Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Ekologia środowiska wodnego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: I.EKOLOGIA.SI.IGWX
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Ekologia środowiska wodnego
Jednostka: Katedra Ekologii, Klimatologii i Ochrony Powietrza
Grupy:
Strona przedmiotu: http://www.wisig.ur.krakow.pl
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów ze strukturą i charakterystyką różnych ekosystemach wodnych i relacjami zachodzącymi pomiędzy abiotycznymi i ożywionymi elementami tworzącymi poszczególne ekosystemy. Student uzyskuje podstawo-we umiejętności rozpoznawania i opisu elementów różnych ekosystemów wodnych oraz analizy zależności między nimi. Zdobywa wiedzę pozwalającą na wykazanie związków przyczynowo-skutkowych pomiędzy działalnością antropogeniczną a zagrożeniami dla ekosystemów wodnych oraz metod ograniczania i przeciwdziałania jej negatywnym skutkom.

Pełny opis:

Realizacja przedmiotu przybliży Studentom tematykę z zakresu:

ogólnych zasad funkcjonowania ekosystemów i ich podział. Wody jako abiotycznego czynnika kształtującego środowisko i element ekosystemów. Roli wody w środowisku przyrodniczym. Klasyfikacja. Ekologii wód stojących (lenitycznych). Prezentacji czynników abiotycznych kształtujących środowisko tych ekosystemów. Klasyfikacja. Struktura przestrzenna. Przepływu materii i energii oraz zależności biocenotyczne.Produktywności - czynniki ograniczające.

Znaczenie w przyrodzie i gospodarce. Znaczenie i ochrona bioróżnorodności. Jej podatności na antropopresję. Zagrożeń ekosystemów wód stojących. Przyczyny, skutki i metody zapobiegawcze. Ekologii wód płynących (lotycznych)i czynników abiotycznych kształtujące środowisko tych ekosystemów. Klasyfikacja.

Struktury przestrzennej oraz przepływu materii i energii. Zależności biocenotyczne. Produktywność i czynniki ograniczające. Znaczenie w przyrodzie i gospodarce. Podatność na antropopresję. Zagrożenia ekosystemów wód płynacych. Przyczyny, skutki i metody zapobiegawcze. Ekologia mórz i oceanów. Czynniki abiotyczne kształtujące środowisko tych ekosystemów. Klasyfikacja. Struktura przestrzenna. Przepływ materii i energii. Zależności biocenotyczne. Produktywność i czynniki ograniczajace. Znaczenie w przyrodzie i gospodarce. Znaczenie i ochrona bioróżnorodności. Podatność na antropopresję. Zagrożenia.

W zakresie ćwiczeń:

Przegląd metod stosowanych w badaniach ekologicznych. Ocena liczebności (zagęszczenia) różnych grup organizmów. Obliczanie pokrycia powierzchni przez gatunki roślin metodą Webera

Organizmy żywe jako wskaźniki stanu ekologicznego wód powierzchniowych w Ramowej Dyrektywie Wodnej (RDW). Grupy ekologiczne organizmów żywych w ekosystemach wodnych. Indeks okrzemkowy. Ogólna charakterystyka fitobentosu. Zasada metody. Sposoby pobierania prób i przygotowania materiału do oznaczeń. Obliczanie Indeksu Okrzemkowego na podstawie formularzy wyników badań

Indeks makrofitowy. Przegląd gatunków zaliczanych do makrofitów i ich występowanie. Strefy roślinności w jeziorach. Zasada metody makrofitowej. Sposoby pobierania prób. Analiza właściwości wskaźnikowych makrofitów. Obliczanie Makrofitowego Indeksu Rzecznego na podstawie formularzy badań terenowych.

Polski Indeks Biotyczny. Budowa i wymagania siedliskowe makrobezkręgowców bentosowych. Zasada metody. Sposoby pobierania prób. Metodyka oznaczania bezkręgowców. Oznaczanie bezkręgowców i zaliczenie prób do odpowiednich klas stanu ekologicznego wód. Różnorodność biologiczna. Znaczenie różnorodności gatunkowej i jej zagrożenia. Metody oceny różnorodności gatunkowej. Obliczanie współczynnika różnorodności Wienera-Shanona i dominacji Simpsona.

Literatura:

1. Weiner J. 1999. Życie i ewolucja biosfery. PWN W-wa,

2. Podbielkowski Z., Tomaszewicz H. 1979. Zarys hydrobotaniki. PWN W-wa,

3. Kajak Z. 2001. Hydrobiologia-Limnologia Ekosystemy wód śródlądowych. PWN W-wa,

4. Chojnacki J. C., 1998. Podstawy ekologii wód Wyd. AR Szczecin,

5. Allan D. D. 1998. Ekologia wód płynących. PWN W-wa,

6. Żelazo J., Popek Z. 2002. Podstawy renaturyzacji rzek. Wyd. SGGW W-wa,

7. Engelhardt W. 1998. Flora i fauna wód śródlądowych. Multico.

8. Flora ojczysta. 2000. Program komputerowy. Stigma.

9. Rybak J.I. 2000. Bezkręgowe zwierzęta słodkowodne. Przewodnik do rozpo-znawania. PWN W-wa.

10. Weiner J. 1999. Życie i ewolucja biosfery. PWN W-wa.

Efekty uczenia się:

Student z zakresu wiedzy ma podstawową wiedzę z zakresu ekologii, niezbędną do opisu zjawisk przyrodniczych, ma wiedzę o oddziaływaniach pomiędzy organizmami i ich środowiskiem oraz o wzajemnych relacjach między organizmami, warunkujące różnorodność biologiczną, ze szczególnym uwzględnieniem ekosystemów wodnych

Z zakresu umiejętności dobiera metody oceny różnorodności biologicznej odpowiednie dla różnych grup organizmów żywych i dokonać obliczeń współczynników różnorodności. Dobiera metody badań ekologicznych w zależności od przedmiotu i celu badań. Ocenia zagęszczenie populacji przy użyciu odpowiednich metod.

potrafi rozpoznać podstawowe grupy organizmów żywych związane ze środowiskiem wodnym. Umie ocenić stan ekologiczny wód powierzchniowych przy zastosowaniu bioindykacji.

Z zakresu kompetencji społecznych posiada świadomość znaczenia zachowania różnorodności biologicznej dla prawidłowego funkcjonowania środowiska naturalnego i rozumie konieczność uwzględniania aspektów przyrodniczych w działaniach inżynierskich.

Metody i kryteria oceniania:

Student na ocenę 2,0 na teście jednokrotnego wyboru osiąga mniej niż 65% poprawnych odpowiedzi. Nie umie dobrać metod oceny różnorodności biologicznej odpowiednich dla różnych grup organizmów żywych i nie potrafi obliczyć współczynników różnorodności. Nie potrafi także dobrać metod badań ekologicznych do oceny zagęszczenie populacji.

Student nie potrafi rozpoznać podstawowe grupy organizmów żywych związane ze środowiskiem wodnym. Nie umie także ocenić stanu ekologicznego wód powierzchniowych przy zastosowaniu bioindykacji.

Na ocenę 3,0 Student na teście jednokrotnego wyboru osiąga od 66% do 75% poprawnych odpowiedzi. Dobiera proste metody oceny różnorodności biologicznej odpowiednich dla różnych grup organizmów żywych i potrafi obliczyć współczynniki różnorodności. Nie potrafi jednak dobrać metod badań ekologicznych do oceny zagęszczenie populacji. Student rozpoznaje podstawowe grupy organizmów żywych związane ze środowiskiem wodnym. Nie umie jednak ocenić stanu ekologicznego wód powierzchniowych przy zastosowaniu bioindykacji.

Na ocenę 3,5 Student na teście jednokrotnego wyboru osiąga od 76% do 80% poprawnych odpowiedzi. Dobiera właściwe metody oceny różnorodności biologicznej oblicza współczynniki różnorodności dla różnych grup organizmów żywych. Potrafi dobrać przy pomocy nauczyciela metody badań ekologicznych do oceny zagęszczenie populacji. Student rozpoznaje podstawowe grupy organizmów żywych związane ze środowiskiem wodnym. Ocenia przy pomocy nauczyciela stan ekologiczny wód powierzchniowych przy zastosowaniu bioindykacji.

Na ocenę 4,0 Student dobiera metody oceny różnorodności biologicznej dokonując obliczeń współczynników różnorodności odpowiednio dla różnych grup organizmów żywych. Dobiera również odpowiednie metody badań ekologicznych oceniając zagęszczenia populacji. Potrafi rozpoznać podstawowe grupy organizmów żywych związane ze środowiskiem wodnym. Umie również ocenić stan ekologiczny wód powierzchniowych przy zastosowaniu prostych metod bioindykacyjnych. Student posiada świadomość znaczenia różnorodności biologicznej dla prawidłowego funkcjonowania środowiska naturalnego i w zadowalającym stopniu rozumie konieczność uwzględniania aspektów przyrodniczych w działaniach inżynierskich.

Na ocenę 4,5 Student dobiera metody oceny różnorodności biologicznej dokonując obliczeń współczynników różnorodności odpowiednio dla różnych grup organizmów żywych. Dobiera również odpowiednie metody badań ekologicznych oceniając poprawnie zagęszczenia populacji. Potrafi samodzielnie rozpoznać podstawowe grupy organizmów żywych związane ze środowiskiem wodnym. Umie również ocenić stan ekologiczny wód powierzchniowych przy zastosowaniu bioindykacji Student posiada świadomość znaczenia różnorodności biologicznej dla prawidłowego funkcjonowania środowiska naturalnego i rozumie konieczność uwzględniania aspektów przyrodniczych w działaniach inżynierskich.

Na ocenę 5,0 Student bezbłędnie dobiera metody oceny różnorodności biologicznej odpowiednie dla różnych grup organizmów żywych i dokonuje obliczeń współczynników różnorodności. Dobiera również odpowiednie metody badań ekologicznych, pozwalające na ocenę zagęszczenia populacji w zależności od przedmiotu i celu badań.

Z łatwością potrafi rozpoznać podstawowe grupy organizmów żywych związane ze środowiskiem wodnym. Umie również bezbłędnie ocenić stan ekologiczny wód powierzchniowych przy zastosowaniu bioindykacji.

Student jest w pełni świadomy znaczenia zachowania różnorodności biologicznej dla prawidłowego funkcjonowania środowiska naturalnego, rozumie także bezwzględną konieczność uwzględniania aspektów przyrodniczych w działaniach inżynierskich.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)