Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Ekonomika inżynierii środowiska

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: I.EKONIS.SI.IISXX
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Ekonomika inżynierii środowiska
Jednostka: Katedra Melioracji i Kształtowania Środowiska
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Celem jest zapoznanie z podstawowymi zależnościami ekonomiczno-ekologicznymi pomiędzy zasadniczymi elementami środowiska tj. jego zasobami naturalnymi i walorami, a zagospodarowaną przestrzenią oraz sposobami jej kształtowania i wykorzystywania. Istotnymi zagadnieniami, z którymi spotkać się może na co dzień specjalista z zakresu inżynierii środowiska, jest parametryzacja zasobów naturalnych i ich wycena ekonomiczna. Powinien być także przygotowany do wykonywania ocen ekonomiczno-ekologicznych w ujęciu zasobowym, dotyczących realizacji inwestycji punktowych, liniowych i systemów przestrzennych. Uczestnicząc w interdyscyplinarnych zespołach dokonujących oceny oddziaływania inwestycji na środowisko powinien umieć wykonywać ekonomiczny rachunek korzyści i strat w środowisku, powodowanych istniejącymi i nowymi inwestycjami.

Pełny opis:

Oceny efektywności ekonomicznej przedsięwzięć inwestycyjnych z zakresu inżynierii i ochrony środowiska, w szczególności drenowania, biotechnicznej zabudowy potoków, zaopatrzenia wsi w wodę, oczyszczalni ścieków. Wybór wariantu technicznego projektowanych rozwiązań za pomocą odpowiednich wskaźników techniczno-ekonomicznych i ekonomicznych. Metody wycen zasobów naturalnych np. wody i kruszywa budowlanego.

Wykłady (15 godz.)

1. Pojęcie, istota, rola, i zakres ekonomiki inżynierii środowiska 1 godz.

2. Funkcje gospodarcze (ekonomiczne), środowiska 1 godz.

3. Kształtowanie środowiska w aspekcie ekonomicznym 1 godz.

4. Podstawy ekonomiki zasobów naturalnych 1 godz.

5. Parametryzacja i wycena ekonomiczna zasobów wodnych 2 godz.

6. Zasady finansowania inwestycji z zakresu inżynierii i ochrony środowiska 1 godz.

7. Ekonomika projektowania inwestycji z zakresu inżynierii środowiska 1 godz.

8. Podstawy metodyczne rachunku ekonomicznego i ekonomiczno-ekologicznego

- podstawy prakseologiczne rachunku 1 godz.

- efekty inwestycji z zakresu inżynierii i ochrony środowiska 1 godz.

- problemy oceny wielokryterialnej, ocena względna wariantów technicznych i ocena bezwzględna 1 godz.

- parametry rachunku i stosowane oznaczenia 1 godz.

- ekonomiczno-ekologiczna ocena systemów przestrzennych 2 godz.

9. Instrumenty ekonomiczne ochrony środowiska 1 godz.

Ćwiczenia (15 godz.)

1. Ocena efektywności ekonomicznej inwestycji drenarskiej na gruntach ornych 3 godz.

2. Ocena techniczno-ekonomiczna biotechnicznej zabudowy potoku 3 godz.

3. Ocena ekonomiczna i wybór wariantu technicznego zaopatrzenia wsi w wodę 3 godz.

5. Ocena ekonomiczna i wybór wariantu technicznego oczyszczalni ścieków 3 godz.

6. Wycena ekonomiczna kruszywa budowlanego 3 godz.

Literatura:

1. Bykowski J., Piekarska E. 2008. Analiza kosztów wykonania umocnionych wykopów liniowych tymczasowych. INSTAL. Teoria i praktyka w instalacjach. 12: 66-71.

2. Bykowski J., Kozaczyk P., Mrozik K., Przybyła Cz., Sielska I. 2008. Problemy oceny efektywności ekonomicznej odbudowy i modernizacji urządzeń melioracji podstawowych Kościańskiego kanału Obry. Zesz. Prob. Post. Nauk. Rol. 532.

3. Przybyła Cz., Mrozik K., Tymczuk Z., Sosiński M. 2008. Uwarunkowania formalno-prawne przygotowania inwestycji małej retencji wodnej. Wiadomości Melioracyjne i Łąkarskie nr 3.

4. Bykowski J., Kozaczyk P., Mrozik K., Przybyła Cz., Sielska I. 2008. Problemy oceny efektywności ekonomicznej odbudowy i modernizacji urządzeń melioracji podstawowych Kościańskiego kanału Obry. Materiały Międzynarodowej Konferencji Naukowej ENVIRO 2008 p.t. Rola melioracji w kształtowaniu i ochronie zasobów wodnych. Kraków – Dobczyce 16-18.09.2008: 15.

5. Kozłowski S., 2000. Ekorozwój. Wyzwanie XXI wieku. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

6. Śleszyński J., 2000. Ekonomiczne problemy ochrony środowiska. Agencja Wydawnicza Aries, Warszawa.

7. Łojewski S., 1998. Ekonomia Środowiska. Wydawnictwo Uczelniane ATR w Bydgoszczy.

8. Folmer H., Gabel L., Opschoor H. (red.), 1996. Ekonomia środowiska i zasobów naturalnych. Krupski i S-ka, Warszawa.

9. Górka K., Poskrobko B., 1991. Ekonomika ochrony środowiska, PWE Warszawa.Żylicz T., 1989. Ekonomia wobec problemów środowiska przyrodniczego, PWN, Warszawa.

Efekty uczenia się:

WIEDZA

EKOINZ_W01 Student zna i rozumie funkcje gospodarcze środowiska przy ograniczoności zasobów naturalnych i ekonomiczno-ekologiczne uwarunkowania skłaniające do racjonalnej działalności człowieka w środowisku przyrodniczym.

UMIEJĘTNOŚCI

EKOINZ_U01 Student potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich oraz prognozuje zmiany wielkości ekonomicznych na podstawie znajomości elastyczności cenowej i dochodowej, umie wskazać środki zaradcze w sytuacji zagrożeń makroekonomicznych.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

EKOINZ_K01 Potrafi pracować indywidualnie i w zespole; umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania; potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów

Metody i kryteria oceniania:

Efekt kształcenia dla przedmiotu – EKOINZ_W01

Na ocenę 2,0

Student uzyskał mniej niż 50% poprawnych odpowiedzi z egzaminu pisemnego

Na ocenę 3,0

Student uzyskał od 50 do 65% poprawnych odpowiedzi z egzaminu pisemnego

Na ocenę 3,5

Student uzyskał od 66 do 75% poprawnych odpowiedzi z egzaminu pisemnego

Na ocenę 4,0

Student uzyskał od 76% do 85% poprawnych odpowiedzi z egzaminu pisemnego

Na ocenę 4,5

Student uzyskał od 86% do 95% poprawnych odpowiedzi z egzaminu pisemnego

Na ocenę 5,0

Student uzyskał powyżej 95% poprawnych odpowiedzi z egzaminu pisemnego

Efekt kształcenia dla przedmiotu – EKOINZ_U01

Na ocenę 2,0

Ocena została błędnie wykonana, student nie potrafi prawidłowo wykonać zadania obliczeniowego

Na ocenę 3,0

Ocena zawiera nieznaczne braki w treści, lecz wyniki końcowe są prawidłowe, Student podał tylko prawidłową metodę rozwiązania zadania bez wykonania obliczeń

Na ocenę 3,5

Ocena została prawidłowo wykonana oraz jest kompletna w treści, Student podał tylko prawidłową metodę rozwiązania zadania bez wykonania obliczeń

Na ocenę 4,0

Ocena została prawidłowo wykonana oraz jest kompletna w treści, Student zastosował poprawne metody rozwiązania zadania obliczeniowego, lecz końcowe wyniki wyraźnie różnią się od prawidłowych

Na ocenę 4,5

Sprawozdanie z ćwiczeń zostało prawidłowo wykonane zarówno w części graficznej i analitycznej oraz jest kompletne w treści, Student zastosował prawidłowe metody rozwiązania zadania obliczeniowego, lecz uzyskane wyniki końcowe nieznacznie różnią od założonych

Na ocenę 5,0

Sprawozdanie z ćwiczeń zostało prawidłowo wykonane zarówno w części graficznej i analitycznej oraz jest kompletne w treści, Student poprawnie rozwiązał zadanie obliczeniowe

Efekt kształcenia dla przedmiotu – EKOINZ_K01

Na ocenę 2,0

Student nie potrafi prawidłowo wykonać zadania problemowego

Na ocenę 3,0

Student podał tylko prawidłową metodę rozwiązania zadania problemowego bez wykonania obliczeń

Na ocenę 3,5

Student podał tylko prawidłową metodę rozwiązania zadania problemowego, uzyskane wyniki obliczeń i wyciągnięte wnioski są błędne, brak interpretacji wyników

Na ocenę 4,0

Student zastosował poprawne metody rozwiązania zadania obliczeniowego, uzyskane wyniki obliczeń oraz ich interpretacja są prawidłowe, lecz brak jest wyciągniętych wniosków

Na ocenę 4,5

Student zastosował poprawne metody rozwiązania zadania obliczeniowego, uzyskane wyniki obliczeń oraz ich interpretacja są prawidłowe, wnioski są niekompletne

Na ocenę 5,0

Student zastosował poprawne metody rozwiązania zadania obliczeniowego, uzyskane wyniki obliczeń oraz ich interpretacja są prawidłowe, wnioski są prawidłowe i wyczerpujące

Praktyki zawodowe:

-

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)