Ekonomia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | I.EKONOMIA.NI.IGPRX |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Ekonomia |
Jednostka: | Katedra Gospodarki Przestrzennej i Architektury Krajobrazu |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Treść kursu stanowią problemy dotyczące elementarnych pojęć ekonomicznych. Poruszane są kategorie mechanizmu rynkowego, elastyczności popytu i podaży. Ponadto treści kształcenia dot. przedsiębiorstwa i gospodarstwa domowego. Wyjaśnione zostają również takie kategorie jak: rynek pracy, bezrobocie, inflacja. Poruszane zostają zagadnienia związane z rozwojem gospodarczym, kryzysem oraz polityką fiskalną i monetarną. |
Pełny opis: |
1 Wprowadzenie do przedmiotu, Mechanizm rynkowy. 2 Teoria zachowania gospodarstwa domowego. 3 Teoria produkcji. 4 Rynek pracy i bezrobocie. 5 Inflacja. 6 Przedsiębiorstwo i teoria kosztów. 7. Mierniki wzrostu i rozwoju gospodarczego. Polityka fiskalna i monetarna. 8. Anatomia kryzysu - film. 9. Zaliczenie. |
Literatura: |
Literatura: Dach Z., Mikroekonomia, WN „Synaba”, Kraków 2002r. Begg D., S. Fischer, Ekonomia, PWN, Warszawa 2001r. Rekowski M., Wprowadzenie do Mikroekonomii, PWN, Warszawa 2000r. Czarny B., Podstawy ekonomii, PWE, Warszawa, 2002 r. Samuelson P.A., Nordhaus W.D., Ekonomia, PWN, Warszawa 2000 r. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: GPek_W01 student ma ogólną wiedzę z zakresu teorii ekonomii i jej miejsca w systemie nauk i relacjach do innych nauk GPek_W02 student potrafi definiować najważniejsze problemy gospodarcze i tłumaczy ich znaczenia dla gospodarek GPek_W03 student indentyfikuje zagadnienia niezbędne do zrozumienia procesów zachodzących we współczesnych gospodarkach Umiejętności: GPek_U01 student identyfikuje, analizuje i przekłada teorie ekonomiczne na praktyczne zjawiska rzeczywistości gospodarczej GPek_U02 student formułuje opinie dotyczące zjawisk gospodarczych zachodzących we współczesnym świecie GPek_U03 student posługuje się znajomością teorii i zjawisk gospodarczych w kontekście własnych potrzeb (np.prowadzenie przedsiębiorstwa) Kompetencje: GPek_K01 student ma świadomość ważności społecznych skutków decyzji ekonomicznych i odpowiedzialności za ich podejmowanie GPek_K02 student potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy GPek_K03 student potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności |
Metody i kryteria oceniania: |
Efekt kształcenia dla przedmiotu – GPek_W01 Na ocenę 2,0 Student uzyskał mniej niż 50% poprawnych odpowiedzi z testu Na ocenę 3,0 Student uzyskał od 50 do 65% poprawnych odpowiedzi z testu Na ocenę 3,5 Student uzyskał od 66 do 75% poprawnych odpowiedzi z testu Na ocenę 4,0 Student uzyskał od 76 do 85% poprawnych odpowiedzi z testu Na ocenę 4,5 Student uzyskał od 86 do 95% poprawnych odpowiedzi z testu Na ocenę 5,0 Student uzyskał powyżej 95% poprawnych odpowiedzi z testu Efekt kształcenia dla przedmiotu – GPek_W02 Na ocenę 2,0 Student uzyskał mniej niż 50% poprawnych odpowiedzi z testu Na ocenę 3,0 Student uzyskał od 50 do 65% poprawnych odpowiedzi z testu Na ocenę 3,5 Student uzyskał od 66 do 75% poprawnych odpowiedzi z testu Na ocenę 4,0 Student uzyskał od 76 do 85% poprawnych odpowiedzi z testu Na ocenę 4,5 Student uzyskał od 86 do 95% poprawnych odpowiedzi z testu Na ocenę 5,0 Student uzyskał powyżej 95% poprawnych odpowiedzi z testu Efekt kształcenia dla przedmiotu – GPek_W03 Na ocenę 2,0 Student uzyskał mniej niż 50% poprawnych odpowiedzi z testu Na ocenę 3,0 Student uzyskał od 50 do 65% poprawnych odpowiedzi z testu Na ocenę 3,5 Student uzyskał od 66 do 75% poprawnych odpowiedzi z testu Na ocenę 4,0 Student uzyskał od 76 do 85% poprawnych odpowiedzi z testu Na ocenę 4,5 Student uzyskał od 86 do 95% poprawnych odpowiedzi z testu Na ocenę 5,0 Student uzyskał powyżej 95% poprawnych odpowiedzi z testu Efekt kształcenia dla przedmiotu – GPek_U01, GPek_U02 Na ocenę 2,0 Student nie identyfikuje, nie analizuje i nie przekłada teorii ekonomicznych na praktyczne zjawi-ska rzeczywistości gospodarczej, nie formułuje opinii dotyczących zjawisk gospodarczych zacho-dzących we współczesnym świecie Na ocenę 3,0 Student słabo identyfikuje, ale nie analizuje i nie przekłada teorii ekonomicznych na praktyczne zjawiska rzeczywistości gospodarczej, , nie formułuje opinii dotyczących zjawisk gospodarczych zachodzących we współczesnym świecie. Na ocenę 3,5 Student wprawdzie prawidłowo identyfikuje, ale nie analizuje i nie przekłada teorii ekonomicz-nych na praktyczne zjawiska rzeczywistości gospodarczej, , nie formułuje opinii dotyczących zjawisk gospodarczych zachodzących we współczesnym świecie Na ocenę 4,0 Student prawidłowo identyfikuje, analizuje, ale nie przekłada teorii ekonomicznych na prak-tyczne zjawiska rzeczywistości gospodarczej, formułuje opinie dotyczące zjawisk gospodarczych zachodzących we współczesnym świecie w ograniczonym stopniu Na ocenę 4,5 Student prawidłowo identyfikuje, analizuje, i przekłada w ograniczonym stopniu teorie ekono-miczne na praktyczne zjawiska rzeczywistości gospodarczej, formułuje opinie dotyczące zjawisk gospodarczych zachodzących we współczesnym świecie. Na ocenę 5,0 Student prawidłowo identyfikuje, analizuje i przekłada teorie ekonomiczne na praktyczne zjawi-ska rzeczywistości gospodarczej ponadto prawidłowo formułuje opinie dotyczące zjawisk gospo-darczych zachodzących we współczesnym świecie. Efekt kształcenia dla przedmiotu – GPek_U03 Na ocenę 2,0 student nie posługuje się znajomością teorii i zjawisk gospodarczych w kontekście własnych po-trzeb (np. prowadzenie przedsiębiorstwa) Na ocenę 3,0 student bardzo słabo posługuje się znajomością teorii i zjawisk gospodarczych w kontekście wła-snych potrzeb (np.prowadzenie przedsiębiorstwa) Na ocenę 3,5 student słabo posługuje się znajomością teorii i zjawisk gospodarczych w kontekście własnych potrzeb (np. prowadzenie przedsiębiorstwa) Na ocenę 4,0 student posługuje się znajomością teorii i zjawisk gospodarczych w kontekście własnych potrzeb (np. prowadzenie przedsiębiorstwa), ale jego wiedza jest niekompletna Na ocenę 4,5 student posługuje się znajomością teorii i zjawisk gospodarczych w kontekście własnych potrzeb (np. prowadzenie przedsiębiorstwa), potrafi prawidłowo interpretować teorie i wyciągać niekom-pletne wnioski. Na ocenę 5,0 student posługuje się znajomością teorii i zjawisk gospodarczych w kontekście własnych potrzeb (np. prowadzenie przedsiębiorstwa), potrafi prawidłowo interpretować teorie i wyciągać prawi-dłowe i wyczerpujące wnioski. Efekt kształcenia dla przedmiotu – GPek_K01 Na ocenę 2,0 student nie ma świadomości ważności społecznych skutków decyzji ekonomicznych i odpowie-dzialności za ich podejmowanie Na ocenę 3,0 student ma bardzo słabą świadomość ważności społecznych skutków decyzji ekonomicznych i odpowiedzialności za ich podejmowanie Na ocenę 3,5 student ma słabą świadomość ważności społecznych skutków decyzji ekonomicznych i odpowie-dzialności za ich podejmowanie Na ocenę 4,0 student ma poprawną świadomość ważności społecznych skutków decyzji ekonomicznych i odpowiedzialności za ich podejmowanie Na ocenę 4,5 student ma prawidłową, ale nie wyczerpującą świadomość ważności społecznych skutków decyzji ekonomicznych i odpowiedzialności za ich podejmowanie Na ocenę 5,0 student ma świadomość ważności społecznych skutków decyzji ekonomicznych i odpowiedzialności za ich podejmowanie Efekt kształcenia dla przedmiotu – GPek_K02 Na ocenę 2,0 Student nie potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy Na ocenę 3,0 Student słabo potrafi myśleć w sposób przedsiębiorczy Na ocenę 3,5 Student potrafi myśleć w sposób przedsiębiorczy Na ocenę 4,0 Student potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy w poprawny sposób Na ocenę 4,5 Student potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy w niewyczerpujący sposób Na ocenę 5,0 Student potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy Efekt kształcenia dla przedmiotu – GPek_K03 Na ocenę 2,0 Student nie potrafi uzupełniać i doskonalić nabytej wiedzy i umiejętności Na ocenę 3,0 Student wykazuje słabe zrozumienie potrzeby doskonalenia nabytej wiedzy i umiejętności Na ocenę 3,5 Student wykazuje zrozumienie potrzeby doskonalenia nabytej wiedzy i umiejętności, lecz nie podejmuje działań i inicjatywy do jej pogłębiania i rozszerzania Na ocenę 4,0 Student rozumie potrzebę doskonalenia i uzupełniania nabytej wiedzy i umiejętności, podejmuje działania i inicjatywy zmierzające do jej pogłębiania i rozszerzania Na ocenę 4,5 Student rozumie potrzebę doskonalenia i uzupełniania nabytej wiedzy i umiejętności, podejmuje działania i inicjatywy zmierzające do jej pogłębiania i rozszerzania, planując dalszy rozwój w ograniczonym stopniu. Na ocenę 5,0 Student rozumie potrzebę doskonalenia i uzupełniania nabytej wiedzy i umiejętności, podejmuje działania i inicjatywy zmierzające do jej pogłębiania i rozszerzania, planując dalszy rozwój. |
Praktyki zawodowe: |
BRAK |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.