Biologia i ekologia II
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | I.EPS.BIE02.NI.IISXX |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Biologia i ekologia II |
Jednostka: | Katedra Ekologii, Klimatologii i Ochrony Powietrza |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi mechanizmami funkcjonowania organizmów żywych na poziomie organizmu, populacji, biocenozy i ekosystemu, charaktery-styka głównych jednostek systematycznych organizmów żywych, ich znaczenia w przyrodzie i gospodarce oraz omówienie typologii siedlisk i głównych metod ich badania. |
Pełny opis: |
Wykłady Ekologia jako dziedzina nauk przyrodniczych. Podstawowe pojęcia i zasady ekologii na poziomie populacji, biocenozy i ekosystemu. Wpływ działalności człowieka na funkcjonowanie ekosystemów Czynniki abiotyczne decydujące o występowaniu i rozmieszczeniu organizmów. Tolerancja ekologiczna organizmów. Przystosowanie roślin i zwierząt do zróżnicowanych warunków środowiskowych.. Metody badań i opisu fitocenoz oraz ich zastosowanie w kształtowaniu środowiska. Charakterystyka głównych typów siedlisk i ich zależność od czynników abiotycznych. Przydatność dla produkcji rolnej i leśnej. Ćwiczenia Grzyby, porosty, mszaki i paprotniki - budowa, zróżnicowanie systematyczne, występowanie, rola w przyrodzie i znaczenie w gospodarce. Obserwacje mikro i makroskopowe. Sporządzanie rysunków. Nagonasienne przegląd najważniejszych gatunków drzew szpilkowych. Oznaczanie wybranych gatunków na podstawie pędów. Okrytonasienne. Różnice pomiędzy roślinami jedno i dwuliściennymi. Przegląd najważniejszych rodzin roślin dwuliściennych. Wykorzystanie gatunków w gospodarce i jako rośliny wskaźnikowe. Zastosowanie klucza do oznaczania gatunków. Obserwacje makroskopowe. Sporządzanie rysunków. Metody badań ekologicznych. Ocena liczebności populacji metodą Schnabela |
Literatura: |
1. Mackenzie A., Ball S, Virdee S. R. 2005. Ekologia – krótkie wykłady. PWN Warszawa. 2. Pojnar E. i in. 1993. Botanika : teoria i ćwiczenia. Cz. 1, Anatomia, fizjologia roślin. Akademia Rolnicza w Krakowie 3. Pojnar E. i in. 1999. Botanika : teoria i ćwiczenia. Cz. 2, Systematyka roślin. Akademia Rolnicza w Krakowie 4. Krebs C. J. 2011. Ekologia PWN Warszawa 5. Weiner J. 2008. Życie i ewolucja biosfery. PWN Warszawa |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Posiada wiedzę o pierwiastkach i związkach chemicznych wchodzących w skład organizmów żywych. Zna podstawowe procesy metaboliczne i ich znaczenie dla organizmów i środowiska. Zna podstawowe zasady dziedziczenia. Rozumie znaczenie teorii ewolucji w powstawaniu różnorodności organizmów żywych. Potrafi przedstawić zróżnicowanie systematyczne organizmów żywych. Posiada wiedzę o budowie, wymaganiach siedliskowych i roli w przyrodzie głównych grup roślin. Potrafi opisać znaczenie i możliwości wykorzystania w gospodarce różnych grup organizmów żywych. Rozumie znaczenie różnorodności biologicznej dla prawidłowego funkcjonowania biosfery. Posiada wiedzę o strukturze i funkcjonowaniu populacji, biocenozy i ekosystemu. Rozumie powiązania troficzne i pozatroficzne pomiędzy populacjami. Zna wpływ czynników abiotycznych na występowanie organizmów. Wskazuje na możliwości modyfikacji tych czynników przez człowieka. Zna najważniejsze sposoby opisu roślinności. Charakteryzuje główne typy siedlisk w Polsce i biomy na świecie. Umiejętności Rozróżnia podstawowe elementy budowy morfologicznej i anatomicznej roślin. Rozpoznaje wybrane gatunki roślin na podstawie budowy morfologicznej i anatomicznej. Potrafi zastosować różne metody oznaczeń roślin. Dobiera metody badawcze do oceny właściwości środowiska przyrodniczego i wpływu działalności człowieka na środowisko przyrodnicze. Identyfikuje i ocenia wartość przyrodniczą organizmów żywych na różnych poziomach złożoności. Kompetencje społeczne Posiada świadomość odpowiedzialności, oraz ryzyka, skutków ekonomicznych i społecznych oddziaływania człowieka na przyrodę |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykłady Test jednokrotnego wyboru Ćwiczenia - Sprawdzian wiedzy - test jednokrotnego wyboru Ocena umiejętności wykonania zadań (dokumentacja w postaci zeszytu) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-24 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: | (brak danych) | |
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.