Ocena umiejętności wykonania zadań (dokumentacja w postaci zeszytu)

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-24
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć: (brak danych)
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)